۰ نفر

معاون سازمان توسعه تجارت ایران:

شفافیت ارزی؛ درخواست سرمایه‌گذاران خارجی از ایران

۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۱۲
کد خبر: 159090
شفافیت ارزی؛ درخواست سرمایه‌گذاران خارجی از ایران

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شفافیت ارزی یکی از مطالبات کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران است.

محمدرضا مودودی در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات و تسهیل رفع موانع تولید استانداری مازندران با بیان اینکه برای پرداخت مشوق های صادراتی از ابتدای سال درگیر جلسات مختلف بودیم، گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان با بهره ۱۶درصد به بانک توسعه صادرات تخصیص یافت که از شهریورماه سال جاری هم مبالغ دیگری به این بانک و سایر تعلق گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به اینکه ۱۲ بانک مشمول طرح تشویقی با بهره ۱۱درصد شدند، افزود: دغدغه ما درگیرنشدن این پول به بورکراسی اداری بود و برای اینکه بانک ها این پول را نگه ندارند و تسهیلات دهند، اقداماتی صورت گرفت.

مودودی با بیان اینکه قول ۴۰۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه در قالب طرح مشوق صادراتی، جایزه و پرداخت برای آموزش و مزایای حضور در نمایشگاه گرفتیم، گفت: در حال پیگیری دریافت این مبلغ هستیم.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با انتقاد از اینکه استان ها برای هر مشکل در بخش کشاورزی درخواست یارانه می کنند، افزود: می دانیم که بخشی از فرآیند قابل تغییر نیست ولی تا چه زمانی می توانیم حمایت ها را انجام دهیم.

مودودی بیان کرد: آمریکا در سال جاری ۳ هزار تن افزایش تولید پسته دارد ولی هیچ مشکلی نداشته است.

وی با بیان اینکه برای سیب زمینی ۴۰میلیارد ریال کمک پرداخت شد ولی آماری از فروش آن نداریم، گفت: در هر صورت کنار وزارت جهادکشاورزی هستیم ولی شاید امکان تعریف منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه فراهم نشود.

معاون اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: گلایه هایی از طرف سیاست داخلی و خصوصی کشور نسبت به ترکمنستان وجود دارد و آن ها هم از ما گلایه دارند؛ سعی داریم طی مذاکرات با آن ها، راه حلی را پیدا کنیم.

مودودی با بیان اینکه شفافیت ارزی یکی از مطالبات کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران است، گفت: یکی از پیش نیازهای شفافیت ارز، تک نرخی شدن آن است.

این مسئول تجاری با تأکید بر تشکیل اتحادیه مشترک صادراتی در استان، افزود: با این اقدام مدیریت بازار صورت می گیرد و ما هم تشکل های بزرگ را در اولویت حمایت قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه واردات کالا به ویژه دارو در بخش خصوصی قرار است به صورت مشوق در نظر گرفته شود، اضافه کرد: لازم است مازندران فعال تر در بخش خصوصی وارد شود.

مودودی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب پیرامون پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در کشور، گفت: بسیاری از مسایل در بحث اقتصاد مقاومتی باید با نگاه فرماندهی حل شود ولی با وجود تمام مصاحبه ها، هنوز موردی نداشتیم که به صورت ویژه مطرح شود و جهشی در میزان صادرات ایجاد کند.

این مسئول با بیان اینکه کارگروه ارتقای معیشت مرزنشینان در بحث حل مشکلات اقتصادی جدی وارد شده است، افزود: مازندران به عنوان استان مرزنشین می تواند تشکیل این کارگروه را تقاضا دهد.