۰ نفر

تورم همچنان در مسیر کاهش؛

تورم آذر ۷.۲ درصد شد

۱ دی ۱۳۹۵، ۲۰:۵۲
کد خبر: 165848
تورم آذر ۷.۲ درصد شد

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران تورم سالانه آذرماه امسال به ۷.۲ درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در دوازده ماهه منتهی به آذرماه نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۷.۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در آبان ماه امسال، ۰.۳واحد درصد کاهش یافت. به اقتصاد آنلاین به نقل از مهر در جدیدترین گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در آذرماه ۱۳۹۵ عدد ۲۳۵.۵ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل، ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) ۵.۷ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(۶.۱ درصد)، ۰.۴ واحد درصد کاهش یافته است.  

درصد تغییرات شاخص کل(نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در دوازده ماهه منتهی به آذرماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۷.۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در آبان ماه ۱۳۹۵(۷.۵ درصد) ۰.۳ واحد درصد کاهش یافته است.

شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به رقم ۲۷۷.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۷۴.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد افزایش داشته است؛ همچنین شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۶.۸ درصد است.

شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماهه منتهی به آذرماه ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶.۹ درصد است که نسبت به همین اطلاع در آبانماه ۱۳۹۵( ۶.۸ درصد)، ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خمات در آذرماه ۱۳۹۵ به رقم ۲۲۱.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۳ افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵.۱ درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۷.۳ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۵ (۷.۸ درصد) ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری(۱۰۰-۱۳۹۰ سال پایه)

دوره‌های زمانی شاخص کل خوراکیها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کالاهای غیرخوراکی و خدمات
آبان ۱۳۹۵ ۲۳۳.۶ ۲۷۱.۶ ۲۲۰.۶
آذر ۱۳۹۵ ۲۳۵.۵ ۲۷۷.۱ .۲۲۲۱

 

درصد تغییر ماهانه شاخص

دوره‌های زمانی شاخص کل خوراکیها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کالاهای غیرخوراکی و خدمات
آبان ۱۳۹۵ ۰.۳ ۰.۳ ۰.۳
آذر۱۳۹۵ ۰.۸  ۲ ۰.۳

 

تورم ۱۲ ماهه شاخص

دوره‌های زمانی شاخص کل خوراکیها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کالاهای غیرخوراکی و خدمات
آبان ۱۳۹۵ ۷.۵ ۶.۸ ۷.۸
آذر ۱۳۹۵ ۷.۲ ۶.۹