۰ نفر

تغییر واحد پول ملی به‌ مرور زمان

طیب‌نیا:هنوز زمان حذف صفر نرسیده است

۲ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۵۰
کد خبر: 166011
طیب‌نیا:هنوز زمان حذف صفر نرسیده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مصوبه اخیر دولت در خصوص جایگزینی واحد تومان با ریال گفت که این جابجایی به‌مرور و در طول زمان انجام می‌شود.

علی طیب‌نیا در جمع اصحاب رسانه استان سمنان اظهار کرد: فعلا قرار نیست اسکناس جدیدی وارد بازار شود، بلکه این مهم در یک فرآیند و بازه زمانی طولانی انجام خواهد شد تا هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل نشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: جریان چاپ اسکناس در این بازه زمانی به‌گونه‌ای مدیریت می‌شود که در همان سیر طبیعی و به تدریج واحد تومان جایگزین ریال شود.

طیب‌نیا با بیان اینکه این مصوبه هیچ ارتباطی با حذف صفر از واحد پولی کشور ندارد، تصریح کرد: حذف صفر از واحد پولی ایران از نظر ما کار درستی است، اما این مهم باید در زمان مناسب آن انجام شود و امروز زمان آن نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع حذف صفر از واحد پولی مطرح نیست گفت: دولت به حذف صفر از واحد پولی ایران که هیچ ارتباطی با جایگزینی تومان و ریال ندارد، اعتقاد دارد اما هنوز شرایط برای این حذف مهیا نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت در زمان مناسب به حذف صفر هم مبادرت می‌کند افزود: بحث دولت از طرح جایگزینی تومان و ریال بیشتر تطبیق قانون با رفتار مردم است.

وی با بیان اینکه واحد پولی ما در قانون ریال است افزود: در قانون آمده که هر ریال 100 دینار است، اما هیچ اسمی از "تومان" در قانون نیامده است. این در حالی است که اصولا در حال حاضر واحد دینار در رفتار پولی و مالی ما هیچ جایگاهی ندارد و مردم براساس واحد تومان مسائل مالی خود را محاسبه می‌کنند.

طیب‌نیا،ادامه داد: ما تنها کشوری در دنیا هستیم که بین آنچه در قانونمان آمده و آنچه که در معادلات مالی و پولی انجام می‌دهیم تفاوت اساسی وجود دارد، لذا دولت یازدهم تصمیم گرفت که بین رفتار مردم و قانون تطبیق ایجاد کند.

این عضو کابینه در پاسخ به پرسشی در خصوص دستاوردهای این سفر از ایجاد گشایش‌هایی برای اجرایی شدن چند طرح اقتصاد مقاومتی و رفع برخی مشکلات واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: همکاران ما از روز گذشته جلساتی با واحدها داشته و مشکلات را به‌طور کامل بررسی کردند و امروز در جلسات متعددی با حضور رئیس کل امور مالیاتی کشور، مدیران عامل بانک‌ها ، معاونین وزرا و....مشکلات این واحدها مرتفع شد.

وی با اشاره به مشکل مالیاتی بخش مهمی از مسکن‌های مهر در این استان تصریح کرد: بخشی از وقت امروز صرف حل و فصل مشکلات مسکن مهر استان شد و در واقع برخلاف سفر قبلی که به احصاء و شناسایی مشکلات گذشت امروز به‌صورت عملیاتی به رفع مشکلات پرداختیم.

طیب‌نیا به عملکرد موفق سیاست‌های دولت پرداخت و گفت: تنها در سال 1395 در نتیجه این سیاست‌ها شاهد افزایش 745 هزاری اشتغال در قیاس با سال قبل بودیم که این رقم در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص یکسان‌سازی نرخ ارز اظهار کرد: دولت یکسان‌سازی نرخ ارز را به‌طور جدی دنبال می‌کند.

وزیزر اقتصاد با بیان اینکه در گذشته ارز به سه قیمت در بازار ارائه می‌شد خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاصله نرخ ارز آزاد و ارز مبادله‌ای بسیار کم شده و در آینده و به مرور محدودتر خواهد شد. ضمن اینکه برخلاف گذشته سبد کالاهایی که مشمول ارز مبادله‌ای می‌شد نیز به شدت کم شده است.

جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در پاسخ به این پرسش در خصوص متناسب‌سازی نرخ سود بانکی و تورم و نقش آن در تسریع طرح‌های اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست دولت دکتر روحانی از ابتدا بر کاهش تدریجی نرخ سود بود و این روند نزولی متناسب با کاهش نرخ تورم همچان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه با چسبندگی در نرخ سود مواجه‌ایم گفت: دولت دلایل و چرایی وجود این چسبندگی را بررسی کارشناسانه کرده و برای اصلاح نظام بانکی برنامه مفصلی دارد.

این عضو کابینه یازدهم اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن برنامه‌های دولت و اصلاح نظام بانکی شاهد کاهش فاصله سود بانکی و نرخ تورم و متناسب‌سازی آن باشیم.