۰ نفر

نخستین بار ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه در اشتغال پیش بینی شد

افزایش سالانه ۸۷۰ هزار نفر به شمار متقاضیان کار

۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۱
کد خبر: 164596
افزایش سالانه ۸۷۰ هزار نفر به شمار متقاضیان کار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در هر دقیقه، پنج نفر به شمار متقاضیان کار در کشور افزوده می شود که این به معنای اضافه شدن سالانه بیش از 870 هزار نفر به شمار متقاضیان کار در کشور است.

 علی ربیعی، شامگاه چهارشنبه در کارگروه اشتغال استان فارس در شیراز افزود: با وجود کاهش شدید درآمد نفتی، دولت تدبیر و امید در سال 94 توانست بیش از 700 هزار شغل در کشور ایجاد کند اما باز هم 500 هزار شغل کسر داشتیم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی، با اشاره به درآمد بیش از 750 میلیارد دلاری کشور در دولت گذشته گفت: با این پول می شد کارهای بسیار بزرگی برای ایجاد اشتغال با ثبات انجام داد، درآمدی که ما امروز در اختیار نداریم.

ربیعی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در شرایطی اداره امور کشور را به دست گرفت که ارتباط اقتصادی کشور با دنیا قطع شده بود و اقتصاد ما قادر نبود خود را به بازارهای جهانی متصل کند و این در حالی است که در دنیای امروز اقتصاد بدون ارتباط با بازارهای جهانی نمی تواند حرکت رو به جلو داشته باشد.

وی ادامه داد: اما امروز اقتصاد کشور قابل پیش بینی و اتصال و ارتباط با بازارهای جهانی آغاز شده است و شرکت های خارجی وارد بازار کشورمان شده اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در ابتدای آغاز کار دولت یازدهم ما با 56 درصد کسری رشد، بازار بی تعادل و بی ثبات و رقم تورم بالا مواجه بودیم و حقوق بازنشستگان کشورمان 67 درصد از رقم تورم کمتر شده بود.

ربیعی، گفت: ما در دوره ای فعالیت خود را آغاز کردیم که ریزش نیروی کار آغاز شد و بیشترین میزان این ریزش در استان فارس بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: حدود چهار و نیم میلیون نفر نیروی کار به طور تاخیری وارد بازار کار شدند، افرادی که مهارت نداشتند اما انتظار مشاغل سطح بالا را داشتند.

ربیعی، گفت: دولت تدبیر و امید در چنین شرایطی سکان اداره کشور را در دست گرفت اما امروز نمی توان وضع ایجاد اشتغال را نامطلوب دانست و بر این باوریم که باید تلاش ها را بیشتر کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد بحث اشتغال فراگیر هم گفت: یک سند را در همین ارتباط نهایی و تقدیم مجلس کرده ایم که در 2 نوبت در شورای عالی اشتغال در مورد آن بحث شده و بر اساس آن برای نخستین بار یک هزار میلیارد تومان بودجه در اشتغال پیش بینی شده است.

ربیعی افزود: از سوی دیگر لایحه ای را نیز به مجلس ارسال کرده ایم که بر اساس آن بتوانیم از صندوق توسعه ملی پنج هزار میلیارد تومان دریافت کرده و با تسهیلات اشتغال ادغام کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در سال جاری پنج درصد خواهد بود اما این رشد هم نمی تواند میزان اشتغال را بالا ببرد.

وی، یکی از ظرفیت های ایجاد اشتغال را حوزه گردشگری دانست و بیان داشت: گردشگری در استان فارس دارای پیشینه دیرینه است اما این مهم امروز به مسافرگردی تبدیل شده و با توجه به این که این استان هم اینک به ایجاد 79 هزار فرصت شغلی نیاز دارد باید مسافرگردی را به گردشگری تبدیل کنیم.

او افزود: استان فارس در گردشگری مذهبی، درمانی، باستان گردی و بوم گردی دارای مزیت های بسیاری است و رونق در این حوزه می تواند به افزایش درآمد فارس کمک کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از مطالب خود گفت: ناامیدی، دشمن اصلی و امید عنصر اصلی احیای جامعه است و هر کس امید را تخریب می کند در حقیقت با جامعه ستیز می کند.

وی، با اشاره به این که در هیچ دوره تاریخی به این میزان به رئیس جمهوری هتاکی نشده بود، افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند از خودگذشتگی هستیم تا جامعه به رشد برسد و مردم در فضایی ایمن زندگی کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: اگر بخشی از گفتمان اقتصاد مقاومتی شامل مصرف مناسب، بهره وری بالا و گسترش عدالت بخش دیگر آن مبتنی بر اخلاق، ادب و افزایش اعتماد به یکدیگر است، چیزی که امروز به آن نیاز داریم.

ربیعی گفت: ما پنج الی 10 سال فرصت داریم که فاصله خود را با قدرت های منطقه ای کم کنیم و قدرت خود را افزایش دهیم.

او افزود: افزایش قدرت در همه ابعاد یک امر حیاتی است و ما در حوزه قدرت نظامی حرف برای گفتن زیاد داریم اما در قدرت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید بتوانیم در کمتر از پنج تا 10 سال فاصله ها را کمتر کنیم.

ربیعی اظهار کرد: امسال سال شکوفا شدن دولت است اما هیچ اتفاقی در کشور نخواهد افتاد مگر این که به یک ذهنیت واحد از توسعه برسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در قسمت دیگری از سخنان خود، درآمد پیش بینی شده سازمان تامین اجتماعی را 189 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این سازمان سالانه 153میلیارد تومان مستمری پرداخت می کند، پرداختی آن در زمینه از کارافتادگی و غرامت 17 میلیارد تومان و بودجه درمانی استانی نیز 877 میلیارد تومان است.