۰ نفر

امنیت در پرواز تاثیر برجام است

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۶:۱۹
کد خبر: 192630
امنیت در پرواز تاثیر برجام است

بر اساس آمارهایی که وزیر راه و شهرسازی ارائه کرده است، ایران برای نوسازی ناوگان هوایی به حدود 400 هواپیمای دوربرد و برد کوتاه نیاز دارد که سرمایه‌ای حدود 50‌میلیارد دلار برای آن نیاز است.

 لغو تحریم‌ها باب تازه‌ای برای توسعه ناوگان هوایی ایران ایجاد کرد؛ فضایی که به واسطه آن بسیاری از کشورهای اروپایی و شرکت‌های معتبر در این عرصه تمایل خود را برای بهسازی ناوگان هوایی و فروش هواپیما به ایران اعلام کرده‌اند. مذاکراتی که با ایرباس انجام شد و مذاکراتی که میان شرکت بوئینگ با ایران بر سر فروش هواپیما ادامه دارد، نمونه‌ای از این اقدامات است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران و کارشناس حوزه حمل و نقل می‌گوید: «امنیت پروازی که برای مسافرها به وجود آمده است، نشان‌دهنده تاثیرگذاری برجام بر صنعت هواپیمایی است. »

عملکرد دولت یازدهم در بستن قرارداد با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ چه تاثیری بر افزایش امنیت سفرها و همچنین به لحاظ اقتصادی و انتقال فناوری داشته است؟

تحریم‌ها مانع از رشد اقتصادی کشور بود و به دلیل وجود همین تحریم‌ها ما نمی‌توانستیم ناوگان هوایی خود را به روز‌رسانی، بازسازی و نوسازی کنیم. در واقع یکی از شرایط مثبتی که بعد از برجام در این صنعت اتفاق افتاد، این بود که فرصت‌های تامین و نوسازی ناوگان هوایی فراهم شد. یکی از عوامل مهم در اقتصاد حمل و نقل موضوع رفت و آمد‌های مسافری و موضوع گردشگری بوده است. در حال حاضر امنیت پروازی که برای مسافرها به وجود آمده است نشان‌دهنده نقش برجام در صنعت هواپیمایی است. این امنیت پرواز به حفظ سرمایه‌های انسانی ما و همچنین به سهولت رفت و آمد مسافران کمک می‌کند. اجرای برجام فرصتی ایجاد کرد تا بتوانیم طلب‌های مالی کشور را که به‌عنوان ودیعه در بانک‌های اروپایی بلوکه شده بودند، به کشور بازگردانیم. با برجام توانستیم کارکرد اقتصاد کشور را در زمینه‌های مختلف بهبود بخشیم و همچنین توانستیم به نوسازی ناوگان هوایی کشور بپردازیم که حتی با خرید بدون پرداخت از طرف‌های تجاری همراه بود؛ یعنی با دارایی‌های کشور از محل موجودی‌های بلوکه شده، خرید ایرباس‌ها انجام شد. برجام با گسترش و بهبود بخشیدن به ارتباطات بین‌المللی و فراهم کردن بسترهای مناسب اقتصادی و سیاسی کشور را به سمت امنیت اقتصادی پیش برد و همچنین این فضا را ایجاد کرد که شرکای تجاری بدون داشتن هیچ‌نگرانی نسبت به سرمایه‌های خود بتوانند با هم ارتباط داشته باشند. در زمان وجود تحریم‌ها هزینه مازادی بر کشور و اقتصاد ایران تحمیل شد، چرا که امکان ارتباط اقتصادی وجود نداشت، اما در حال حاضر با اجرای برجام و تغییراتی که به وجود آمد و با زمینه‌سازی‌هایی که در تامین امینت سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد شد، ارتباطات و گفت‌و‌گوهای اقتصادی بیشتری شکل گرفت. در صورت وجود امنیت، امکان سرمایه‌گذاری‌های بیشتر هم در آینده فراهم می‌شود. زمانی که بسترها و فرصت‌ها را برای سرمایه‌گذاری ایجاد و بازده سرمایه‌گذاری را در یک مقطع زمانی مشخص کنیم و همه فرصت‌ها تعیین شده باشند، طبیعتا سرمایه‌گذارانی هم که به دنبال امنیت اقتصادی سرمایه و بازگشت سود خود هستند، تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری خواهند داشت. در واقع بهبود و پیشرفت در وضعیت ارتباط اقتصادی ایران با شرکت‌های خارجی با سهولت سرمایه‌گذاری و بازگشت سود فراهم می‌شود. حتی ایرانیان خارج از کشور به دلیل وابستگی‌ها و علاقه به وطن به‌عنوان سرمایه‌گذار به فضای امن اقتصادی کشور خود وارد می‌شوند. اگر این ضمانت برای گردشگران هم وجود داشته باشد، قطعا در صنعت حمل و نقل هم شرایط بهتری خواهیم داشت.

برخی از نامزدهای انتخاباتی بدون اینکه اطلاعی در مورد صنعت هواپیمایی ایران داشته باشند، ادعا می‌کنند قادر به هواپیماسازی و ساخت قطعات آن هستیم. به نظر شما این ادعا تا چه اندازه می‌تواند صحت داشته باشد؟

نامزدهای انتخاباتی باید مسائلی را مطرح کنند که متناسب با شرایط باشد و توان و ظرفیت اجرای آن وجود داشته باشد. از نظر من این یک کار تخصصی است که هرکس نمی‌تواند در مورد آن اظهارنظر کند، به همین دلیل هر فردی که در این موارد تخصصی نظر خود را بیان می‌کند، ابتدا باید پیشینه فعالیت‌ها و اطلاعات او را به دست آورد، چرا که پیشینه فعالیت‌ها می‌تواند گویای صحت صحبت‌هایی باشد که در یک مقطع زمانی عنوان می‌شوند. اگرسوابق فعالیت‌ها نشان دهد که در این زمینه اطلاعاتی دارد، می‌توان در مورد نظرها و ایده‌های آن فرد تامل کرد. بیان شعارهای عوامفریبانه که برای جلب نظر مردم عنوان می‌شود، با داشتن توانایی، فراهم کردن امکانات و ایجاد فرصت‌ها تفاوت زیادی دارد. آقای روحانی در انتخابات بسیار عقلانی و اخلاقمدارانه عمل کرده است و از دادن وعده‌های تو خالی به مردم پرهیز می‌کند و تا به امروز هم تلاش کرده تا وعده‌هایش را عملیاتی کند و در حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی توفیق‌های بسیاری داشته است.

معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به ایرباس برای بررسی قطعه‌ها و نرم افزارها جای ساخت هواپیما چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

با توجه به اینکه آشنایی با فناوری‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته فرصت‌های رشد اقتصادی بیشتری را فراهم می‌کند و شرکت‌های دانش‌بنیان تفکرات، ایده‌ها و فناوری‌های جدیدی را معرفی می‌کنند، می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند و در صورتی که ایران همگام با آنها پیش رود، می‌تواند در بازارهای جدید جهانی محبوبیت پیدا کند. در صورتی که همچنان با استفاده از سیستم‌های قدیمی پیش برویم و به شرکت‌های دانش‌بنیان بها ندهیم، قطعا نمی‌توانیم با فناوری‌های جدیدی که در دنیا وجود دارد رقابت داشته باشیم.