۰ نفر

تعاونی‌ها یک گام به بورس نزدیکتر شدند

۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۰
کد خبر: 144615
تعاونی‌ها یک گام به بورس نزدیکتر شدند

رونمایی از اساسنامه جدید تعاونی های سهامی عام، راه اندازی بازار عرضه مستقیم کالاهای ایرانی و برگزاری جشنواره تعاونی‌های برتر از مهمترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری بود.

هفته ای که گذشت با هفته تعاون در سراسر کشور مصادف بود و برنامه‌های متعددی از جمله برگزاری یازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر و افتتاح پروژه‌های تعاونی به همین مناسبت تدارک و پیش بینی شده بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی ربیعی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - در همایش اندیشه تعاون با اشاره به تعطیلی ۵۰ درصد تعاونی‌ها در برخی استانها، از تلاش برای احیای تعاونی‌های تعطیل شده و تشکیل ۱۶ هزار تعاونی جدید خبر داد.

وی گفت: با بانک مرکزی به تفاهم رسیدیم که تعاونی‌های اعتباری به شکل کنترل شده فعالیت و گسترش پیدا کنند.

ربیعی از تجدیدنظر در سند توسعه تعاون خبر داد و گفت: تنها بحث باقی مانده در این سند بحث مالی است که مقرر شده بخشی از یارانه‌هایی که باید به این حوزه تخصیص داده شود با همکاری سازمان مدیریت نهایی کنیم.

وزیر کار درباره علل عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون گفت: بستر اقتصاد ما کشش رشدی را که تعاون در آن ارتقا یابد نداشته است.

همچنین در مراسم یازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر، سامانه آموزش تعاون و سامانه تعاون آنلاین رونمایی شد و از ۳۱ تعاونگر نمونه و ۲۱ تعاونی برتر ملی تقدیر به عمل آمد.

در هفته‌ای که گذشت تفاهمنامه همکاری مشترک میان شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور به امضا رسید و به موجب آن مقرر شد تا فرهنگ مهارت آموزی برای ارتقای سطح زندگی مردم در حاشیه شهرها و محله‌ها گسترش یابد.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه، توانمندسازی نیروی انسانی ساکن محدوده‌ها و محله‌های موجود در برنامه‌ احیا، بهسازی و نوسازی شهری از طریق ارایه آموزش‌های مهارتی و شغلی به منظور کارآفرینی، خوداشتغالی و احراز شغل مناسب است.

رونمایی از اساسنامه جدید شرکتهای تعاونی سهامی عام رویداد دیگری بود که این هفته اتفاق افتاد.

آنطور که شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته با اصلاح اساسنامه تعاونی‌های سهامی عام، مشکلات و محدودیتهایی که در اساسنامه قبلی در خصوص سهامداری و میزان سهام وجود داشت برطرف شده و امکان مالکیت بیشتر افراد حقوقی در صورت عضویت در تعاونی های سهامی عام بیشتر شده است.

از نگاه وی این کار تا حد زیادی به نقد شوندگی بیشتر سهام تعاونی‌ها در بورس کمک می‌کند و زمینه حضور بیشتر تعاونی ها در بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای مالی را به وجود می‌آورد.

راه اندازی بازار عرضه محصولات و کالاهای ایرانی در دو نقطه حکیمیه و پارک ارم تهران خبر دیگری بود که از سوی مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران اعلام شد.

به گفته شنعه در این بازارها، اجناس مربوط به کیف وکفش، البسه و پوشاک، لوازم منزل و لوازم التحریر با قیمت بسیار نازل عرضه می‌شود و در برخی کالاها تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به جانمایی ۴۰۰ غرفه در این بازارها، ‌ ایجاد بازارهای عرضه مستقیم کالای ایرانی را موجب افزایش رقابت‌پذیری و کیفیت محصولات واحدهای تولیدی دانست.