۰ نفر

جزییات سفر سی ام شهریورماه نمایندگان بخش خصوصی به سوییس

مخالفان برجام برای اقتصاد کشور تله درست کرده‌اند

۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۰۹
کد خبر: 139574
مخالفان برجام برای اقتصاد کشور تله درست کرده‌اند

نایب رئیس اتاق ایران تاکید کرد فضایی که مخالفان داخلی و خارجی برجام برای بالا بردن انتظارات عمومی از دستاوردهای آن ایجاد کرده اند، به بی اهمیت جلوه دادن این توافق منجر می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با گذشت یک‌سال از اجرایی شدن برجام، هر روزه دستاوردهای این اقدام توسط موافقین آن برشمرده می‌شود. اما از سویی دیگر، مخالفان اجرایی شدن برجام سعی در بالا بردن انتظارات و توقعات مردم نسبت به نتایج برجام دارند که نهایتا با عملی نشدن این انتظارات، حکم به بی‌نتیجه بودن چنین اقدامی خواهند داد.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران نیز چنین اقداماتی را "تله مخالفان برجام" می‌داند و به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: «متاسفانه مخالفان برجام تله‌ای برای اقتصاد کشور درست کرده‌اند که القا کنند باید در مدت کوتاه از برجام نتایج بزرگ و سطح بالا بگیریم. طبیعتا برجام تاکنون ثمره‌های زیادی داشته که البته اینها نتایج ابتدایی بوده و تناسبی با نتایج بلندمدتی که از برجام انتظار می‌رود، ندارد.»

او درباره نتایج و دستاوردهای برجام می‌گوید: «هزینه‌های نقل‌و‌انتقال پولی، هزینه‌های لجستیک و حمل‌ونقل، هزینه‌های بیمه و ریسک سیاسی با اجرایی شدن برجام کاهش یافته است. همچنین برجام توانسته قدرت چانه‌زنی ایران را در تجارت با دنیا در موضوع صادرات و واردات افزایش دهد. دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به فناوری نیز از دیگر نتایج آن است که این امور، در همین شش ماهه اتفاق افتاده و هرچه جلوتر رویم این نتایج بزرگ‌تر خواهد شد. جوی که مخالفان داخلی و خارجی برجام مبنی بر بالا بردن انتظارات عمومی از دستاوردهای این توافق ایجاد کرده‌اند، منجر به بی‌اهمیت جلوه دادن برجام می‌شود.»

جزئیات سفر تجار به سوئیس

در راستای افزایش رفت و آمدهای تجار برای رایزنی‌های اقتصادی، اتاق بازرگانی ایران و سوئیس یک هیأت اقتصادی از مدیران ارشد بخشخصوصی را به ریاست پدرام سلطانی، راهی این کشور خواهد کرد. در این سفر که 30 شهریور انجام خواهد شد، از صنایع منتخب نظیر گردشگری، صنایع سنگین، ماشین سازی، بانکداری و تامین سرمایه، پزشکی، دارویی، شیمیایی، کالاهای اساسی و صنایع هوایی نمایندگانی حضور خواهند داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اتاق ایران، در این سفر دو همایش اقتصادی با حضور فعالان تجاری، اقتصادی و شرکت‌های سوئیسی و ایرانی در دو شهر ژنو و زوریخ برگزار می‌شود و در کنار آن، هیأت تجاری ایرانی امکان ملاقات رو در رو با شرکت های سوئیسی را خواهند داشت.

سلطانی درباره این سفر توضیح می‌دهد: «اقتصاد کشور سوئیس در ابعاد مختلفی اقتصاد توسعه‌یافته و پیشرو در دنیاست. ایران می‌تواند در فناوری،‌ مدیریت و حوزه‌های مختلف خدماتی از فناوری و تکنولوژی این کشور بهره‌مند شود.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به اهمیت کشور سوئیس در اقتصاد اروپا و توسعه‌یافتگی اقتصاد آن و همچنین با توجه به اینکه از سال گذشته تاکنون چندین هیات تجاری از سوئیس به ایران آمده است، در برنامه‌ریزی امور بین‌الملل مقرر شد که امسال هیاتی تجاری به این کشور اعزام کنیم.»

به گفته نایب رئیس اتاق ایران، اشیاق زیادی به کار با کشور سوئیس در فعالان اقتصادی ایران وجود دارد که این سفر می‌تواند مقدمه خوبی برای آغاز ارتباط تجاری با این کشور باشد.