۰ نفر

زمین‌خواری ۳هزارهکتاری یک نفر

۴ شهریور ۱۳۹۵، ۷:۰۵
کد خبر: 142114
 زمین‌خواری ۳هزارهکتاری یک نفر

ماجراهای کوچک و بزرگ از زمین‌خواری در کشور هر روز ادامه دارد. دیروز معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشستی خبری درباره یکی از شاخص‌ترین زمین‌خواری‌هایی که در سه سال گذشته کشف شده خبر داد.

 این زمین‌خواری به وسیله یک فرد حقیقی در بخش خصوصی صورت گرفته است. خداکرم جلالی گفت: براساس توافق با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از میزان دو ‌میلیون هکتار اراضی وقفی منابع طبیعی، یک‌میلیون هکتار رسیدگی شد که تاکنون ٧٠٠‌هزار هکتار آن بازگردانده شده است. رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع افزود: برای بازگشت سایر اراضی که مربوط به جنگل‌ها و مراتع است؛ در حال رسیدگی از طریق قوه قضائیه هستیم؛ اما تا حکم لازم در این باره صادر شود، زمان می‌برد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، جلالی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی درباره جلب یک مقام منابع طبیعی استان مازندران در زمینه شکایت سازمان اوقاف گفت: زمانی که یک عرصه متعلق به ملت و نظام باشد، در هیچ زمانی نباید آن عرصه را وقف کرد. دستگاه قضائی دراین‌باره حکم نهایی را صادر می‌کند و با توجه به حساسیت دستگاه قضائی دراین‌باره مطمئن هستیم این عرصه به منابع طبیعی کشور بازمی‌گردد. اگر به هر دلیلی این عرصه به منابع طبیعی برنگردد، اجازه تغییر کاربری در آن داده نمی‌شود و ما به هیچ‌وجه نمی‌گذاریم در این عرصه‌ها تغییر یا تبدیلی صورت گیرد. وی افزود: این جنگل‌ها براساس قانون اساسی و حفظ بهره‌برداری منابع طبیعی کشور، مطلقا قابل واگذاری نیست و به نظر می‌رسد مشکلاتی که برای این مقام منابع طبیعی استان مازندران نیز وجود دارد، به‌زودی برطرف شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره اینکه چرا ١٩ هکتار پارک جنگلی محمودآباد مازندران به بنیاد مسکن و سپس در ١٩ فروردین سال ٩٤ به رقم ٦٨٤‌ میلیون تومان از سوی بنیاد به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: این زمین در سال ١٣٥٤ و قبل از پیروزی انقلاب به شرکت خانه دریا برای دوره‌ای ٣٠ساله داده شد تا در آن امور پاک‌سازی و تأسیسات عمومی انجام شود. وی افزود: در سال ٨٤ این کار و قرارداد پایان می‌یابد، اما این شرکت در عرصه پنج‌هکتاری آن تجاوز داشته است؛ به همین منظور از وی به دستگاه قضا شکایت می‌شود. هرچند که هنوز این پرونده درحال‌بررسی است و دستگاه قضا این موضوع را پیگیری می‌کند. جلالی گفت: بعد از این ماجرا بنیاد مسکن برای ساماندهی توسعه روستایی، تقاضا انجام می‌دهد و ما نیز براساس وظایفی که داریم، موظف هستیم در قالب طرح هادی، اراضی را واگذار کنیم.

وی افزود: آن بخشی که واگذار شده است، جنگل نبوده، هرچند در بخش‌هایی از آن درختان جنگلی وجود داشته است، به همین منظور اجازه قطع درختان آن صادر نشده است؛ اما درنهایت باید اذعان کرد که مسئولیت این امر به‌عهده بنیاد مسکن است و در این زمینه باید پاسخ‌گو باشد که چگونه در راستای توسعه مسکن روستایی در این منطقه، فعالیت می‌کند. جلالی گفت: تکه زمینی که به بنیاد مسکن واگذار شده بود، قانونی است اما درعین‌حال تأکید شده که هیچ اقدامی در آنجا نباید صورت گیرد تا بررسی‌های بیشتر انجام شود؛ آنچه درباره بنیاد مسکن در رسانه‌ها منعکس شده و اعلام شده است که این زمین فروخته شده است، از نظر ما صحت ندارد. ما هیچ ریالی بابت واگذاری طرح‌های دولتی دریافت نمی‌کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: در پنج هکتار اراضی این جنگل اجازه فعالیت داده نشده و پروژه مدنظر، متوقف شده است تا براساس حکم قضائی اقدام شود. او همچنین با اشاره به کاهش هشت‌درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور گفت: در پنج ماهه سال جاری ‌هزارو۱۳۵‌فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور با سطح ۱۱هزارو ۴۸۶ هکتار صورت گرفته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ١١‌ هزارو ٤٨٦ هکتار جنگلی که در پنج ماهه سال جاری دچار آتش‌سوزی شده است، شش ‌هزارو ٢٨٥ هکتار آن مرتع، ‌هزارو٧٨٣ هکتار‌ آن جنگل، ٢٩٥ هکتار آن جنگل‌های دست‌کاشت و سه‌‌هزارو ١٨٣هکتار آن اراضی مشجر بوده است. وی گفت: ٩٥ درصد آتش‌سوزی‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد، غیرعمدی است هرچند اختلافات بین مرتع‌داران نیز در مواقعی منجر به ایجاد آتش‌سوزی می‌شود.

جلالی در ادامه صحبت‌های خود درباره میزان قاچاق چوب گفت: ٥٩٨ تن زغال از سه سال گذشته کشف شده است، همچنین رقمی بالغ بر شش‌هزارو ١٧٤‌تن مجموع کشفیاتی بوده که به‌صورت چوب، هیزم، زغال و خار و خاشاک از دست متخلفان کشف شده است. او همچنین درباره ورود آفت شب‌پره به جنگل‌های کشور گفت: این آفت قرنطینه‌ای و وارداتی است که اکنون در جنگل‌های کشور مشاهده می‌شود، آفتی وارداتی و خطرناک است که به‌سرعت توسعه پیدا کرده و در هر سال حداقل پنج بار تولیدمثل می‌کند. جلالی افزود: هزارو ٨٠٠ هکتار از جنگل‌های کشور که این آفت در آنها وجود دارد، شناسایی شده است و سازمان جنگل‌ها نیز برای مبارزه با آن اقدامات لازم را برای محلول‌پاشی انجام می‌دهد.