۰ نفر

ایران یکی از اقتصادهای برتر جهان تا سال ۲۰۵۰

۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱
کد خبر: 178215
ایران یکی از اقتصادهای برتر جهان تا سال ۲۰۵۰

مطالعات اخیر نشان می دهد ایران تا سال ۲۰۵۰ در جمع ۳۲ اقتصاد قدرتمند دنیا قرار خواهد گرفت.

به گزارش بیزنس اینسایدر، این تحقیق که توسط مؤسسه خدمات حرفه ای PwC انجام شده همچنین نشان می دهد که ایران در سه دهه آینده یکی از ۱۷ اقتصاد نخست دنیا خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، بر اساس نتایج این مطالعه، اقتصاد ایران در آینده عملکرد بهتری نسبت به بازیگران فعلی اقتصاد اروپا مثل ایتالیا، اسپانیا و هلند خواهد داشت که به ترتیب در رتبه های ۲۱، ۲۶ و ۳۲ قرار خواهند گرفت.

ایران علاوه بر این از بازیگران اصلی اقتصاد آسیا مثل کره جنوبی، فیلیپین و مالزی نیز پیشی خواهد گرفت که احتمالا رتبه های ۱۸، ۱۹ و ۲۴ را به خود اختصاص خواهند داد و بعد از کشورهایی چون پاکستان (رتبه ۱۶)، عربستان (رتبه ۱۳) و ترکیه (رتبه ۱۱) قرار می گیرد.

اما در صدر فهرست بهترین عملکرد اقتصادی کشورها تا سال ۲۰۵۰ چین قرار خواهد گرفت و کشورهای هند و آمریکا در مکان های بعدی خواهند بود.

همچنین بیشترین جهش مربوط به اندونزی (رتبه ۴)، برزیل (رتبه ۵)، روسیه (رتبه ۶) و مکزیک (رتبه ۷) خواهد بود که بالاتر از ژاپن با رتبه ۸ و ابرقدرت فعلی اقتصاد اروپا یعنی آلمان با رتبه ۹ قرار خواهند گرفت.

بدین ترتیب به استثنای آمریکا، بسیاری از اقتصادی برتر حال حاضر دنیا مثل ژاپن و آلمان جای خود را به بازارهای نوظهوری مثل هند و اندونزی خواهند داد.

این رده بندی بر اساس سطح تولید ناخالص داخلی بر پایه معیار "برابری قدرت خرید " (PPP) انجام شده است. معیار PPP در اقتصادهای کلان برای اندازه گیری بهره وری اقتصادی و استانداردهای زندگی در کشورها در یک دوره زمانی مشخص مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین گزارش، صندوق بین المللی پول (IMF) در دسامبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که با توجه به افزایش تولید و صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم ها، انتظار می رود رشد اقتصادی ایران تا ۲۰ مارس سال ۲۰۱۷ به ۶,۶ درصد برسد.

بر اساس اعلام این صندوق، صادرات نقش مهمی در رشد اقتصادی ایران خواهد داشت که با جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی حدود ۳۸۰ میلیارد دلار، هم اکنون یکی از بزرگترین اقتصادهای خاورمیانه به شمار می رود.

نیروی محرکه اصلی رشد اقتصاد ایران، صادرات نفت است که در حال حاضر به نزدیک به ۲,۳ میلیون بشکه در روز می رسد و تحلیل گران افزایش این میزان به ۲.۵ بشکه در روز را پیش بینی کرده اند.

بر اساس لایحه بودجه دولت در سال آینده، انتظار می رود ایران با فروش نفت بشکه ای حدود ۵۰ دلار در سال آینده درآمدی نزدیک ۳۳ میلیارد دلار داشته باشد.

بنابراین گزارش، مسوولان ایران اعلام کرده اند برنامه های جدی برای افزایش تولید نفت به ۵ میلیون بشکه در روز طی چند سال آینده دارند که همین امر موجب افزایش درآمدهای نفتی و در نتیجه رشد اقتصادی خواهد شد.