۰ نفر

آموزش رسمی، مهارت‌آموز نیست

ربیعی از ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در سال آینده خبرداد

۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱
کد خبر: 173254
ربیعی از ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در سال آینده خبرداد

وزیر کار از پیش‌بینی ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در سال آینده از طریق اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان خبر داد.

علی ربیعی در مراسم اختتامیه هفدهمین مسابقات ملی مهارت با تاکید بر اهمیت مهارت آموزی در کشور گفت: در کشورهای پیشرفته و حتی بسیاری از کشورهایی که در توسعه ملی خود نسبت به سایر کشورها عقب بودند، تنها یک مسیر منجر به توسعه این کشورها شد که توانست در حوزه افزایش تولید ناخالص آنها موثر باشد؛ این مسیر، توسعه نظام مهارت آموزی بود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر،وی با اشاره به اینکه آموزش های رسمی، جوانان را با مهارت نمی کند، ادامه داد: اگر می خواهیم در توسعه کشور از مسیر میانبر حرکت کنیم، قطعاً آن مسیر توسعه نظام فنی و حرفه ای است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: یکی از برنامه های ما این است که هم فرهنگ آموزش فنی و حرفه ای و هم الزامات حقوقی و ساختاری را در جهت توسعه نظام فنی حرفه ای دنبال کنیم.

فقط ۲۰ درصد شاغلان مهارت مرتبط دارند

ربیعی افزود: متاسفم اعلام کنم در حال حاضر رابطه مهارت و شغل در برخی استان ها فقط ۲۰ درصد است. ضمن اینکه در یک استان این میزان حدود ۴ درصد است.

وی با اشاره به ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در سال گذشته گفت: ایجاد این تعداد شغل چند پارامتر داشت؛ نخست اینکه درصد اشتغال زنان افزایش یافت، جهت گیری از صنعت نسل دوم به سمت خدمات مولد سوق پیدا کرد و سپس افراد دارای مهارت شاغل شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رابطه معناداری بین تحصیلات و شغل به دست نمی آید، ادامه داد: این رابطه معنادار فقط بین دو مولفه مهارت و شغل خواهد بود.

ربیعی با اشاره به اینکه برای توسعه کشور سالانه باید ۸ درصد داشته باشیم، گفت: بدون تعارف اعلام می کنم اگر طی ۵ تا ۱۰ سال آینده نتوانیم فاصله و عقب ماندگی خود را در تحقق این هدف جبران کنیم، تحقق آن بعد از ۱۰ سال آینده بسیار دشوار خواهد بود.

هر یک درصد رشد اقتصادی ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان هزینه دارد

وی افزود: در حال حاضر برای هر واحد رشد با قیمت تمام شده امروز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم؛ همچنین برای ایجاد یک شغل در صنعت نفت ۱۲ میلیارد تومان نیاز است، در حالی که جذب این میزان منابع در بازارهای سرمایه، نظام بانکی و سایر منابع، وجود ندارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: برای تحقق رشد در کشور طی ۵ سال آینده در کنار جذب سرمایه گذاری خارجی، جذب سرمایه های خرد و تقویت نظام بانکی قطعاً ایجاد رشد و اشتغال توام لازم است.

ربیعی به شاخص بهره وری اشاره کرد و گفت: حداقل ۲۰ درصد از سهم تحقق رشد اقتصادی باید از محل توسعه بهره وری ایجاد شود. بنابراین به ازای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای هر واحد رشد، باید به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان بهره وری ایجاد شود اما قطعاً شاخص بهره وری با نیروی کار ماهر حاصل می شود.

وی با تاکید بر اینکه ما به نوآوری و خلاقیت برای توسعه کشور در بین جوانان نیاز داریم، گفت: جوانان بدانند در انقلاب صنعتی، ماشین بخار از کارخانه نظریه پردازی شد و به دانشگاه رفت، بنابراین در وحله نخست باید به دنبال خلاقیت و نوآوری باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آخرین مصوبات شورای عالی اشتغال نیز گفت: موضوع کارآموزی رسمی در محیط کار واقعی در شورای عالی اشتغال به ریاست رئیس جمهور به تصویب رسید که رابطه بین مهارت آموز و مربی را تعریف می کند که محور این طرح، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است. همچنین در برنامه ششم توسعه طرحی کارآموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی پیش بینی شده که در همین راستا مصوبه آن در شورای عالی اشتغال به تصویب رسید که برای سال آینده ۲۰۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی با حقوق دولت مشمول این طرح می شوند.

ربیعی اظهارکرد: همچنین در این شورا مقرر شد طرحی با هماهنگی سازمان آموزش فنی و حرفه ای و وزارت علوم برای توسعه واحدهای کارآموزی دانشگاهی، تهیه شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۰۰ هزار نفر در روستاها به صورت سیار آموزش های مهارتی فراگرفته اند، از آغاز طرح اشتغال فراگیر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد و گفت: طرح اشتغال فراگیر برای صنایع دستی و سایر رسته های شغلی در جلسات آتی شورای عالی اشتغال مورد بررسی قرار می گیرد.