۰ نفر

صادق الحسینی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین:

تحلیل خطرات ترامپ برای اقتصاد ایران/ دوران جرج بوش پسر تکرار می‌شود

۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۳۳
کد خبر: 157239
تحلیل خطرات ترامپ برای اقتصاد ایران/ دوران جرج بوش پسر تکرار می‌شود

به گفته یک کارشناس اقتصادی، ایران می تواند با لابی‌گری در محافل اقتصادی، قدرت ترامپ را در حوزه سیاست های قهرآمیز با ایران، تضعیف کند.

صادق الحسینی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با اقتصادآنلاین به بررسی مسایل اقتصاد جهان و اقتصاد داخلی پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است. مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید.

انتخاب ترامپ چه تاثیراتی در اقتصاد ایران و جهان دارد؟ آیا در نوسانات قیمت نفت تاثیری خواهد داشت؟ این موضوع به نفع ایران است یا به ضرر ایران تمام می شود؟

انتخاب ترامپ شوک بزرگی به اقتصاد امریکا و اقتصاد جهانی وارد می کند. این اتفاق بسیار غیرمنتظره بود و عموم تحلیلگران برجسته سیاسی در سراسر دنیا پیش بینی چنین اتفاقی را نداشتند. ترامپ در دوران انتخابات حرف های بزرگی زده است که خروج از برجام، پیمان کیوتو و تغییر رابطه با عربستان را در بر می گیرد. دوره ای هم علیه اسرائیل صحبت می کرد اما تغییر رویه داد.

اما حرف های ترامپ بخش عمده در عمل تغییر خواهد کرد. این حرف ها بیشتر مصرف انتخاباتی دارد و به نظر نمی رسد که چندان رادیکال عمل کند.

اما ترامپ گفته است که در روز اول 25 دستور اجرایی می دهم و دستورات اوباما را لغو می کنم. اما نخبگان سیاسی آمریکا می توانند او را تا حد زیادی محدود کنند، اما از سمت دیگر ترامپ بخشی از این نخبگان را حذف می کند و تغییر بزرگی به جهت سیاسی در آمریکا ایجاد می کند.

اما بی تجربگی این فرد و این که افکار او در این چند دهه شکل گرفته است و ساختار ذهنی عجیبی دارد، اشتباهات زیادی را در سیاست و اقتصاد  آمریکا ایجاد کند. بنابراین اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان از این موضوع ضربه می خورند. اقتصاد آمریکا پس زا تجربه بحران های 2006 و 2007 در دوران اوباما نفس کشید و رشد اقتصادی این کشور به بیش از 3 درصد رسید، اما حضور ترامپ در کوتاه مدت و بلند مدت به اقتصاد آمریکا ضربه می زند. بنابراین در 4 ماه دیگر و با اتمام دوران ریاست جمهوری وی، اقتصاد امریکا ، در جایگاه فعلی نباشد و قدرت آمریکا در جهان کم شده باشد.

از ناحیه اقتصادی اگر این موضوع را بررسی کنیم، عدم اطمینان و نامشخص بودن ریسک هایی که او در سیسات و اقتصاد آمریکا حاک خواهد کرد، باعث می شود که ریسک در اقتصاد امریکا و در اقتصاد دنیا افزایش پیدا کند. این افزایش ریسک به نفع کالاهایی مانند نفت و طلا خواهد بود، زیرا در کوتاه مدت و بلند مدت رشد خواهند کرد.

افزایش قیمت نفت در کوتاه مدت به نفع ایران است، اما سیاست خارجی ترامپ که سیاست های سختگیرانه نسبت به ایران و عربستان دارد، نامشخص است. اما هرکاری انجام دهد، نسبت به دوران اوباما در برجام، پسرفت خواهد داشت و حتی ممکن است برجام را از دست بدهیم، اما من فکر می کنم که روابط ایران و آمریکا به سال های حضور بوش پسر در کاخ سفید برخواهد گشت. به صورتی که آمریکا فرصت اجما کشورهای دیگر به دنبال خود بر علیه ایران را از دست می دهد و مجبور می شود که تحریم های یک طرفه وضع کند.

این موضوع به نفع برجام نیست، اما اگر اروپایی ها و ابرقدرت های دیگر از این موضوع تبعیت نکنند، چندان به ضرر ایران تمام نخواهد شد. به خصوص اگر ترامپ سیاست های سختگیرانه نسبت به عربستان و اسرائیل را ادامه دهد.

اما در کل اثر حضور ترامپ آنقدرها هم برای ایران بد نخواهد بود، زیرا افزایش قیمت نفت و کالاهای اساسی  و عدم امکان اجماع بر سر تحریم های ایران را دارد. اما کاری که ما باید در این شرایط انجام دهیم، با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن ترامپ، کاهش اقدامات تبلیغاتی و افزایش اقدامات عملی است. ممکن است ما بتوانیم با لابی های اقتصادی، وی را تحت فشار بگذاریم. زیرا ترامپ زبان اقتصاد را می فهمد. اما قطعا قدرت آمریکا در جهان تا 4 سال دیگر، مانند قدرت امروز آمریکا نخواهد بود. بنابراین ایران می تواند با تدبیر، خطر ترامپ را مدیریت کند و کمترین آسیب را از حضور یک فرد غیرعادی داشته باشیم.