۰ نفر

سعید شیرکوند در گقت و گو با اقتصاد آنلاین؛

تاثیر مثبت رشد اقتصادی در سفره مردم/ سال۹۶ اقتصاد جهش خواهد کرد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴
کد خبر: 192375
تاثیر مثبت رشد اقتصادی در سفره مردم/ سال۹۶ اقتصاد جهش خواهد کرد

یک اقتصاددان با بیان اینکه رشد اقتصادی سال 95 در سفره مردم تاثیر مثبتی گذاشت، خاطرنشان کرد: اقتصادایران در رکود قرار ندارد.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ سعیدشیرکوند در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص تعریف اقتصادی و اینکه آیا اقتصاد ایران در رکود قرار دارد، گفت: رکود با سنجش بخش های مختلف اقتصادی محاسبه می شود و می تواند بخش های خرد در سطح یک بنگاه اقتصادی تا کل اقتصاد یک کشور را شامل شود.

وی افزود: برای سنجش رشد یا رکود در یک کشور دوره ای که اغلب یکساله است را در نظر می گیرند و بخش مورد نظر اقتصادی را به لحاظ نرخ رشد مورد سنجش قرار می دهند. در صورتی که بخشی رشد منفی را تجربه کرده باشد یا کوچک تر از قبل شده باشد، این نتیجه حاصل می شود که بخشی در رکود قرار دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به منظور محاسبه رشد اقتصادی کل کشور، از شاخص GDP استفاده می شود، تاکید کرد: بر اساس این شاخص اقتصاد ایران در سال گذشته رشد را تجربه کرد. که البته این رشد بدون احتساب افزایش قیمت کالاها به دست آمده است.

وی ادامه داد: معنای رشد اقتصادی مثبت در سال گذشته این نیست که همه بخش های اقتصاد از رکود خارج شده است، بلکه هنوز بخش هایی هستند که شاهد رکود هستند و برای چاره اندیشی در مورد آنها باید به طور خاص برنامه ریزی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رشد اقتصادی سال گذشته بدون نفت هم معنی خواهد داشت، گفت: اقتصاد ایران از سال 92 بازطراحی نشده است و همه بخش های اقتصادی کشور طی این مدت بر رشد اقتصادی تاثیر گذار بوده اند. در  سال 95 هم جدا کردن تاثیر یک بخش از سایر بخش ها و درنظر نگرفتن سهم آن از رشد اقتصادی کشور بی معنا خواهد بود.

شیرکوند افزود: وابستگی به نفت در دولت یازدهم در مسیر کاهشی قرار گرفت، همین موضوع هم سبب شده است که در سال جاری رشد اقتصادی بدون تاثیر نفت هم مثبت شود. می توان گفت به واسطه شکل گیری زیرساخت های اقتصادی مناسب در سال قبل، امسال شاهد یک جهش در اقتصاد ایران باشیم.

این اقتصاددان با بیان اینکه فشارهای بین المللی باعث شد دولت وابستگی خود را به نفت کاهش دهد، خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی مثبت بدون نفت هم قابل تحقق است. اما ترمیم مراوادات بین المللی باعث می شود سال 96 بدون نگاه به فروش نفت بتوانیم در بخش صنعت، کشاورزی، خدمات، حمل و نقل و IT تعامل بهتری با دنیا برقرار کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت خود با انتقاد از طرح مساله کوچک تر شدن سفره مردم به واسطه رکود اقتصادی گفت: بعد از مثبت شدن رشد اقتصادی و کنترل تورم، ثبات اقتصادی در کشور برقرار شده است که نمود آن در زندگی مردم همان کنترل شدن قیمت هاست. در حالی که در سال های گذشته قیمت ها جهش یکباره پیدا می کرد. البته یک واقعیت وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت، سطح زندگی مردم در سال های گذشته بسیار افت کرد و بهبود آن زمان می برد و شاید این ذهنیت باعث شده برخی تصور می کنند که هنوز دستاوردهای اقتصادی در زندگی مردم قابل لمس نیست.