۰ نفر

سفر بدون روادید ایرانیان به مناطقی از روسیه

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶
کد خبر: 189178
سفر بدون روادید ایرانیان به مناطقی از روسیه

محمود واعظی با اشاره به تصویب قانون لغو روادید بین ایران و روسیه ، گفت: بر اساس این قانون ایرانیان می توانند بدون روادید به منطقه خاور دور روسیه سفر کنند و بزودی شاهد نتایج این قانون و توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور خواهیم بود.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه ،افزود: این قانون پس از سفر اخیر دکتر روحانی به مسکو تصویب شد .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: سفر رئیس جمهوری کشورمان مان به روسیه که در هفته های اخیر صورت گرفت منجر به انجام تفاهمنامه ای در باره ساده سازی تردد اتباع دو کشور شد.

واعظی، اخذ روادید را یکی از موانع توسعه روابط تجاری بین ایران و روسیه عنوان کرد و افزود: هفته گذشته این کشور قانونی را تصویب کرد که براساس آن ایرانیان می توانند بدون کسب روادید به منطقه خاور دور روسیه سفر کنند.

عضو هیات دولت به سختگیری های زیادی که از سوی روسیه در این زمینه وجود داشت اشاره کرد و یادآورشد: روسیه در یک مرحله آسان سازی در تردد بین دو کشور بوجود آورد که کمک زیادی به توسعه روابط بود.

رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه خاطرنشان ساخت: پیرو انعقاد تفاهم نامه مذکور روسیه در روز های اخیر اقدام به لغو روادید بین دو کشور کرد.

 روسیه در روزهای اخیر قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن اتباع ایران و 17 کشور دیگر اجازه می یابند بدون کسب روادید برای هشت روز فقط به منطقه خاور دور روسیه سفر کنند.

واعظی اتخاذ این سیاست از جانب روسیه را موثر بر افزایش روابط اقتصادی ارزیابی کرد و بیان داشت:علاوه بر توسعه روابط اقتصادی توسعه روابط فرهنگی و علمی را به همراه خواهد داشت.

عضوهیات دولت گفت:لغو روادید بین دو کشور همچنین به ازدیاد حضور گردشگران در دو کشور کمک شایانی خواهد کرد.

 کشورهایی که شامل لغو روادید شده اند عبارتند از ایران، الجزایر، بحرین، برونئی، هند، قطر، چین، کره شمالی، کویت، مراکش، مکزیک، امارات، عمان، عربستان سعودی، سنگاپور، تونس، ترکیه و ژاپن .

خاور دور روسیه منطقه گسترده ای شامل 9 استان با وسعت شش میلیون و 169 هزار و300 کیلومترمربع می شود که 36 درصد مساحت این کشور را تشکیل می دهد.

جمعیت این منطقه نیز حدود شش میلیون 300 هزار نفر است که پیش بینی می شود تا سال 2050 حدود 20 درصد کاهش یابد.

خاور دور روسیه در منتهی‌الیه شرق روسیه بین دریاچه بایکال و اقیانوس آرام قرار گرفته و حدود یک سوم از مساحت روسیه را دربر می‌گیرد. جمعیت ناحیه فدرالی خاور دور حدود 6٫3 میلیون نفر است که بیشتر آن‌ها روس‌تبار و اوکراینی‌تبار هستند و بیشتر در قسمت‌های جنوبی این ناحیه فدرال زندگی می‌کنند.

75 ٪ جمعیت ناحیه فدرالی خاور دور در شهرها زندگی می‌کنند. مهم‌ترین شهرهای این ناحیه عبارتند از: ولادی‌وستوک، خاباروفسک، کامسامولسک بر آمور، بلاگووشچنسک، یاکوتسک، پتروپاولوفسک-کامچاتسکیی، یوژنو-ساخالینسک، ناخودکا، اوسورییسک.

روسیه برای جبران کاهش جمعیت و توسعه نیافتگی منطقه خاور دور تدابیری را اتخاذ کرده که مهم ترین آن اهدای زمین رایگان است.

بر اساس قانون جدید که از روز 13 دی ماه سال گذشته به اجرا در آمد، دولت روسیه به هر شهروند روسی درخواست کننده یک هکتار زمین به صورت رایگان در خاور دور اعطا می کند که پس از یک دوره بهره برداری و اجرای تعهدات در قبال قانون، در مالکیت قطعی افراد قرار خواهد گرفت.