۰ نفر

مجوز برای چند ایرلاین‌ خارجی

۴ آبان ۱۳۹۵، ۲:۰۱
کد خبر: 153845
مجوز برای چند ایرلاین‌ خارجی

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به ۴ دیدار با مقامات آلمانی برای توسعه حمل‌ونقل کشور گفت: ایران و آلمان در زمینه حمل‌ونقل ریلی، سیگنالینگ و تامین لکوموتیو برقی و دیزلی با همکاری شرکت مپنا و زیمنس موفق به امضای قرارداد شده است.

عباس آخوندی در حاشیه امضای 6 سند همکاری میان ایران و آلمان گفت: با توجه به موافقت اوفک درباره خرید هواپیما به‌زودی ملت ایران شاهد نتایج آن خواهند بود. وی درباره تاسیس شرکت‌های هواپیمایی جدید با بیان اینکه تمام سیستم قیمت‌گذاری در حمل‌ونقل هوایی در کشور آزاد شده، اظهار کرد: اکنون شرکت‌های متعددی از ایران درخواست پروانه تاسیس کرده‌اند که البته شرایط را بسیار سخت کردیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یک شرکت هواپیمایی که بتواند تمام خدمات لازم را ارائه دهد باید حداقل ۳۵۰میلیارد تومان سرمایه داشته باشد و کارکنان آن نیز باید متخصص باشند؛ ضمن اینکه هواپیماهای شرکت باید نو بوده و سال ساخت‌شان بالای سال 2000 باشد. آخوندی با اشاره به استقبال خوب شرکت‌های هواپیمایی خارجی گفت: چند شرکت اعلام آمادگی کرده و مجوزهای اولیه را گرفته‌اند و در حال انجام بقیه کارهایشان هستند.

به گفته آخوندی، شرکت‌های توانمند با پایه مالی خوب و توان فنی بالا و ناوگان خوب پای کار آمده‌اند تا سطح ناوگان هوانوردی ایران را ارتقا دهند. «الکساندر دوبرینت» وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان نیز ضمن اشاره به علاقه‌مندی آلمان برای عادی‌سازی روابط با ایران گفت: آلمان تلاش می‌کند علاوه بر حل مسائل فنی و اجرایی، مسائل مالی میان دو کشور هم حل شود و بر همین اساس گروهی کاری در برلین برای ساماندهی فعالیت‌های مالی میان دو کشور تشکیل شده است.

«دوبرینت» افزود: از تشکیل این گروه مالی حدود ۲ هفته می‌گذرد و امیدواریم با ادامه همکاری‌ها، شاهد نتیجه بخش بودن فعالیت این گروه کاری باشیم. وی به سریع‌سازی خط تهران - تبریز اشاره کرد وگفت: آلمان در بحث سیگنالینگ هم با شرکت راه‌آهن ایران همکاری می‌کند ضمن اینکه قرار است ۷۰لکوموتیو دیزلی را برای ایران تامین کند.

آخوندی نیز بیان کرد: بحث اصلی میان دو کشور در زمینه حمل‌ونقل، استفاده از امکانات موجود برای فعال‌سازی لجستیک دریایی بین ایران و هلند است. در همین راستا درخصوص توسعه فاز۳ بندر شهید رجایی و بندر چابهار گفت‌وگو شد تا طرف هلندی در صورت علاقه‌مندی بتواند در مناقصات بنادر ایران شرکت کند. وی افزود: در حال حاضر ۸۰۰ دستگاه کامیون ایرانی به هلند تردد می‌کند و موافقت‌نامه جاده‌ای نداشتیم که پیش‌نویس آن امضا شد. این عضو کابینه دولت یازدهم اظهار کرد: ایران برای بازسازی کریدورهای جدید بین اروپا و شرق نیاز به همکاری گسترده با هلند دارد.

از سوی دیگر، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از طی مراحل تاسیس ۶ شرکت هواپیمایی و ۲ شرکت هلی‌کوپتری خبرداد و گفت: این شرکت‌ها هنوز مجوز فعالیت نگرفته‌اند. مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به محتوای جلسات شورای عالی هواپیمایی گفت: این ۸ شرکت برای تاسیس موافقت اصولی را دریافت کرده‌اند اما همچنان پیگیر الزام‌های مربوط به ساختار شرکت و تدوین نظام‌نامه‌هایشان هستند.

اسعدی‌سامانی افزود: برای تاسیس یک شرکت هوایی در گام اول باید طرح توجیه اقتصادی تهیه شود و در صورتی که کفایت مالی لازم برای تاسیس شرکت تایید شود، شرکت هواپیمایی و هلی‌کوپتری می‌تواند آغاز به کار کند. به گفته وی، تعیین کفایت مالی شرکت بستگی به نوع فعالیت آن دارد به‌عنوان نمونه اگر شرکتی قصد برقراری پرواز چارتری و برنامه‌ای داخلی و خارجی را داشته باشد باید متناسب با این میزان فعالیت، تامین سرمایه کند.

اسعدی‌سامانی گفت: پس از موافقت اصولی برای ثبت شرکت و طی روند اداری باید حداقل ۵ هواپیما تامین شود و سپس شرکت مذکور در صورت دارا بودن استانداردهای لازم سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند مجوز AOC یعنی فعالیت و بهره‌برداری هوایی و جابه‌جایی مسافر و بار را دریافت کند. اسعدی‌سامانی تصریح کرد: اگر شرکت به دنبال انجام پروازهای برنامه‌ای و چارتری داخلی و خارجی باشد باید حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشد، اما تامین سرمایه برای شرکت‌هایی که تنها به دنبال برخی از این امتیازها هستند، کمتر است.