۰ نفر

بهداشت و آموزش همچنان صدرنشین تورم

۳ آبان ۱۳۹۵، ۶:۴۵
کد خبر: 153576
بهداشت و آموزش همچنان صدرنشین تورم

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از وضعیت شاخص قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری از ادامه یافتن روند کاهش نرخ تورم در مهر ماه خبر داده است.

 براساس این گزارش، نرخ تورم در مهر ماه 7.9‌درصد بوده که نسبت به نرخ تورم در شهریور ماه 0.4واحد ‌درصد کاهش یافته است. بدین ‌ترتیب درحالی نرخ تورم به رقمی پایین‌تر از 8 رسیده است که این شاخص در نخستین ماه سال جاری 10.8‌درصد اعلام شده بود. با ادامه یافتن روند کاهش نرخ تورم چنانچه دولت روحانی وعده آن را داده بود، نرخ تورم تک رقمی شد. بر مبنای اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم در خرداد ماه به 9.5‌درصد رسید. هر چند با اعلام این نرخ تورم، گروهی از منتقدان با تردید در تداوم این تورم تک رقمی از احتمال بازگشت نرخ تورم به بالاتر از 10 سخن به میان آوردند اما این تورم تک رقمی همچنان استمرار یافته است. گرچه دیگر از شیب کاهش تورم کاسته شده است اما باز هم گزارش‌های ماهانه مرکز آمار ایران از این شاخص، توقف روند کاهش تورم را گزارش نمی‌دهد. نکته سوال‌برانگیز در این میان میزان کشش تورم برای کاهش یافتن است. آن‌گونه که از سیاست‌های دولت روحانی از ابتدا تاکنون می‌توان دریافت، روند کاهش تورم همچنان ادامه خواهد یافت اما باید دید دولت تا چه مرزی قادر خواهد بود، نرخ تورم را پایین بیاورد. برخی کارشناسان معتقدند، تورم تا پایان سال به بالای 9درصد خواهد رسید اما صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود تورم 7.4درصدی را برای سال جاری پیش‌بینی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  مرکز آمار ایران نرخ تورم مهر ماه سال جاری را نسبت به دوره مشابه سال قبل 7.9‌درصد و تورم نقطه به نقطه را نیز 6.6‌ درصد اعلام کرد. براساس این گزارش، شاخص کل بر مبنای ۱۰۰= ۱۳۹۰ در مهر ماه سال ۱۳۹۵ عدد 232.9 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.7‌درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) 6.6‌ درصد است که نسبت به همین اعلان در ماه قبل (6.7 درصد) یک دهم واحد ‌درصد کاهش داشته است.‌ درصد تغییرات شاخص کل(نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در ۱۲ماهه منتهی به مهر ماه سال ۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷.۹‌درصد است که نسبت به همین اطلاع در شهریور ماه ۱۳۹۵ (۸.۳ درصد) 0.4واحد ‌درصد کاهش یافته است.

 تورم خوراکی و آشامیدنی 6.8‌ درصد شد

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مهر ماه به رقم 270.8 رسیده است که نسبت به ماه قبل یک ‌درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد 268.4رسید که نسبت به ماه قبل 1.1درصد کاهش داشته است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.3درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12ماهه این گروه 6.7‌ درصد است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.4‌درصد افزایش نشان می‌دهد و‌ درصد تغییرات این گروه در 12ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل 6.8 درصد است که نسبت به همین اطلاع در شهریور ماه ۱۳۹۵ (6.8 درصد) بدون تغییر مانده است.

شاخص گروه گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها در مهر ماه در مقایسه با ماه قبل از آن 2.6واحد‌ درصد کاهش را نشان می‌دهد. تورم 12ماهه این اقلام نیز در مهر ماه 6.5‌ درصد اعلام شده است. در همین حال شاخص گروه میوه و خشکبار نیز 7.2‌درصد در مقایسه با ماه قبل کاهش یافته است. این کاهش در شاخص گروه میوه و خشکبار درحالی مشاهده می‌شود که نرخ تورم این اقلام در مهر ماه سال جاری منفی 1.4‌درصد اعلام شده است. در همین حال در گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی کمترین نرخ تورم نیز مربوط به میوه و خشکبار است. همچنین بیشترین نرخ تورم مربوط به سبزیجات است که تورم این گروه کالا در مهر ماه سال جاری 13.4‌درصد اعلام شده است. شاخص گروه سبزیجات نیز در مهر ماه نسبت به ماه پیش از آن 2.7‌درصد افزایش یافته است.

 تداوم گرانی اقلام غیرخوراکی

گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری در مهر ماه سال جاری نشان می‌دهد، شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در مهر ماه به رقم 219.9رسیده که نسبت به ماه قبل 1.4‌درصد افزایش داشته است.

میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.9‌ درصد بوده و نرخ تورم 12ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 8.4‌درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۵(8.9درصد)، 0.5واحد‌ درصد کاهش یافته است. در این گروه نرخ تورم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها 9.7‌درصد اعلام شده است. همچنین نرخ تورم بهداشت و درمان در مهر ماه سال جاری 10.6‌درصد اعلام شده است. نرخ تورم حمل و نقل نیز در ماه گذشته 6.3‌ درصد بوده است. در همین حال، گزارش مرکز آمار ایران از تورم 14.5درصدی آموزش در مهر ماه سال جاری حکایت می‌کند.

در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات بیشترین نرخ تورم مربوط به آب، برق و سوخت است که تورم این اقلام در مهر ماه سال جاری به 21.6‌درصد رسیده است. تغییرات شاخص این گروه کالایی در مهر ماه نسبت به ماه قبل از آن نیز 8.9‌درصد بوده است. در همین حال کمترین نرخ تورم در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ارتباطات اختصاص دارد که تورم آن در مهر ماه 1.4‌درصد اعلام شده است.

 کیفی‌سازی روند کاهش تورم

با ادامه یافتن روند کاهش تورم نکته‌یی که باید به آن توجه کرد، کیفیت این کاهش است. هر چند با توجه به استمرار روند کاهش تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری، تغییرات قیمتی آنها نیز برای مردم قابل تحمل‌تر شده اما باید دید با ادامه روند کاهش تورم چه تغییری در سبد مصرفی خانوار رخ داده است. بررسی شاخص قیمت در گروه کالاهای خوراکی حاکی از آن است که شاخص بخش مهمی از اقلام خوراکی در مهر ماه نسبت به ماه قبل از آن تغییرات منفی داشته است. گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که شاخص گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها کاهش یک درصدی را در مهر ماه در مقایسه با شهریور ماه تجربه کرده است.

در همین گروه تغییرات شاخص گروه خوراکی‌ها، گوشت قرمز، ماهی و خشکبار منفی اعلام شده که می‌تواند حاکی از تغییر سهم این اقلام در سبد مصرفی خانوار باشد. بر این اساس می‌‎توان این‌گونه تحلیل کرد که نقش برخی اقلام ضروری در سبد خانوار شهری کمرنگ‌تر شده که البته این روند برای نخستین‌ بار در سبد اقلام خوراکی مشاهده نشده و گزارش ماه گذشته مرکز آمار ایران نیز تغییرات بخش مهمی از اقلام خوراکی در سبد مصرفی خانوار شهری در شهریور ماه در مقایسه با مرداد ماه را گزارش می‌داد. در این میان گرچه به نظر نمی‌رسد، دولت از سیاست‌های کاهش تورم خود دست بکشد اما کاهش سطح کیفی سبد مصرفی خانوار موضوعی است که باید بدان توجه کرد. به عبارت دیگر شاید کیفی‌سازی کاهش تورم اقدام دیگری باشد که ضرورت دارد دولت پس از دستیابی به نرخ تورم تک رقمی دنبال کند. شاید افزایش سطح کیفی ترکیب اقلام مصرفی خانوار شهری نشانگر این باشد که کیفیت زندگی خانوار شهری قربانی سیاست‌های انقباضی دولت نشده است.

 

تورم کالاهای غیرخوراکی