۰ نفر

واعظی: نادیده گرفتن دستاوردهای ملت در برجام کمک به مخالفان خارجی است

۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱
کد خبر: 171427
واعظی: نادیده گرفتن دستاوردهای ملت در برجام کمک به مخالفان خارجی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستاوردهای بسیار اجرای برجام را متعلق به همه مردم ایران دانست و گفت: کسانی که با اهداف و اغراض سیاسی، انتخاباتی و جناحی به این دستاوردها می تازند کمک به مخالفان خارجی کشور می کنند و این مسایل از نظر مردم دور نمی ماند.

محمود واعظی افزود: اینها اگر اهداف پنهان خود را به مردم بگویند با سیل خروشان مردم مواجه می شوند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: براساس فرموده مقام معظم رهبری ما باید بدعهدی آمریکا را نشانه برویم ، در حالی که مذاکره کننده های ما فداکاری کردند و منافع ایران را حفظ کردند.

واعظی خاطرنشان کرد: این که اکنون عده ای هر روز دنبال آن هستند تا برجام شکست بخورد، یک معنای آن این است که آیا شما تمایل دارید کشور دوباره دستخوش تحریم ها شده و به شرایط گذشته باز گردد؟چه کسی دنبال این است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم افزود: بی انصافی است، آنچه که دستاورد ملت ایران است را به دلیل ملاحظات انتخاباتی نادیده بگیریم و مردم را مایوس کنیم.

واعظی سیاست دولت را شادابی و امیدوارکردن مردم به آینده عنوان کرد و گفت: « آینده متعلق به مردم ایران خواهد بود.»

وی با بیان این که از ابتدا می دانستیم آمریکا دشمن ما است ، افزود: مذاکره کنندگان باید تقدیر شوند که نشستند و با دشمن مذاکره کرده و اهداف خود را دیکته کردند.

به گفته واعظی، تیم مذاکره کننده به گونه ای اهداف ایران را دیکته کرد که اکنون رییس جمهوری جدید آمریکا آمده و می گوید« ما این را قبول نداریم زیرا به نفع ما نیست.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از کسانی که به جای شکایت از بدعهدی آمریکا، نوک تیز حمله شان را متوجه مذاکره کنندگان کرده اند، افزود: به نظر، آنها دارند مسیر را عوض می کنند.

واعظی گفت: این هنر دولت و مذاکره کنندگان ما بود که توانستند مذاکره کنند و فضای دنیا اکنون به گونه ای است که وقتی ترامپ( رییس جمهوری منتخب آمریکا) می گوید «من قبول ندارم»، سایر کشورها مانند چین، روسیه و اتحادیه اروپا جواب وی را می دهند و می گویند« این یک موافقت نامه بین المللی است و ما آن را قبول داریم.«

عضو هیات دولت یازدهم افزود: ما به جای آن که خودمان را با دیگران مواجه کنیم، باید اجازه دهیم آنها خود جواب یک دیگر را بدهند.

**دستاورد های برجام فراهم شدن امکان ساخت ماهواره سنجشی بومی

واعظی با بیان این که برجام دستاوردهای خیلی زیادی داشته است، افزود: پیش از اجرای برجام هیچ شرکتی حاضر به مذاکره با ایران برای خرید و ساخت ماهواره نبود اما اکنون مذاکره برای ماهواره سنجشی و مخابراتی با شرکت های مختلف شروع شده است.

به گفته وی، اکنون قرار داد برای ساخت ماهواره سنجشی منعقد شده است که ماهواره ای بومی خواهد بود و در نهایت متعلق به ایران می شود و مذاکره در رابطه با ماهواره مخابراتی به خوبی در حال پیشرفت است.

**تعدد شرکت های طرف مذاکره

عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: قبل از برجام تنها با یک کشور و یک شرکت می توانستیم در رابطه با تجهیزات مورد نیاز کار کنیم، درحالی که اکنون همه شرکت های معتبر بین المللی دارند با ما وارد مذاکره می شوند.

واعظی بیان داشت: خود این باعث شده قیمت تجهیزات بسیار کاهش یابد درحالی که از نظر کیفیت سطح بالاتری دارند. اکنون انتقال تکنولوژی و پیوست فناوری خیلی راحت شده است و ما برای طرف های مذاکره شرط می گذاریم .

**ایجاد بازارهای صادراتی درپسا برجام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون بازارهای صادراتی برای ما ایجاد شده است و خیلی از شرکت ها در بخش نرم افزاری و سخت افزاری صادرات شان را آغازکرده اند، درحالی که پیش از این ممکن نبود.

**ارتقای بخش تحقیق و توسعه آی.سی.تی و تحقق خودکفایی در این بخش

عضو هیات دولت یازدهم افزود:بخش تحقیق و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ( آ سی تی ) نیز توانسته با دانشگاه ها و مرکزهای علمی معتبر جهانی وارد مذاکره شود. این امر باعث شده است بتوانیم به سرعت در بخش آی سی تی به خود کفایی برسیم.

**بازشدن بسیاری از فضاها در پسابرجام

به گفته وی، اکنون و در پسا برجام فضاهای زیادی در مقابل ما باز شده است و هرکاری که بخواهیم به راحتی می توانیم انجام دهیم به گونه ای که پست بانک ایران که نسبت به سایر بانک های کشور فعالیت بین المللی کمتری دارد، توانسته است با نزدیک به 50 بانک خارجی روابط کارگزاری برقرار کند.

واعظی با تاکید بر این که برجام در همه وزارتخانه ها و دستگاه ها اثار مثبت زیادی داشته است، افزود: اینکه برخی از رسانه ها و افراد و جریان های سیاسی به دنبال این هستند تا توفیق بزرگ ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی و دولت را به دلیل اهداف سیاسی و جناحی مخدوش کنند، خریدار ندارد زیرا مردم خود می بینند که تا پیش از برجام در کشور چه شرایطی حاکم بود.

عضو هیات دولت یازدهم افزود: پیش از برجام در کشور تحریم بود و اکنون سایه تحریم ها دور شده و تحریم ها در همه بخش ها برداشته شده است.

**رکورد فروش نفت دستاورد برجام

واعظی با بیان این که بعد از برجام فروش نفت بالاتر از گذشته شده و رکورد زده است، این پرسش را مطرح کرد که اگر تحریم بود چنین می شد؟.

**فراهم شدن امکان جابجایی پول نفت

وی افزود: در زمان تحریم اگر یک میلیون بشکه نفت می فروختم، نمی توانستیم پول آن را جابه جا کنیم، اما اکنون به راحتی این امکان فراهم شده است و بازارهای فراوانی برای فرآورده های نفتی به دست آورده ایم.

**هجوم سرمایه گذاران به ایران در پسابرجام

واعظی افزود: اکنون سرمایه های زیادی به سمت ما می آید و سرمایه گذاران در بخش آی سی تی، نیرو و سایر بخش ها ورود کرده اند که در گذشته نبود .

 شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

اکنون یک سال از اجرایی شدن برجام می گذرد و گشایش های آن در عرصه های مختلف اقتصادی کشور مشهود و ملموس است.

به باور بسیاری از ناظران، جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته توانست در فضای پسابرجامی بر بسیاری از تهدیدها و چالش های خارجی فائق آید. لغو تحریم ها ورود سرمایه و سرمایه گذاران خارجی را به کشور چند برابر کرد. بازگشت میزان فروش نفت کشور به دوره قبل از تحریم ها و سامان یابی وضعیت تجاری و جلوگیری از هدررفت اموال عمومی کشور دیگر نتایج اجرایی شدن این توافق بین المللی بود.