۰ نفر

شناسایی کانون‌های آسیب‌پذیری اقتصاد ایران

۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۴۳
کد خبر: 181129
شناسایی کانون‌های آسیب‌پذیری اقتصاد ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم شناسایی کانون‌های آسیب‌پذیری در اقتصاد ایران گفت: باید شرایط استفاده از فرصت‌های بین‌المللی فراهم شود.

غلامرضا شافعی عصر امروز در نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی از موضوعاتی است که همه بخش های حاکمیتی و بخش خصوصی بر آن اتفاق نظر دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: اما برای ارائه راهکارهای عملی اینطور به نظر می رسد که درک درستی از این الگو وجود ندارد و به همین دلیل راهکارهای ارائه شده برای رسیدن به اهداف این الگو کارا نیست.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در اکثر کشورها با عنوان تاب آوری در دستور کار دولت ها قرار دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب اهدافی را مدنظر داشتند که در درجه اول در اقتصاد توانایى پیش بینی و مقابله با شوک های احتمالی را داشته باشیم، سپس واکنش ما در برابر این شوک ها چگونه باشد.

شافعی افزود: متاسفانه کشورهایی مثل ایران به دلیل عدم آمادگی در مقابل بروز هر اتفاقی ضعف نشان می دهند و به همین دلیل باید کانون های آسیب پذیری اقتصاد شناسایی شود.

این مقام مسئول در اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ما در مقابل شوک های مثبت و منفی واکنش مورد قبولی نداریم و نمی توانیم از موقعیت های پیش آماده به نفع خود استفاده کنیم. قیمت نفت از جمله کانون های آسیب زا در اقتصاد ایران است که هرگونه شوکی در این بازار ما را با مشکل مواجه می کند و تنها راه حل آن دوری از درآمدهای نفتی با تقویت تولید، تقویت خدمات مورد نیاز تولید داخلی و صادرات است.

شافعی بیان داشت: راه تقویت و گسترش تولید و سرمایه گذاری این است که بخش های مولد کشور از جمله تولید، خدمات و صادرات از خدمات غیرمولد مثل دلالی و سفته بازی، اقتصادی‌تر باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران عدم وابستگی به نفت را مهمترین راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: جدا از نفت، موضوع صادرات می تواند اولین موضوعی باشد که ما را به ارتباط های خارجی و برجام ارتباط می‌دهد و نقش قابل توجهی در اجرای اقتصاد مقاومتی دارد.

وی ادامه داد: در صورتی از برجام که توفیق قابل ستایش کشور است، می توانیم استفاده کنیم که محیط مناسب برای کسب و کار فراهم باشد. محیط کسب و کار، ثبات قوانین، سیستم بانکی و ... مانعی برای جذب سرمایه گذار خارجی و ارتباط های بین المللی است.

شافعی تاکید کرد: همه باید محیط را آماده کنیم تا از فرصت به وجود آمده در کشور در صحنه بین الملل استفاده کنیم و اگر موانع پیش رو برداشته نشود تلاش های صورت گرفته بی نتیجه می شود.

وی گفت: تحلیل‌گران اقتصادی می‌گویند تا سال ٢٠٢٥ مرزهای اقتصادی دنیا در چین و هند قرار خواهد گرفت و ایران به دلیل موقعیت منطقه از حالا باید برنامه ریزی کند. اقدام بعدی احیای راه ابریشم است که استفاده از فضای آینده دنیا، موقعیتی بی‌بدیل است.