۰ نفر

منابع مالی دولت پاسخگوی طرح‌های زیربنایی نیست

۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۳۸
کد خبر: 181419
منابع مالی دولت پاسخگوی طرح‌های زیربنایی نیست

وزیر راه و شهرسازی گفت: منابع مالی دولت پاسخگوی اجرای طرح های بزرگ راه و شهرسازی و زیربنایی کشور نیست و باید از همه ظرفیت های داخلی استفاده کنیم.

«عباس آخوندی» شامگاه چهارشنبه در همایش تجلیل از چهره های ماندگار و کارآفرینان برتر راه و شهرسازی (جایزه دادمان) افزود: در صورتی اقتصاد کشور بزرگ می شود که بتوانیم خدمات فنی و مهندسی خود را در بازارهای جهانی ارایه کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی گفت: همانطور که در اقتصاد مقاومتی به استفاده از ظرفیت های داخلی ملزمیم در اجرای طرح های زیربنایی نیز باید به ظرفیت های داخلی متکی باشیم.

آخوندی یادآوری کرد مدت ها سازمان برنامه و بودجه مرجع مهندسی بود و هنوز این سازمان سقف منابع مالی ما را تعیین می کند اما اکنون اجرای طرح های مالی بزرگ منابع مالی زیادی نیاز دارد که دولت نمی تواند آن را تامین کند.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در افق 1404 اجرای طرح جامع حمل و نقل کشور به پنج بیلیارد و 500 هزار میلیارد ریال (550 هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز دارد که تامین این بودجه برای ما امری غیرممکن است.

وی یادآوری کرد: در اقتصاد جهانی وابستگی به دولت کمتر شده است و ما نیز مجبوریم اقتصاد خود را به سوی بازارهای بین المللی سوق بدهیم.

آخوندی گفت: در صورتی که مهندسان و متخصصان ما نتوانند در بازارهای جهانی به فعالیت کارشناسانه خود ادامه دهند بدون شک باید در عرصه حرفه ای آنها بازنگری شود.

وی درباره مسوولیت اجتماعی مهندسان افزود: همه ما در برابر محیط زندگی و اطراف خود مسوولیم و برگزاری جایزه دادمان بدون وابستگی به بخش های دولتی بهترین معیار برای اجرای مسوولیت های اجتماعی ما در این عرصه است.

«مسعود نیلی» مشاور رییس جمهوری در امور اقتصادی، نیز در این همایش گفت: شهید دادمان از چهره های ماندگار کشور بود که در نظام مدیریتی موفق شد با وجود محدودیت های زیاد بزرگ ترین طرح ها را به سرانجام برساند و با همه نیز با اعتدال و عدالت رفتار کند.

 در نخستین همایش قدردانی از چهره های ماندگار و کارآفرینان برتر راه و شهرسازی بیش از 200 طرح مهندسی و کارآفرینی در سه رشته ابنیه و ساختمان، راه و ترابری و معماری و شهرسازی به دبیرخانه ارسال شد که 21 اثر ماندگار موفق به دریافت تندیس شدند.

در پایان این همایش مقرر شد کارشناسان، کارآفرینان و پیشکسوتان اجرای طرح های مهم راه و شهرسازی دستاوردهای خود را برای برگزاری دومین دوره آن به دبیرخانه این همایش یا تارنمای آن ارسال کنند.

در برگزاری همایش تجلیل از چهره های ماندگار و کارآفرینان برتر راه و شهرسازی (جایزه دادمان)، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، بنیاد چهره های ماندگار، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، سازمان نظام مهندسی شورای مرکزی، گروه متخصصین ایران، مجمع مدیران کارآفرین، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی همکاری کردند.

«رحمان دادمان» وزیر راه و ترابری در دولت هشتم بود که سال 1380 در سانحه هوایی جان خود را از دست داد