۰ نفر

شافعی: همکاری بخش خصوصی ایران و فرانسه افزایش یافت

۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹
کد خبر: 173931
شافعی: همکاری بخش خصوصی ایران و فرانسه افزایش یافت

رییس اتاق بازرگانی ایران از افزایش همکاری بخش خصوصی ایران و فرانسه و برداشتن گام بزرگ همکاری اقتصادی دو کشور خبرداد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، غلامحسین شافعی امروز در همایش ایران و فرانسه در اتاق بازرگانی ایران با حضور محمد جواد ظریف و ژان مارک آیرو وزرای امور خارجه دو کشور و همچنین تیبو دوسیلگی رییس انجمن کارفرمایان فرانسه، با بیان اینکه ایران و فرانسه دارای روابط دیرینه و مستحکمی هستند که با وجود فراز و نشیب های سیاسی، همواره جایگاه مثبتی در اذهان عمومی داشته است،گفت: متاسفانه این روابط طی دهه اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته ای قرار گرفت.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران افزود:‌ هم اکنون با رفع مشکلات هسته‌ای و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه متنوع و گسترده همکاری که دو کشور دارا هستند، چشم انداز امید بخشی در انتظار روابط آتی ایران و فرانسه است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ما شاهد پیشرفت های خوبی در حوزه های کشاورزی، خودروسازی، انرژی و معدنی در کشورمان هستیم و امیدواریم با توجه به تحولات پس از برجام این روند تقویت شود.

شافعی گفت:‌ ما ارزیابی مثبتی از سفرهای گذشته مدف بین الملل به کشورمان داشته‌ایم و اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی، همواره از همکاری بخش خصوصی دو کشور حمایت می کند. پس از سفر اول و دوم هیات اقتصادی مدف بین الملل به ایران و همچنین حضور هیات تجاری - اقتصادی ایران در پاریس در معیت رییس جمهور کشورمان، شرکت های فرانسوی زیادی در حوزه های مختلف به کشورمان سفر و با همتایان ایرانی مذاکره داشته اند که البته این سفرها به تدریج در حال خارج شدن از حالت اکتشافی و بررسی فرصت‌ها بوده و به سوی عملیاتی تر شدن پیش می روند.

وی گفت: در حال حاضر لزوم حل مشکلات نقل و انتقال بانکی به عنوان مهمترین عامل توسعه روابط تجاری فی ما بین مورد تاکید است. ارتقاء همکاری های بانکی و رفع مشکلات موجود مالی و بانکی بین دو کشور، شرط اساسی و ضروری توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور است که لازم است در دستور کار دولت های هر دو کشور قرار گیرد.

شافعی بیان کرد: با توجه به تجربه بالا و فناوری پیشرفته صنایع فرانسه، شرکت های ایرانی و فرانسوی می توانند در زمینه های مختلف از جمله امور زیرساختی، ساخت و ساز، تولید دارو و تجهیزات پزشکی، حمل و نقل، محیط زیست، ارتباطات و ... با هم همکاری داشته باشند. اتاق بازرگانی ایران نیز در زمینه های مذکور دارای تشکل های مرتبط است.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: افتتاح دفتر بیزینس فرانس در تهران نیز باعث خرسندی است و این مرکز هماهنگ کننده امور تجاری شرکت های دو طرف بوده و می تواند نقش چشمگیری در ارتقاء سطح روابط اقتصادی دو کشور ایفا کند.

وی ادامه داد:‌ آشنایی تجار دو کشور از قابلیت‌های یکدیگر نقش موثری در توسعه روابط تجاری فی مابین دارد. در این راستا پیشنهاد می شود تجار دو کشور ضمن مسافرت به شهرهای مختلف از نزدیک با ظرفیت ها آشنا شوند. شرکت های فرانسوی می توانند به شهرهای ایران سفر کنند و از نزدیک با توانمندی های موجود در مناطق مختلف ایران آشنا شوند. همچنین ایران دارای بازار بزرگی شامل کشور های همسایه، خلیج فارس، آسیای میانه و قفقاز است که بهترین و مفیدترین راه برای ارتباط با این کشورها از طریق ایران امکانپذیر است.

شافعی تصریح کرد:‌ این سفر فرصت های فراوانی را برای انجام کارهای بزرگتر در حوزه دو جانبه، منطقه ای و بین المللی مهیا خواهد کرد. همچنین برگزاری موفق اولین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور گامی بزرگ برای توسعه روابط اقتصای ایران و فرانسه خواهد بود. ما امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور شرکت‌های بزرگ فرانسوی در سرمایه گذاری ها در ایران باشیم. ما همچنین از همکاری دو کشور در حوزه های علمی، آموزشی و توریسم استقبال می‌کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: مناسبات ایران و فرانسه در ابعاد مختلف به خوبی ارتقا یابد زیرا دو کشور از علائق و منافع مشترک دو جانبه، منطقه ای و جهانی برخوردار هستند.