۰ نفر

اقتصاد مقاومتی، تحریم‌ها را بی اثر کرد

۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۵۳
کد خبر: 181423
اقتصاد مقاومتی، تحریم‌ها را بی اثر کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تحریم ها نه تنها نتوانست کشور را از مسیر پیشرفت و توسعه باز دارد، بلکه دولت تدبیر و امید با عملی کردن فرمان مقام معظم رهبری، مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی، موفق شد هر روز بیشتر بر مشکلات فائق آمده و تحریم ها را بی اثر سازد.

محمود واعظی چهارشنبه شب در نشست شورای اداری تربت حیدریه، سیاست دولت را توسعه محور دانست و افزود: در شرایطی که دائم بر فشارها و تحریم های اقتصادی علیه نظام اسلامی افزوده می شد، سیاست توسعه خواهی کشور با سیاست های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب همزمان شد که برای اجرای آن البته با محدودیت های مالی نیز روبه رو بودیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی گفت: در حالی که در آغاز کار دولت یازدهم برای صادرات نفت، دیگران برای ما تعیین تکلیف می کردند و هر ماه 20 درصد از سهم کشور در این بخش کاهش می بافت، اما اکنون در شرایطی قرار داریم که در نتیجه برجام شرایط کشور و منطقه تغییر یافت به طوری که حاکنون روزانه 2 میلیون و 800 هزار بشکه نفت صادر می کنیم.

واعظی، وجود اختلاف نظر و تنوع دیدگاه در ایران را امری طبیعی و جزو لاینفک یک نظام اسلامی عنوان و اظهار کرد: کشور مانند خانواده ای است که درون آن نظرات مختلفی وجود دارد، اما در محیط بیرونی همه حول یک نظر و در راستای مصالح ملی باید حرکت کنند، لذا مهمترین اصل در عرصه های خارجی حفظ منافع ملی و نظام است.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: از ابتدای انقلاب توجه به بخش خصوصی مطرح بود، ولی به دلیل وجود بروکراسی در بدنه دولتها، این حرکت دائم با تاخیر مواجه می شد و از سوی دیگر رقابت بخش خصوصی با دولت همیشه محکوم به شکست بخش خصوصی بود که اکنون این رویه تا حدودی بهبود یافته است.

واعظی گفت: تلاش دولت یازدهم از ابتدا بر مهار تورم بود و توانست تورم 40 درصدی سال 92 را تک رقمی کرده و تا پایان سال شاخص رشد اقتصادی را به مثبت 5 برساند.

وی رویکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را، اشتغالزایی در حوزه فضای مجازی دانست و گفت: با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، جوانان کشور در حوزه های آی تی و نرم افزار می توانند علاوه بر اشتغالزایی، انرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) بومی طراحی و در اختیار مردم قرار دهند.

واعظی، بر حمایت از تولیدکنندگان ایرانی تاکید کرد و افزود: در گذشته تنها 15 درصد اپلیکیشن های کاربردی در کشور بومی بود اما امروز از مجموع 115 هزار نرم افزار و اپلیکیشن موجود 96 درصد بومی است.

وی همچنین گفت: برنامه توسعه زیرساخت مخابراتی سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در دستور کار جدی قرار گرفته، منتهی برخی امور نیازمند طی مراحلی نظیر انتخاب پیمانکار و زمان بر است، اما در این بخش به هیچ وجه با مشکل اعتباری مواجه نیستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اولویت نخست کشور در فضای مجازی را رعایت اخلاق دانست و گفت: به جای رویکرد حذفی، رویکرد این وزارتخانه در دولت یازدهم سالم سازی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.

واعظی افزود: فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است و نباید اجازه داد این میدان همین گونه رها شود و در این زمینه بخشی از مسئولیت با ما است، بخش دیگر با خود مردم و بخش های بعدی رسانه ها و مبلغان هستند، بنابراین برای سالم سازی این مقوله که اهمیت بسیاری دارد، باید همه عناصر به کمک هم بیایند.

عصر امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، 19 طرح مخابراتی در تربت حیدریه با 99 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

اکنون 98 درصد مردم منطقه تربت حیدریه با 75 هزار و 500 خط از خدمات تلفن ثابت بهره مند هستند و تعداد مشترکان تلفن همراه منطقه نیز 147 هزار و 290 مورد است.

شرکت مخابرات تربت حیدریه نگهداری شبکه های ارتباطات راه دور شهرستان های بردسکن، خلیل آباد، کاشمر، مه ولات، زاوه، خواف و رشتخوار را نیز عهده دار است.

مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری مشهد قرار دارد.