۰ نفر

آخوندی: امضافروشی بین مهندسان ساختمان شایع شد

۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۲
کد خبر: 171626
 آخوندی: امضافروشی بین مهندسان ساختمان شایع شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هیچ قضاوتی درباره امضاء فروشی نمی‌کنم تصریح کرد: اینکه چند درصد از جامعه مهندسان درگیر امضاء فروشی شده اند هم مشخص نیست اما این موضوع شیوع پیدا کرده است.

عباس آخوندی در مراسم معارفه ریس جدید سازمان نظام مهندسی گفت: در سازمان حرفه ای مانند نظام مهندسی کشور سهم مداخله دولت باید به حداقل برسد و پست های مهندسی باید در اختیار مهندسان قرار بگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی تصریح کرد: شاید در سالهای اینده انتخاب را بر عهده مهندسان و اعضای نظام مهندسی بگذاریم و نیازی به نظر رئیس جمهور نباشد.

آخوندی ادامه داد: ما نیاز به یک مرجعیت داشتیم تا مقررات مهندسی را در کشور تنظیم کند و در نهایت سازمان نظام مهندسی ساختمان با الگوبرداری از قوانین کشورهای خارجی از جمله هند ، پاکستان ، ترکیه ، امریکا و چند کشور اروپایی تنظیم کرد و به تصویب رساند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قانون نظام مهندسی با وجود کاستی ها دستاوردهای خوبی هم از جمله تعریف مفهوم مهندس ذیصلاح را دارد.

وی ادامه داد: سال‌های 76 و قبل از آن تعریف روشنی از مهندس ذیصلاح در کشور وجود نداشت و تنها مهندسان با قانون مقررات ملی ساختمان اشنا بودند.

اخوندی تاکید کرد: با ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان عموم مردم با مقررات ملی ساختمان ازجمله پایداری ، مقاوم سازی بناها ، ایمنی در برابر زلزله و رعایت قوانین ساخت و سازی در کنار مبحث 19و مقررات آن آشنا شدند .

آخوندی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی بزرگترین سازمان حرفه‌ای ایران است ، گفت: از نقاط مثبت امروز سرمایه مهندسی در کشور است که با این سازمان و نظام حرفه ای می توانیم با جامعه مهندسی ارتباط ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که از ابتدا در سازمان نظام مهندسی فراروی ما بود، نحوه تعامل بین نظام فنی و اجرایی و قانون سازمان مهندسی و کنترل ساختمان است که تلاش کردیم این دو موضوع رقیب هم نباشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیگر چالش‌های نظام مهندسی اظهار داشت: در مقطعی موضوع امضاء فروشی هر چند محدود، یکی از مشکلات این نظام حرفه‌ای محسوب می‌شود .

آخوندی تاکید کرد: یکی دیگر از چالش هایی که سازمان نظام مهندسی این است که این نظام حرفه ای به غلط مرکز توزیع کار شد و این سازمان معتبر از حیث سرمایه اجتماعی در جامعه تنزل یافت.

وی با اشاره به اینکه هیچ قضاوتی درباره امضاء فروشی نمی‌کنم تصریح کرد: اینکه چند درصد از جامعه مهندسان درگیر امضاء فروشی شده اند هم مشخص نیست اما این موضوع شیوع پیدا کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مشتری باید تنها با یک مهندس وارد کار شود و آن مهندس با سایر بخش‌ها و رشته‌های مهندسی هماهنگ باشد.

وی همچنین با اشاره به موضوع اخلاق حرفه‌ای اظهار داشت: آیین نامه اخلاق حرفه ای ابلاغ شد و دستاورد اخلاق حرفه ای مشخص کردن اصول اخلاقی بین مهندس و صاحب کار ، بین مهندسان و بین مهندس و جامعه است.

وی تاکید کرد: باید بین مهندسان رقابت شرافتمندانه وجود داشته باشد و در این حوزه باید به سنت‌ها برگردیم.

وی تصریح کرد: اخلاق حرفه ای بزرگترین دستاورد این دوره وزارت راه و شهرسازی است .

آخوندی تصریح کرد: طبق اصول اخلاق مهندسی یک مهندس نباید نقشه‌ای را که ساخت آن به زیان محیط زیست است ، امضا کند ، مهندسان نباید زیر بار پروژهای بروند که حق دیگران در آن ضایع می‌شود.