۰ نفر

طیب نیا: کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی بر اقتصاد داشت

کاهش ۳۰ درصدی وابستگی دولت به درآمدهای نفتی

۲ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۳۳
کد خبر: 141901
کاهش ۳۰ درصدی وابستگی دولت به درآمدهای نفتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: وابستگی دولت به منابع و درآمدهای نفتی بواسطه کاهش شدید قیمت نفت طی 2 سال گذشته 30 درصد کاهش یافت.

علی طیب نیا عصر سه شنبه در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد اظهار کرد: کاهش شدید قیمت نفت از 105 دلار در سال 93 به 20 دلار در مقاطعی در سال گذشته تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور گذاشت. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: درآمد 120 میلیارد دلاری سال 90 به 30 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافت.

طیب نیا با بیان این که روند دولتی شدن و نفتی شدن 2 مشکل بزرگ اقتصاد ایران است، گفت: نفت یک ثروت خدادادی است که باید برای رفاه مردم کشور و تقویت توان تولید استفاده شود.

وی افزود: باید با نقص دولتی بودن اقتصاد مبارزه کرد و به سمت اجرای سیاست های اصل 44 رفت.

طیب نیا با بیان این که سیستم مالیاتی باید اصلاح شود، ادامه داد: دولت باید کوچک سازی شود و درآمدهای دولت از طریق مالیات تامین شود.

وی افزود: تراز تجاری غیر نفتی کشور سال گذشته با مازاد یک میلیارد دلاری روبه رو شد و توانستیم واردات کالا را از محل صادرات غیر نفتی تامین کنیم، به طوری که در چهار ماه امسال این مازاد به سه میلیارد دلار افزایش یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در سال های گذشته ایران در رتبه بندی فضای کسب و کار در جهان رتبه 152 را داشت که با بهبود نسبی و با ارتقای 34 پله هم اینک به رتبه 118 رسیده ایم.

طیب نیا گفت: همه سازمان های وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف به بهبود فضای کسب و کار و مدیریت بنگاه ها و واگذاری به بخش خصوصی در راستای ارتقای بهره وری هستند.

به گفته وی در برنامه ریزی های میان مدت رتبه کسب و کار برای ایران 72 در نظر گرفته شده است که باید به این مرحله ارتقا یابیم.

طیب نیا گفت: هفته دولت فرصتی است که دولتمردان خدمات خود را برای مردم گزارش و نقاط قوت را تحکیم و نقاط ضعف خود را شناسایی کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: خروج کشور از بحران و بازگشت ثبات رونق به اقتصاد کشور در سه سال گذشته مهم ترین اقدام دولت یازدهم است.

طیب نیا تصریح کرد: سیستم بانکی دچار مشکلات پیچیده ای است که بسیاری از مشکلات و کاستی ها را نمی توان بازگو کرد.

نمایندگانی از فعالان اقتصادی در این نشست به تشریح مشکلات و نیازمندی های فعالیت های اقتصادی خود پرداختند.

بهره برداری از 40 طرح عمرانی، بازدید از طرح های مهم مانند فولاد سفیددشت، راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز و کارخانه حجاب از مهمترین برنامه های سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به این استان بود.