۰ نفر

گزارشی از تاثیر نوسان نرخ ارز بر بهای کالاها

افزایش قیمت دلار ، بازار را ناآرام نکرد

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۷:۳۴
کد خبر: 163772
افزایش قیمت دلار ، بازار را ناآرام نکرد

از روزی که خیابان فردوسی شاهد رشد قیمت ارز بود بازار انواع کالاها هم سعی کردند خودی نشان دهند.

اولین حوزه ای که از ارز 3900 تومانی اثر گرفت قیمت گوشت بود و این اتحادیه برای آنکه فعالان این صنف دام های خود را از کشور خارج نکنند به صورت رسمی با افزایش قیمت گوشت بین 500 تا هزار تومان موافقت کردند.برخی دیگر از محصولات مصرفی هم مانند مرغ گران شد که البته اتحادیه آن ،قیمت بیش از 7 هزار و 500 را گرانفروشی می‌داند. اخیراً افزایش قیمت به محصولات صنعتی  هم رسیده است،هر چند قائم مقام وزیر صنعت می گوید هیچ کدام از کالاها نباید گران شود چرا که قیمت ارز به صورت مقطعی گران شده است ولی شنیده ها حکایت از آن دارد که تولیدکنندگان برای گرانی پیشقدم شدند و می خواهند بین 2 تا 3 درصد به قیمت های خود بیفزایند.بازار خودرو هم تا حدودی نسبت به قیمت ارز واکنش نشان داده است و برخی از نمایشگاه داران بخصوص در حوزه خودروهای خارجی بر  قیمت های خود افزودند.نوسان قیمت ارز چند سال پیش هم در اقتصاد ایران تکرار شد و قیمت آن به حدود 4 هزار تومان رسید.آن زمان قیمت تمام کالاها  به یکباره افزایش یافت،حتی فروشندگان بدون توجه به قیمت حک شده  روی کالا گرانفروشی می‌کردند‌. تولیدکنندگان نیز بدون گرفتن مجوز به قیمت ها می افزودند و شرایط به نحوی جلو می رفت که هر روز با یک قیمت جدید کالا عرضه می‌شد،سرآمد این اتفاق هم محصولات لبنی،لوازم خانگی و خودرو بود.

 تاثیرنداشتن هیجانی نرخ ارز بر بازار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی در این باره می گوید:درست است که قیمت ارز حدود 4 هزار تومان در نوسان است اما این امر نتوانسته بر قیمت کالاها اثر هیجانی بگذارد.علت کم اثر بودن افزایش قیمت ارز در اقتصاد به 6 دلیل است؛یک اعتماد مردم به دولت ،دوم اطلاع نسبت به مقطعی بودن افزایش آن،تعیین نرخ ارز در بودجه به میزان 3 هزار و 300 تومان ،وفور کالا ،تک رقمی بودن نرخ تورم و تجربه گذشته.تمام این موارد به دولت کمک کرد تا نوسان نرخ ارز کمترین اثرگذاری را داشته باشد.وی اظهار داشت:درست است که منتقدان دولت افزایش نرخ ارز را بهانه ای برای ناکارآمدی آن می‌گیرند ولی طی سه سال اخیر که قیمت ارز ثابت ماند نشان داد که دولت  در کنترل آن موفق بوده است و قطعاًبه دلیل نزدیک شدن به پایان سال میلادی که تسویه حساب های مالی صورت می گیرد ،افزایش ارزش دلار و رشد تقاضا برای خرید ارز ،قیمت آن این گونه نوسان داشته است.در گپی هم که با برخی از تولیدکنندگان زدیم آنها نیز بر این امر تاکید کردند اگر قیمت ارز حدود 3 هزار و 900 تومانی که اکنون خرید و فروش می‌شود باقی بماند قطعاً مجبور به افزایش قیمت کالاها خواهند شد.اما اکنون به علت پر بودن انبارها و خرید مواد اولیه اکثر تولیدکنندگان محصولات خود را گران نکرده اند.

 اتحادیه ها: گرانی در کار نیست و نخواهد بود

همچنین رؤسای اتحادیه ها هم در مصاحبه هایشان گفتند بازار دیگر کشش افزایش قیمت ندارد.اگر قیمت ارز حتی  حدود 4 هزار تومان ثابت بماند تولیدکنندگان باید با افزایش بهره‌وری قیمت ها را کنترل کنند و نهایت افزایشی که شاید بتوان داد 2درصد است.لذا همین نوع نگاه باعث شده که تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصولات آستین بالا نزنند.اغلب واحدهای صنفی هم به دلیل رکود در فعالیت‌هایشان با هر گونه گرانی مخالف هستند.با آنکه بازار ارز تلاطم های خاص خود را دارد اما در بازار مصرف چنین نگرانی هایی وجود ندارد و حتی مردم در پیش بینی هایشان می گویند دلار ارزانتر خواهد شد.

تأییدعدم گرانی در گزارش بانک مرکزی

گزارش رسمی بانک مرکزی در خصوص تحولات قیمتی هم گویای آن بود که بازار نسبت به افزایش قیمت ارز واکنش جدی نشان نداده است. در هفته منتهی به ۱۲ آذرماه ، در گروه لبنیات بهای ماست پاستوریزه معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و قیمـت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل ۱.۵ درصـد افـزایش داشـت و شـانه‌ای ٩٦٠٠٠ الـی ‌١١٠٠٠٠ ریال فروش می‌رفت.در این هفته در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی ثابت بود. بهای برنج داخله درجه یک معادل ۱.۶ درصد افزایش ولی قیمت برنج داخله درجه دو ١/١ درصد کاهش یافـت. در گـروه حبـوب بهـای عـدس و لوبیا قرمز بدون تغییر بود. قیمت لوبیا چیتی و لوبیا چشم‌بلبلی هریک معادل ۰.۱ درصد کاهش ولی بهای سـایر اقلام این گروه بین ۰.۲ درصد تا ۰.۳ درصد افزایش داشت. در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری هندوانه عرضه نمی‌شـد ولـی سـایر اقـلام میـوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفـاوت بودنـد، بـه نـرخ مـصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سـبزی تـازه را عرضـه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه، قیمت پرتقال درجه یک معادل ۱.۳ درصد و کیوی ۴.۲ درصد کاهش ولـی بهای سایر اقلام این گروه بین یک درصد تا ۱۱.۱ درصد افزایش یافت. در این هفته قیمت قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن‌نباتی بدون تغییر بود.

 قیمت ارز برمی‌گردد

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم  دراوایلی که قیمت ارز میل به افزایش داشت، گفت: قیمت ارز به حدود 3 هزار و 400 تومان برمی‌گردد لذا تولیدکنندگان نگرانی از افزایش قیمت ارز نداشته باشند.

ارز  قابل پیش‌بینی نباشد فعالیت صادرکنندگان محدود به معاملات نقدی می‌شود

سید رضی حاجی آقا میری رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران هم در مورد قیمت ارز و تأثیر آن بر فضای اقتصادی کشور گفت: دخالت دولت در کنترل نرخ ارز، به لحاظ اقتصادی امری باطل و به ضرر منافع اقتصادی است. اینکه دولت توان خود را در کنترل نرخ ارز در جهتی قرار دهد که این کنترل با آرامش و به گونه‌ای که ایجاد بحران نکند انجام شود می‌تواند به نوعی قابل توجیه باشد، اما اینکه دولت اصرار داشته باشد که نرخ ارز را روی یک نرخ غیر طبیعی و غیر واقعی نگه دارد باعث می‌شود که همان اتفاقی که چند سال پیش در دولت دهم برای نرخ ارز رخ داد بار دیگر اتفاق بیفتد که در این صورت صدمات جبران‌ناپذیری به ثبات اقتصادی وارد می‌شود.وی عنوان کرد:‌ از سوی دیگر نرخ دلار نسبت به سایر ارزها در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده است و اگر بازار داخلی ما هم تابع بازار خارجی باشد طبیعتاً باید این نرخ ارز افزایش پیدا می‌کرد اما اینکه گفته می‌شود نرخ دلار پایین آورده می‌شود به معنی دخالت در مسیر طبیعی نرخ ارز است.

آقامیری درباره تأثیر افزایش نرخ ارز بر صادرات تصریح کرد: افزایش نرخ ارز به شرط آنکه سیر قابل پیش‌بینی داشته باشد می‌توان از آن در جهت افزایش صادرات بهره برد اما در شرایطی که نمی‌توان آینده ارز را پیش‌بینی کرد فعالیت صادرکنندگان محدود به معاملات نقدی می‌شود و این به معنی محدود کردن کار تجاری و صادرات  و ضربه زدن به بازار صادرات است.