۰ نفر

کشف ارز تک نرخی در تعادل بازار

مظاهری: تاخیر در تک نرخی شدن ارز به زیان اقتصاد است

۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳
کد خبر: 187312
مظاهری: تاخیر در تک نرخی شدن ارز به زیان اقتصاد است

رییس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه ارز تک نرخی در تعادل بازار کشف و اعلام می‌شود، گفت: تاخیر در تک نرخی شدن ارز به زیان اقتصاد ایران است.

طهماسب مظاهری در برنامه تیتر امشب سیما با بیان اینکه زمانی که ما نظام چندنرخی داریم در بهترین حالت نرخ آزاد نرخ مناسب ارز به حساب می آید، گفت: نرخ هایی که به وسیله دولت اعلام می شود چندان واقعی نیست؛ زیرا این نرخ ها براساس تصمیمات سیاسی وضع شده و موجب رانت و ویژه خواری می شود تا افرادی که با دولت ارتباط دارند بتوانند به سود ویژه ای دست یابند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا،وی افزود: چندنرخی بودن ارز موجب می شود تا پرداخت هزینه های تورمی روی دوش تولیدکننده داخلی بیافتد که نتیجه ای جز بالا رفتن قیمت تمام شده ندارد و تولیدکننده داخلی توانایی رقابت با کالاهای خارجی را ندارد.

مظاهری گفت: نظام چندنرخی موجب می شود تا کالای وارداتی ارزانتر از تولید داخل شود در نتیجه دولت برای حمایت از تولیدکننده داخلی مجبور می شود برای واردات، تعرفه گمرکی در نظر بگیرد و در این شرایط پدیده قاچاق در کشور شکل می گیرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت های ما نرخ آزاد را دستکاری می کنند تا با دخالت در بازار نرخ واقعی ارز را همچنان پایین تر از نرخ واقعی نگه دارند و تولیدکننده داخلی را در چالش رقابت نگهدارند.

وی ادامه داد: نرخ ارز یک ابزار برای رونق اقتصادی و صادرات است که دولت ها به دلیل دانش کم از این ابزار به عنوان هدف استفاده می کنند. در سه سال گذشته می توانستیم ارز را تک نرخی کنیم که متاسفانه فرصت ها را از دست دادیم، این امر جزو قول های دولت یازدهم بود و من معتقدم هر روزی که این کار عقب می افتد اقتصاد کشور لطمه می بیند.

مظاهری افزود: تک نرخی بودن ارز، اعلام نرخ واحد نیست بلکه نرخی است که در تعادل بازار کشف و اعلام می شود؛ بنابراین نرخ ارز را دولت تعیین نمی‌کند.