۰ نفر

نهاوندیان: اروپایی‌ها در مقابل آمریکا با ما هم‌صدا هستند

۴ مهر ۱۳۹۵، ۱:۱۹
کد خبر: 147634
نهاوندیان: اروپایی‌ها در مقابل آمریکا با ما هم‌صدا هستند

رییس‌دفتر رییس جمهور گفت: در موضوع برجام اروپایی‌هایی که زمانی مقابل ایران بودند، امروز همانند ایران به آمریکایی‌ها نقدهایی وارد می‌کنند.

محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور و رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت، با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک، به تشریح جزییات سفرهای اخیر ریاست جمهوری به کشورهای ونزوئلا و کوبا و نیز سازمان ملل و دستاوردهای آن پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نهاوندیان در ابتدا اظهار کرد: سفر اخیر رییس جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل با 3 سفر قبلی ایشان متفاوت بود. ابتدای این سفر با شرکت در جلسه جنبش عدم تعهد شروع شد، بعد به کوبا که یک کشور انقلابی است سفر کردند و در آخر وارد نیویورک شدند.

وی ادامه داد:‌ رییس جمهور در این سفر 24 دیدار داشتند که 9 تای آن از کشورهای اروپایی بود و 11 تای دیگر از کشورهای آسیاسی و آمریکای لاتین و همچنین کشورهای همسایه مانند پاکستان، ترکیه و عراق بود. در این سفرها و دیدارها نگاهی نهفته است که دیپلماسی ایران را در راستای گسترش روابط دیپلماسی نشان می‌دهد. این همان نکته‌ای است که به تازگی مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند که هرکسی که بخواهد با ایران دست دوستی بدهد ایران از آن استقبال می‌کند.

رییس دفتر رییس جمهور همچنین با اشاره به دستاوردهای نطق رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: نطق رییس جمهور 3 بخش مختلف را دربر داشت. اول ایشان به مساله منطقه پرداختند و موضوع خشونت و ایدئولوژی نفرت را که توسط برخی کشورها دنبال می‌شود، طرح کردند. به طور مشخص با ذکر نام از کشور عربستان برای ترویج ایدئولوژی نفرت و برخورد سرکوب‌گرایانه با کشورهای همسایه یاد کردند و از رژیم صهیونیستی نیز به عنوان رژیمی آپارتاید نام بردند.

نهاوندیان همچنین خاطرنشان کرد: با تدبیر دیپلمات‌های ما و با قدرت به‌وجود آمده از اقتصاد مقاومتی، امروزه در جایی ایستاده‌ایم که کشورهای دیگر در دیدار با ما از ما مشاوره می‌خواهند. در شرایطی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما با مشکلات جدی روبه‌رو هستند ایران اسلامی توانسته از شرایط سخت سربلند بیرون بیاید.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت در ارتباط با اعتراضات ایران به آمریکا در باب عدم اجرایی‌شدن برخی مفاد برجام، گفت: بانک‌های کوچک و بزرگ خارجی امروز در کشور ما شروع به فعالیت کرده‌اند. بسیاری از کشورها برای واردات و صادرات، ال‌سی باز می‌کنند؛ گفتنی است صادرات غیرنفتی ما هم نسبت به گذشته افزایش یافته و فروش نفت طی این چند ماه یک میلیون بشکه اضافه شده است اما مشکل آن‌جاست که بانک‌های بزرگ خارجی هنوز راغب به سرمایه‌گذاری در ایران نشده‌اند.

وی افزود: این مطلب توسط ایران پیگیری شده و نکته جالب آنجاست که امروز اروپایی‌ها با ما همنوا شده‌اند. اروپایی‌هایی که یک زمان طرف مقابل ما و با آمریکایی‌ها بودند امروز مثل ما به برخی رفتار آمریکایی‌ها معترض هستند.

نهاوندیان همچنین خاطرنشان کرد: ایران از منظر جهانی امروز این موضع تحسین‌برانگیز را دارد که در مورد برجام به همه تعهدات خود پایبند بوده است. ما به امیدبخش بودن برجام و تناقض با آمریکا همزمان اشاره می‌کنیم.

ادامه دارد...