۰ نفر

دو دستاورد بزرگ دولت تدبیر و امید در سطح بین الملل

طیب‌نیا هدف جدید دلواپسان پس از ظریف

۱۹ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۰۰
کد خبر: 144850
طیب‌نیا هدف جدید دلواپسان پس از ظریف

دولت یازدهم در ۳ سال گذشته با دو دستاورد بزرگ در سطح بین المللی شناخته شده است. برجام و فتف ( fatf).

دستاوردهای دوگانه ای که به نام دو وزیر کاردان و متخصص کابینه یعنی محمدجواد ظریف و علی طیب نیا به ثبت رسید و امروز پس از گذشت ۳ سال از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران کم کم شاهد برون رفت پایدار کشور از مشکلات به ارث رسیده از دولت دهم هستیم.

محمدجواد ظریف در کشاکش تولد برجام به میزان زیادی جلوی دوربین ها قرار گرفته و اینک موافقان و مخالفان ایشان را می توان به برجامیان و نابرجامیان تقسیم کرد!!!

اگر میدان سیاست را به صفحه شطرنج تشبیه نماییم در بازی شطرنج روحانی و مخالفانش می توان اینگونه ادعا کرد که نابرجامیان کیش شده اند!

بازیگر در موقعیت کیش اما مأیوس از نتیجه بازی نیست و به تقلاهای خود ادامه می دهد…

در این نوشتار بر آن هستم تا دوربین را بر دیگر وزیر کابینه تدبیر و امید٬ علی طیب نیا٬ زوم نماییم.

علی طیب نیا کیست؟ نقش او در کابینه چیست؟ فتف چیست و طیب نیا چه نقشی در آن دارد؟ برخی ها از نقش پنهان او در برجام هم سخن گفته اند.

طیب نیا آنگونه که دانشجویانش می گویند استاد محبوب دانشکده اقتصاد در دانشگاه تهران است که پس از سال ها تدریس علم اقتصاد و پژوهش در مشکلات اقتصاد ایران و کار در سطوح مختلف دستگاه های اجرایی از نخست وزیری گرفته تا نهاد ریاست جمهوری و از سازمان برنامه و بودجه گرفته تا نمایندگی روسای جمهور وقت جهت تنظیم سیاست های اقتصادی با کوله باری از دانش و تجربه سکاندار اقتصاد کشور در دولت یازدهم شد.

اگر شرایط بین المللی کشور را در سال های آخر دولت دهم به خاطر بیاوریم درشت گویی ٬ تنش و تحریم را می توان از ویژگی های بارز آن در روابط خارجی کشور برشمرد که متاسفانه سایه شوم آن را در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم به شکل بی سابقه ای تجربه کردیم.

تجربه آن سال ها به ما آموخت که نمی توان با انزواطلبی و دوری گزیدن از محیط های بین المللی به توسعه و آبادانی دست یافت.

نطق های آتشین حسن روحانی به عملکرد سیاست خارجی دولت وقت موجب اقبال مردم به ایشان شد.

رئیس جمهور روحانی که به درستی ریشه مشکلات کشور را شناخته بود برای رفع آنها عزم خویش را جزم ساخت.

بنظر می رسد وی برای برون رفت از شرایط سخت آن روزها چاره کار را در انتخاب کابینه ای می دانست که « دانش و تجربه از یکسو و شناخت از محیط بین بین الملل از دیگر سو » مهمترین شاخص آنان باشد.

نمونه شناخته شده این مردان کابینه یکی وزیر خارجه آن است که به پشتوانه دانش دیپلماسی خود برجام را بعنوان نقطه عطفی برای برون رفت کشور از بحران در کارنامه خود ثبت کرد. یکی هم علی طیب نیاست که در هنگامه خروج ایران از لیست سیاه fatf مورد هجمه مخالفان دولت قرار گرفت.

طیب نیا پیشتر، از عزم خویش برای بازگشت آرامش و ثبات به اقتصاد ایران به عنوان مهمترین اولویت کاری خود یاد کرده بود. کنترل تورم لجام گسیخته و کاهش مستمر آن در ۳ سال گذشته ثمره این سیاست بود.

وزیر اقتصاد می گوید: برجام فرصت بزرگی برای رونق بخشیدن به اقتصاد منجمد ما فراهم آورده است اما زمانی برجام به نتیجه رسید که دولت های غربی مهار تورم را علی رغم تحریم های سهمگین خود در اقتصاد ایران دیدند و موفقیت دولت در این مهم آنان را وادار به مصالحه نمود.

از این بیان دیپلماتیک وزیر که بگذریم اما برخی از افراد مطلع از نقش مستقیم ایشان نیز در این موفقیت دولت یاد می نمایند که به پیش بینی ایشان از آینده اقتصاد ایران در صورت شکست مذاکرات مربوط بود و شاید پس از گذشت سال ها مکاتبات وی قابلیت انتشار یابد.

مخالفان اما روی صحنه را دیده و تمام حملات خود را متوجه دکتر ظریف نمودند. ورود مستقیم رهبر معظم انقلاب در دفاع از دولت و خصوصا تیم مذاکره کننده هسته ای عرصه را بر نابرجامیان تنگ تر نمود.

امروز که دولت تدبیر و امید برای تکمیل دستاوردهای دیپلماسی خود با هدف گشایش در تعاملات بانکی، ایران را از لیست سیاه خارج ساخته و شاهد برقراری تعاملات بانکی و پولی با بانک های بزرگ و موسسات مهم مالی دنیا هستیم مخالفان بار دیگر عزم خود را برای هجمه به دولت و این بار وزیر اقتصاد جزم کرده اند تا شاید از این رهگذر خود را از موقعیت کیش در صفحه شطرنج ایران رها سازند.

کاپیتالاسیون خواندن fatf و تهدید به استیضاح وزیر اقتصاد بخشی از واکنش دلواپسان بود. آنان بدون اطلاع فنی از fatf و یا شاید با اطلاع و عامدانه جنجال آفرینی کردند. حضور وزیر اقتصاد جلوی دوربین تلویزیون و گفتگوی صریح، محکم و ارزشی وی که نشان دهنده اعتماد به نفس بالای وزیر می داد همه فضاسازی های آنان را نقش بر آب کرد و نشان داد که وزیر اقتصاد همچون وزیر خارجه دولت روحانی عزتمندانه و در چارچوب ارزشها و منافع ملی ایران اقدام به پذیرش مشروط فتف نمده است تا ضمن تحقق اهداف مبارزه سیستماتیک با پولشویی و شبکه های فساد مالی

در کشور، یک مانع دیگر را از سر راه نظام بانکی کشور در تعاملات خارجی بردارد. او به صراحت به دغدغه دلواپسان پاسخ داد :

طرف خارجی هیچ گونه دسترسی به اطلاعات بانکی و تراکنش های بانکی ایران پیدا نمی کنند.

اکثر توصیه های fatf مطلوب ما بوده و موارد نادری را که مورد پسند ما نباشد در چارجوب قانون اساسی خود تصمیم گیری می شود.

این ها بخش هایی از اظهارات صریح وزیر اقتصاد در گفتگوی تلویزونی با مردم است:

دولت بدون دادن امتیاز به حریف از لیست سیاه خارج شد و کره شمالی را تنها گذاشت.

این موفقیت دولت عرصه را بر مخالفان دلواپس تنگ تر ساخته و بنظر می رسد.

مخالفان دولت اگرچه مایل هستند با نامگذاری « برجام ۲ » به فتف fatf به زعم خودشان بار منفی نقدهایشان در برجام را یکجا بر تن fatf نمایند و زحمت ورود کارشناسانه و فنی را به خود ندهند اما مشکل آنجاست که fatf علیرغم گشایشی که همچون برجام در تعاملات بین المللی ایجاد نمود هیچ گونه تعهد حقوقی به طرف خارجی نداده و صرفا تدوین قانون مبارزه با پولشویی که به طور طبیعی نیاز هر کشوری است را در چارچوب قانون اساسی وعده داده است.

به عبارت روشن تر ٬ در fatf توصیه هایی که در امر ارتقای سلامت نظام بانکی موثر است را مورد توجه خواهیم.

امروز که شاهد هجمه دلواپسان به fatf و مبتکر آن یعنی دکتر طیب نیا هستیم جای هیچ نگرانی نیست. چرا که مردم ما به خوبی تجربه اینگونه هیاهوها و جنجال آفرینی های دلواپسان را داشته و می دانند که انگیزه آنان نه نگرانی بابت دسترسی آمریکا به اطلاعات بانکی کشور که بابت گشایش در تعاملات بانکی و پولی کشور و در نهایت « مات شدن» در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری است.

نکته طنز ماجرا اما نقش وزارت خارجه در این موفقیت است که از دید دلواپسان مغفول مانده و همچون موضوع برجام به هجمه علیه بازیگران روی صحنه بسنده کرده اند با این تفاوت که این بار طیب نیا روی صحنه است و ظریف پشت صحنه.