۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی:

دولت برنامه خود را نسبت به انتشار اوراق بدهی مشخص کند

۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۴۹
کد خبر: 170851
دولت برنامه خود را نسبت به انتشار اوراق بدهی مشخص کند

بررسی بودجه 96 نشان می دهد که دولت برای کسب درامد بر موضوع انتشار اوراق بدهی تمرکز کرده است. این وضعیت برای فعالان بخش خصوصی مورد سوال قرار دارد.

نشست ماهانه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی امروز -یک شنبه 26 دی- برگزار شد. به گزارش اقتصاد آنلاین غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی در این برنامه ضمن قدردانی از وزیر اقتصاد و امور دارایی به منظور شرکت در برنامه های اتاق بازرگانیف تنگنای مالی را موضوع اصلی دغدغه آفرین فعالان بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: 89 درصد بنگاه های اقتصادی کشور به منابع بانکی وابسته هستند و تنها 11 درصد منابع بنگاه ها از سایر منابع تامین می شود. که ایجاد این وضعیت ناشی از سیاست گذاری ها در دولت قبل بوده است.

وی تاکید کرد: تمرکز دولت یازدهم در سال جاری برموضوع انتشار اوراق بدهی است که این موضوع را در بررسی بودجه سال اینده می شود ملاحظه کرد. در حالی که انتشار اوراق بدهی در کشورهای صنعتی اجرایی شده است اما واقعیت این است که کشور ما با وضعیت کشورهای پیشرفته متفاوت است.

شافعی سپس گفت: اگر دولت بخواهد با انتشار اوراق بدهی شرایط تامین منابع خود را در پیش بگیرد این احتمال هست که جای بخش خصوصی را بگیرد. بخش خصوصی هم می تواند به سمت پرهزینه تر شدن پیش برود.

وی با طرح انتقاد دیگر در خصوص استقراض دولت در انتشار دولت اوراق بدهی گفت: دولت با این درآمدی که بدست می اورد می خواهد هزینه های جاری اش را تامین کند و برنامه ای برای فعالیت سرمایه گذاری ندارد.

سپس شافعی با طرح این 5 سوال از وزیر اقتصاد اصلی ترین مطالبات فعالان بخش خصوصی را از دولت اینگونه عنوان کرد:

1- آیا دولت نگران گسترش فعالیت بخش بدهی و بازپرداخت این بدهی ها نیست.

2- ایا دولت برای بازپرداخت بدهی برنامه ریزی کرده است.

3-با توجه به برنامه ریزی دولت برای انتشار گسترده دولت در اوراق بدهی جایگاه بخش خصوصی در بازار بدهی چگونه است.

4- دولت در اجرای اصل 44 قانون اساسی چه برنامه ای برای فعالیت بخش خصوصی درنظر دارد.

5- دولت برای بهبود فضای کسب و کار و حذف فساد چه کاری خواهد کرد.

شافعی در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به تاکیدهای رهبری بر اجاری درست و کامل اصل 44 قانون اساسی و گسترش خصوصی سازی در کشور در فضای سلامت مالی و افزایش توان رقابتف تصریح کرد: انچه که در کشور ما به عنوان خصوصی سازی به اجرا در آمده است با آنچه که در کشورهای پیشرفته اتفاق افتاده است فاصله بسیاری دارد. در کشور ما تحت سیاست گذاری های اشتباهی بخشی ایجاد شد تحت عنوان شبه دولتی که به گسترش رانت و فساد انجامید.

وی افزود: گزارشی از وضعیت خصوصی سازی در کشور در سال 85 نشان می دهد که بخش عمده فعالیت های خصوصی سازی در آن زمان برای رد دیون دولتی انجام شده است و فعالیت خصوصی سازی واقعی نبوده است. چنین وضعیتی به گسترش و ارتقای بهره وری هم منجر نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: بررسی بودجه سنواتی هم نشان می دهد هرجا فعالیت خصوصی سازی در کشور ما با گسترش فعالیت بانکی توام بوده است. بررسی نحوه خصوصی سازی در کشور و بودجه های سالانه هم نشان از این دارد که این فعالیت گاهی برای جبران کسری بودجه  می شده است.

در بخش دیگری از این برنامه از سوی اتاق بازرگانی یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی گرامی داشته شد.

میرمحمد صادقی از اعضای هیات رئیسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با یاد خاطراتی از شخصیت ایت الله هاشمی رفسنجانیف این شخصیت سیاسی را حمایت گر فعالان اقتصادی دانست و افزود: هاشمی حتی پیش از انقلاب هم به سازندگی مشغول بود و ساخت مدرسه رفاه نمونه ای از توجه این شخصیت سیاسی به عمران و ابادی کشور بود.

وی افزود: نگارش تفسیر قران توسط این شخصیت انقلابی زمانی انجام شد که وی در زندان به سر می برد و هرگاه از شکنجه رهایی می یافت به نگارش این مجموعه همت می کرد.