۰ نفر

محسن بهرامی ارض‌اقدس :

سرمایه‌گذاری در ایران جذاب است

۱ اسفند ۱۳۹۵، ۶:۳۸
کد خبر: 177684
سرمایه‌گذاری در ایران جذاب است

درحالی که از چندی پیش نگرانی‌های زیادی در دنیا و ایران به دلیل به قدرت رسیدن ترامپ و سیاست‌های اقتصادی اعلام شده توسط او و تبعات این سیاست‌ها وجود دارد و واکنش او نسبت به برجام و روابط با ایران مدتی است که مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفته است، بسیاری از شرکت‌های اروپایی برای برقراری روابط تجاری با ایران اظهار تمایل کرده‌اند.

 به نظر می‌رسد فشارها و تحریم‌های آمریکا در مورد ایران پس از برجام به ضرر آمریکا خواهد بود، چرا که راه را برای ورود رقیبان اروپایی به ایران و استفاده کشورهای دیگر از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی و تجاری کشورمان باز خواهد کرد. در این میان کشور فرانسه در زمینه مشارکت در صنعت خودرو پیشتاز بوده است. در همین راستا مدیرعامل شرکت فرانسوی خودروسازی سیتروئن از همکاری‌های این شرکت با خودروسازی سایپا در ایران خبر داده و نتیجه این همکاری را بسیار درخشان و روشن توصیف کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، محسن بهرامی ارض اقدس، رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق بازرگانی می‌گوید: «در شرایط فعلی رویکرد جدید دولت این است که شرکت‌هایی که آمادگی سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌های مشترک با تولیدکنندگان داخلی را دارند، ضمن انتقال سرمایه مستقیم خارجی به داخل کشور، دانش فنی و فناوری را هم منتقل کنند.»

شرکت‌های فرانسوی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی و به ویژه صنعت خودرو بسیار مصمم هستند و قرار بر این است که همکاری‌های جدیدی میان ایران و فرانسه در صنعت خودروسازی صورت بگیرد. این همکاری‌ها بیشتر در زمینه واردات خودرو صورت می‌گیرد یا واردات فناوری‌های تولید خودرو نیز مد نظر قرار دارد؟

با توجه به رویکرد دولت در شرایط پسابرجام و تفاهم‌هایی که با جامعه جهانی صورت گرفته، قرار بر این نیست که بازار کشور به عنوان یک بازار مصرفی در اختیار شرکت‌های تولیدی بزرگ دنیا قرار بگیرد، بلکه در شرایط فعلی رویکرد جدید دولت این است که شرکت‌هایی که آمادگی سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌های مشترک با تولیدکنندگان داخلی را دارند، ضمن انتقال سرمایه مستقیم خارجی به داخل کشور، دانش فنی و فناوری را هم منتقل کنند. اکنون دولت بیش از هر شخص و گروه دیگری از اهمیت سرمایه‌گذاری آگاه است و پس از حدود یک دهه تحریم این فرصت را غنیمت می‌شمارد. با اطمینان می‌توان گفت که اکنون به دلیل ظرفیت‌های موجود در کشور هر شرکت تجاری مایل است سرمایه خود را وارد ایران کند، اما ما نیز باید زمینه‌های قانونی را به وجود آوریم و با تسهیل قوانین و توسعه زیرساخت‌هایی نظیر حمل و نقل از سختی کار آنها بکاهیم. مسلما سرمایه‌گذاری در ایران بیش از هر کشوری به نفع خود ما تمام می‌شود، چرا که در حال حاضر ما به شدت از معضل بیکاری رنج می‌بریم و در این صورت می‌توانیم درصد قابل توجهی از جوانانی را که هنوز موفق به حضور در بازار کار نشده‌اند در شغل‌هایی متناسب با توانایی‌هایشان به کار بگیریم که البته در برنامه ششم توسعه و در برنامه‌های کوتاه‌مدت نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. همچنین از طریق شرکت‌های جوینت ونچری که گروه‌های داخلی به وجود می‌آورند، تولیدات خارجی‌ها به داخل کشور منتقل می‌شود که این اتفاق بازار داخلی ایران را برای دنیا بسیار ارزشمند و جذاب می‌کند. همچنین صادرات به کشورهای منطقه به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی که ایران از آن برخوردار است نفع بسیاری را برای کشور به همراه دارد. برخورداری از نیروی تحصیلکرده در سطح بالای دانشگاهی، ظرفیت علمی بسیار بالا و موقعیت خاص و ژئوپلیتیک ایران که به تعبیری در چهارراه جهانی قرار دارد، سبب می‌شود تا ایران محل جذابی برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

روند جذب سرمایه‌گذار خارجی در صنعت چگونه است؟ عملکرد دولت در این زمینه چگونه باید باشد؟

همسایگی ما با ۱۷ کشور مختلف و دسترسی به بازاری با جمعیت بیش از ۴۰۰ میلیون نفر دست به دست هم داده‌اند تا ایران در بهترین موقعیت اقتصادی قرار بگیرد و سرمایه‌گذاری در ایران، هم برای سرمایه‌گذاران داخلی و هم برای خارجی‌ها جذاب باشد. بنابراین رویکرد اصلی دولت در همه زمینه‌ها، محصولات و تولیدات است. طبیعتا صنعت خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. حتی علاوه بر همه این فرصت‌هایی که پیشتر اشاره کردم، ایران سابقه طولانی و تجربه گران‌قدری در زمینه تولید خودرو دارد و در حال حاضر ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که خودروسازهای برتر جهانی می‌توانند از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنند و ظرفیت‌های موجود را به روز کنند و با محصولات جدید مشارکتی که در داخل تولید می‌کنند هم سهمی از بازار داخلی را از آن خود کنند، هم به صادرات به کشورهای منطقه و جهان فکر کنند. همچنین در زمینه خودرو علاوه بر ظرفیت‌های موجود، کشور بخش بزرگی تحت عنوان شرکت‌های قطعه ساز دارد که هم اکنون علاوه بر تامین نیاز داخلی، در حال فعالیت در بخش صادرات قطعات یدکی است، بنابراین این امرهم به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب می‌تواند مورد توجه خودرو سازان قرار بگیرد. بنده امیدوارم و پیش‌بینی می‌کنم که در آینده شاهد مشارکت جدی برندهای معروف خودرو ساز دنیا در کشور باشیم. در حال حاضر مذاکرات اولیه صورت گرفته که نتایج بعدی آن به موقع اطلاع رسانی می‌شود. امیدواریم در چارچوبی که اشاره کردم و به شرط انتقال سرمایه، دانش فنی و فناوری جدید به داخل کشور تولید صادرات محور در کشور صورت بگیرد.

در حالی که ترامپ سعی دارد فشار‌های بیشتری به ایران وارد کند، به نظر می‌رسد برخی از کشورهای اروپایی تمایل با افزایش روابط تجاری و صنعتی با ایرن دارند و بعضا از این فشارها استقبال می‌کنند، چون اعتقاد دارند در نهایت به نفع آنهاست و به ورود رقیب‌های بیشتر در اقتصاد ایران منجر می‌شود. رقابت برای توافق با ایران چه دستاوردی برای ایران خواهد داشت؟

در جریان تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه‌ای که آمریکا بر ایران اعمال کرد، بیشتر از همه کشورهای اروپایی بودند که با ضرر مواجه شدند و در نهایت از کیک بزرگ اقتصاد ایران محروم شدند. پس از مذاکرات ۱+۵ که منجر به برجام شد، کشورهای اروپایی علاقه خود را نسبت به همکاری و سرمایه‌گذاری به ایران نشان دادند و خواستار آن بودند تا منافعی را که به واسطه تحریم از آنها محروم شده بودند دوباره به دست آورند. برای جبران مافات، پس از برداشته شدن تحریم‌ها مسابقه‌ای برای حضور در ایران میان کشورهای توسعه یافته و به ویژه کشورهای اروپایی ایجاد شد. در حال حاضر که در یک سالگی توافق با جامعه جهانی هستیم، بیش از ۲۰۰ هیات عالی رتبه که در راس برخی از آنها رئیس‌جمهور و نخست‌وزیران آن کشورها بودند، وارد ایران شدند و مذاکراتی صورت گرفت که برخی از آنها هم تبدیل به قرارداد در بخش‌های مختلف شده است. کشورهای دیگری هم مانند آلمان چندین بار هیات خود را به ایران اعزام کردند که به نظر می‌رسد با توجه به پروتکل‌ها و موافقت‌های اصولی که میان ایران و آلمان صورت گرفته است، این ارتباط به راحتی تحت تاثیر جریان زودگذر آمریکا قرار نخواهند گرفت. پیش‌بینی می‌شود که کشورهای اروپایی مسیر خود را در راستای منافع ملی کشورشان دنبال ‌کنند و فشارها و تهدیدهای احتمالی رئیس‌جمهور جدید آمریکا هم نتواند مانعی در این راه ایجاد کند. باید این نکته را هم در نظر داشت که احتیاط‌ها و پیش‌نیازهایی هم لازم است رعایت شود تا بتوانیم شرایط و بستر در کشور را طوری فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران حضوری بلندمدت، منطقی و با شرایط برد-برد در کشور داشته باشند.