۰ نفر

رشد ۱۴۵ درصدی بودجه بنیه دفاعی در دولت یازدهم

روحانی: حرکت ارتش در چارچوب منافع ملی است

۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۴۱
کد خبر: 188451
روحانی: حرکت ارتش در چارچوب منافع ملی است

رئیس شورای عالی امنیت ملی، ارتش جمهوری اسلامی ایران را یادآور نظم، انضباط، ایمان، دفاع مشروع از سرزمین مقدس ایران و حرکت در چارچوب قانون و منافع و مصالح ملی توصیف کرد.

 به گزارش اقتصاد آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در آئین گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران این مطلب را بیان کرد.

رئیس جمهوری ضمن گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت : این روز را به همه پرسنل ارتش، امیران، افسران، درجه داران، کارمندان، خانواده های گرامی شان، خانواده های ایثارگران ارتش و همچنین به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، بسیج قهرمان و به وی‍ژه به فرماندهی معظم کل قوا تبریک عرض می کنم .

وی افزود: روز ارتش به معنای یادآوری ایثار و فداکاری دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس و پاسداری آن ها از مرز و بوم این کشور در قریب به 30 سال بعد از دوران دفاع مقدس است.

رئیس جمهوری ادامه داد: از ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره بعد از انقلاب اسلامی، در تاریخ ایران، جهان و در منطقه ما با نیکی و عظمت یاد می شود.

روحانی اضافه کرد: نام برخی از ارتش های دنیا یادآور دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر، نسل کشی، حمایت از تروریسم، کودتا، بی اعتنایی به نظرات ملت و قانون است.

وی تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران آزمون خود را در هشت سال دفاع مقدس پس داد، هیچ عملیات بزرگی در هشت سال دفاع مقدس نمی یابید که از حرکت پرواز هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای رساندن مهمات، تجهیزات، سلاح از مناطق دور دست جهان قرین نباشد.

رئیس دولت یازدهم اظهارداشت: هیچ عملیات بزرگی را در دفاع مقدس نمی بینید مگر آنکه قبل از عملیات وهفته ها قبل از عملیات پرواز اف 4 را در آن منطقه شاهد بودیم.

روحانی افزود: با تحلیل عکس های این نوع هواپیما بود که طراحی نظامی و عملیاتی ما تکمیل می شد و هیچ عملیاتی در دفاع مقدس نمی بینید مگر آنکه پشتیبانی هواپیماهای نیروی هوایی، توپخانه نیروی زمینی، زرهی نیروی زمینی و هوانیروز را در کنار رزمندگان می دیدیم.

وی اضافه کرد: هیچ عملیات نظامی را در هشت سال دفاع مقدس نمی بینیم مگر آن که وحدت ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی را در کنار یکدیگر مشاهده می کنیم .

رئیس جمهوری ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با فداکاری و ایثار به وظایف خود در قانون اساسی به خوبی عمل کرد و طبق قانون اساسی، ارتش، پاسداری از استقلال کشور، تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد .

روحانی گفت: حفظ نظام و حراست از تمامیت ارضی ایران عزیز و استقلال کشور به صراحت در قانون اساسی بردوش ارتش جمهوری اسلامی ایران است .

وی افزود: امروز توان نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی ارتش در کنار سپاه پاسداران قدرتمند، بسیج دلاور و نیروی انتظامی و قدرت نظامی هوشمند ما با دوران هشت سال دفاع مقدس قابل مقایسه نیست .

وی ادامه داد: روزی نمی گذرد مگر آنکه ابتکار نیروهای مسلح و صنعت دفاعی، در میدان و شرایطی جدید با تجهیزات و ابتکاری نو، ما را قدرتمندتر از روز گذشته می سازد.

**رشد 145 درصدی بودجه بنیه دفاعی در دولت یازدهم

روحانی یادآور شد: دولت یازدهم مفتخر است که از روز اول یکی از اهداف بلندش تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بوده است. آمار و ارقام نشان می دهد که در دولت یازدهم بودجه بنیه دفاعی نسبت به آغاز این دولت 145 درصد رشد داشته است و این به آن معناست که در شرایط سخت اقتصادی کشور، اهتمام دولت به تقویت بیشتر نیروهای مسلح بوده است.

وی اضافه کرد: دولت یازدهم افتخار دارد که بعد از فراز و نشیب سالها یکی از تجهیزات مهم دفاع هوایی کشور را در این دوران به داخل کشور و در اختیار نیروهای مسلح ما قرار داد.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دولت یازدهم افتخار دارد که از لحاظ تجهیزات و امکانات راهبردی نیروهای مسلح در سه و سال و نیم به اندازه 10 سال گذشته آن گام برداشته است.

**نیروهای مسلح ما تهدیدی برای دیگران نخواهند بود

روحانی تاکید کرد: امروز آمادگی نیروهای مسلح ما از هر زمان دیگر بیشتر است. نیروهای مسلح ما تهدیدی برای دیگران نخواهند بود. اولین گام نیروهای مسلح ما تشویق برخورد نظامی با هیچ کشور دیگری نیست. حرکت ما دوری از برخوردها و تنش ها است اما در عین حال همواره باید هوشیاری خود را در برابر توطئه دیگران حفظ کنیم و قدرت بازدارندگی خود را روز به روز افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همسایگان ما می توانند مطمئن باشند که نیروهای مسلح به عنوان دفاع از قدرت کل منطقه مهم و حساس خاورمیانه هستند. کشورهای دیگر می توانند به نیروهای مسلح ما اطمینان داشته باشند که قدرت دفاعی کشور ما یک قدرت تدافعی و بازدارنده است و قدرت تهاجمی نیست.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: در عین حال نشان داده ایم که در برابر تجاوز متجاوزین تا چه حد سخت و قاطعانه از ملت و کشورمان دفاع خواهیم کرد.

**ویژگی های ارتش جمهوری اسلامی ایران

روحانی با بیان این که ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح ما دارای ویژگی هایی هستند که در کمتر کشوری امروز سراغ داریم، گفت: اولین ویژگی آن ایمان و انگیزه الهی است که در قلوب نیروهای مسلح و از جمله پرسنل فداکار ارتش همواره این نیرو را آماده برای ایثار، جانبازی و فداکاری نشان داده است.

وی افزود: هیچ قدرت، تجهیزات و امکاناتی جای ایمان و انگیزه نیروی مسلح و قدرت پرسنلی نیروی مسلح را نمی گیرد.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: دومین ویژگی نیروهای مسلح ما ارتباط آنها با ملت است. ملت در کنار نیروهای مسلح و نیروهای مسلح در کنار ملت بزرگ ما هستند. هر جا منافع ملی است، نیروهای مسلح ما در خط منافع ملی هستند.

روحانی با بیان این که هر جا که رنج و سختی ملت را ببینند، نیروهای مسلح در کنار مردم هستند، تصریح کرد: هر کجا آلام طبیعی و مشکلات طبیعی باشد، نیروهای مسلح در کنار مردم هستند. این ارتباط وسیع میان نیروهای مسلح و ملت یکی از ویژگی های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: ویژگی دیگر نیروهای مسلح ما داشتن فرمانده کل قوا است که این فرماندهی از اسلام، فقه، ولایت،عدل و اعتدال نشات می گیرد. فرماندهی نیروهای مسلحی که از طریق جایگاه دینی و قانونی این شان و مرتبه را به دست آورده است.

رئیس جمهوری گفت: عشق، اعتماد و احساس تکلیف شرعی نیروها در برابر فرماندهی کل قوا از ویژگی های ممتاز نیروهای مسلح است.

**پرهیز نیروهای مسلح از ورود به بازی های سیاسی و وسوسه های اقتصادی

روحانی تاکید کرد: صلاح وصداق نیروهای مسلح ما اجرای توصیه و وصیت امام راحل و تاکیدات مقام معظم رهبری است که نیروهای مسلح ما باید از بازی های سیاسی به دور باشند و هر مقدار فاصله نیروهای مسلح که طبق تاکید امام راحل از سیاست بازی دورتر باشد، آن نیروی مسلح قدرتمند تر و ملت در کنار آن نیروی مسلح خواهد بود.

وی اضافه کرد: ارتش در طول 30 سال بعد از دفاع مقدس و همچنین سایر نیروهای مسلح به این وصیت امام(ره) و تاکید مقام معظم رهبری عمل کرده اند و این برای ما مهم است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: گرچه نیروهای مسلح و از جمله ارتش طبق اصل 147 قانون در زمان صلح باید به دولت در زمینه امدادی، آموزش، تولیدی وجهادسازندگی کمک کنند ولی این کمک نباید به قدرت دفاعی آنها لطمه وارد کند .

روحانی افزود: همواره نیروهای مسلح درکنار دولت بوده اند ولی ورود نیروهای مسلح در وسوسه های اقتصادی می تواند آنها را ازهدفهای بلند دور کند. وسوسه های اقتصادی می تواند افکار فرماندهان و نیروهای مسلح را از وظیفه اصلی خود دور کند .

وی ابراز امیدواری کرد با وحدت و اتحاد نیروهای مسلح و اجرای دستورات دینی و فرماندهی کل قوا، هر روز شاهد وحدت اقتدار بیشتر نیروهای مسلح باشیم و در همه جا مردم می توانند در کنار نیروهای مسلح احساس امنیت و آرامش کنند.