۰ نفر

رشدهای بالا ماندگار نیست

میرشجاعیان: دوران جهش اقتصادی فرا رسید

۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۲۸
کد خبر: 176247
میرشجاعیان: دوران جهش اقتصادی فرا رسید

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه دوران جهش اقتصادی پس از تحریم‌ها فرا رسیده است، گفت: اقتصاد ایران ظرفیت رشد ۴ تا ۵ درصدی در هر سال را دارد.

حسین میرشجاعیان درباره تحلیل های گوناگونی که از سوی مراکز تولید آمار از جمله مرکز پژوهش های مجلس پیرامون نرخ رشد واقعی اقتصادی در سال جاری با تاکید بر رشد نفتی و غیرنفتی مطرح شده است، گفت: برای تولید آمار و استناد رسمی به داده های این بخش، مراکز رسمی داریم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد اظهارداشت: مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در زمینه تولید آمارهای مربوط به رشد اقتصادی فعالیت دارند، اما ما می توانیم بگوییم مراکز دیگری نیز در این زمینه تولید آمار داشته اند که از جمله آن اکونومیست است.

میرشجاعیان ادامه داد: به هر روی،‌ پیش بینی های مختلفی ممکن است ارائه شود و من نیز شاید یک پیش بینی از وضعیت آینده رشد اقتصادی کشور داشته باشم.

وی خاطرنشان کرد: اما نگاهی به آمارها به ویژه پس از دوران جنگ تحمیلی که به نوعی زیرساخت های کشور آسیب دید نشان می دهد که در مواردی منابع کشور معطل ماند؛ یعنی ظرفیت های تولیدی و سرمایه گذاری داشتیم ولی منجر به تولید نشد.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد تاکید کرد: در عین حال، در شرایط تحریمی نیز اینگونه اتفاقات افتاد و یا غیر از آن هم در هر شرایط دیگر اقتصادی نیز می بینیم که بعد از افت های شدید اقتصادی، به یکباره جهش اتفاق می افتد.

به گفته میرشجاعیان، البته این جهش اقتصادی تا ابد ادامه پیدا نمی کند و ما یک ظرفیت خالی در اقتصاد ایران داریم که از آن استفاده می شود و دوباره حرکت اقتصادی به سمت مسیر رشد بلندمدت باز می گردد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: روند رشد اقتصادی سالیانه برای اقتصاد ایران در حد ۴ تا ۵ درصد است و حرکت نیز در همین فضا شکل می گیرد. برای رسیدن به رشدهای بالا اقدامات اصلاحی زیادی لازم داریم.