۰ نفر

همه گزینه های احتمالی ریاست اتاق بازرگانی

۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۵:۳۲
کد خبر: 139232
همه گزینه های احتمالی ریاست اتاق بازرگانی

استعفای مرد اول پارلمان بخش خصوصی یعنی محسن جلال‌پور باعث شد تا این روزها اعضای اتاق بازرگانی برای تعیین رئیس جدید جلساتی بگذارند. هر چند که ظاهر جلسات موضوع های مختلف اقتصادی را شامل می‌شود اما در تمام این گفت‌و‌گو‌ها حرف از این است که چه کسی می‌تواند رئیس اتاق بازرگانی ایران شود.

اتاقی که بواسطه برجام روزهای شلوغی دارد و هیأت‌های مختلفی برای انجام مذاکرات و همکاری با بخش خصوصی پیش قدم می‌شوند.در بین اعضای اتاق بازرگانی اسم 5 نفر بیش از سایرین سر زبان‌ها آمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان که رئیس خانه صنعت و معدن است؛ محمود اسلامیان عضو اتاق بازرگانی اصفهان و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، حسین پیرمؤذن رئیس اتاق بازرگانی اردبیل، علاء میرمحمد صادقی نماینده دولت در اتاق بازرگانی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی مشهد و پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران. این افراد جزو گزینه‌های احتمالی ریاست اتاق بازرگانی ایران هستند.به نظر می‌رسد بعد از آنکه اتاق مشهد و کرمان توانست تأیید اعضای بخش خصوصی را بگیرد اتاق اصفهان می خواهد سهمی از جایگاه ریاست داشته باشد.

کاندیداها: موضع گیری نمی کنیم

با چند نفر از افرادی که اسم شان در فهرست کاندیدای ریاست اتاق ایران است، صحبت کردیم و آنها ترجیح دادند که هیچ موضع‌گیری نکنند.آنها گفتند اگر اعضای اتاق بازرگانی موافق باشند کاندیدا خواهند شد و اگر فردی بهتر کاندیدا شد بدون شک کناره‌گیری خواهند کرد.  در عین حال این افراد معتقدند فردی که انتخاب می‌شود باید با تمام بخش‌ها تعامل داشته باشد و بداند که نماینده تام الاختیار بخش خصوصی است.

در این میان برخی اعضا نسبت به اسم‌هایی که مطرح می‌شود واکنش مثبتی نشان ندادند و می‌گویند گزینه‌های بهتری باید برای ریاست اتاق انتخاب شود اما اکثریت اعضا نسبت به اسم‌های یاد شده دید مثبتی دارند و معتقدند این افراد از دل صنعت هستند و از آنجا که اقتصاد کشور با رکود مواجه است فردی باید رئیس اتاق شود که با تولید آشنا باشد و بتواند فضای داخلی و خارجی را به گونه‌ای پیش ببرد که اقتصاد از رخوت موجود رها شود.

نکته جالب در گفت‌و‌گو با اعضای اتاق بازرگانی این بود که همه برای ریاست اتاق ایران دنبال فردی با خصوصیات محسن جلال‌پور هستند. فردی که عمر ریاستش خیلی کوتاه بود و به علت بیماری قبلی و فشارهای عصبی استعفای خود را اعلام کرد.

هر چند هیأت رئیسه اتاق ایران با استعفای او موافقت نکردند و پیشنهاد دادند تا رفع کسالت وی فعالیت‌ها را انجام می‌دهند اما در نهایت اعضای اتاق بازرگانی کرمان با استعفای وی موافقت کردند و همین امر باعث شد تا خودبه خود هیأت رئیسه اتاق برای انتخاب جایگزین وی وارد شور و مشورت شوند.با این تفاسیر اواخر مردادماه در جلسه هیأت نمایندگان، کاندیداها برای ریاست اتاق بازرگانی معرفی می‌شوند و اعضا می‌توانند رأی دهند. در شرایطی که اتاق بازرگانی تجربه حضور فردی چون محسن جلال‌پور را داشته است کار برای سایرین سخت خواهد شد.

دراین مدت اتاق بازرگانی برای همراه شدن نمایندگان شرکت‌های خارجی با ایران مذاکرات طولانی کردند و از سویی در سفرهایی که هیأت‌ها داشتند مذاکرات خوبی صورت گرفت. در سفر هیأت 100 نفری که اعضای اتاق بازرگانی به همراه رئیس جمهوری به ایتالیا و فرانسه رفتند نیز اتفاق‌های در خور توجهی افتاد به گونه‌ای که برخی از مشکلات جابه‌جایی پول و همکاری‌های مشترک حل شد.

از سویی رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران یکی از اعضای فعال تلگرام بود. وی تمام اخبار و اتفاق‌هایی که برای بخش خصوصی رخ می‌داد را بواسطه کانال تلگرامی که راه انداخته بود رسانه‌ای می‌کرد و این امر تأثیر بسزایی در حل مشکلات اقتصادی داشت.وی در مورد تصمیم‌هایی که گرفته می‌شد نظر اعضای اتاق بازرگانی را اعلام کرد و شرایطی را به وجود آورد که دولت دیگر خود را جدا از بخش خصوصی نمی‌دانست. محمود اسلامیان عضو اتاق بازرگانی اصفهان که اسم وی در فهرست کاندیداهای اعضای اتاق بازرگانی شنیده می‌شود به خبرنگار ما گفت: هنوز تصمیمی برای کاندیدا شدن نگرفته‌ام و تمام این مدت سعی کردم برای بازنشستگان باعث خیر و برکت شوم.وی افزود: نمی خواهم در شرایط فعلی نسبت به ریاست اتاق بازرگانی ایران موضع‌گیری کنم.

عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت ومعدن هم درباره کاندیدا شدن خود این گونه گفت که هنوز هیچ چیز مشخص نیست ولی اگر فرد شایسته‌ای کاندیدا شود قطعاً کاندیدا نخواهم شد. اتاق بازرگانی شرایط سختی دارد چرا که با ورود هیأت‌های مختلف از خارج از کشور باید عزم خود را جزم کند تا با استفاده از سرمایه‌های خارجی، رکود اقتصادی را از بین ببرد.همچنین اتاق بازرگانی باید شرایطی را فراهم کند که سه قوه بتوانند در کنار یکدیگر فعالیت کنند.

28 شهریور بررسی استعفای جلال پور

اما روز گذشته خبرگزاری فارس اعلام کرد: رؤسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور روز یکشنبه در اتاق بازرگانی ایران جلسه‌ای تشکیل دادند که در نتیجه بررسی استعفا به دو جلسه بعد یعنی تاریخ 28 شهریور موکول شد.طبق قانون،هیأت رئیسه می‌تواند استعفای رئیس اتاق را تا 3 ماه در دستور کار قرار ندهد. سال گذشته بیش از ده ها هیأت خارجی برای مذاکره و رایزنی از غرب و شرق جهان راهی ایران شدند و تمایل خود را برای حضور در ایران و سهمگیری از اقتصاد اعلام کردند و بررسی‌ها نشان می‌دهد این روند در سال‌ جاری نیز تداوم خواهد داشت اما تزلزل مدیریتی در اتاق ایران می‌تواند لطمه ای به روند فعلی وارد کند.البته برخی گمانه‌زنی‌ها هم استعفای وی را با شائبه‌های سیاسی گره می‌زنند و معتقدند که جلال‌پور دغدغه‌های پارلمان بخش خصوصی کشور را به صحن علنی مجلس هم کشاند اما نه تنها دستاوردی برای اتاق نداشت بلکه مورد بی‌مهری هم قرار گرفت لذا ناهماهنگی ها موجب شد تا وی استعفا دهد.با تمام این اوصاف معلوم نیست که پس از ١٣ماه و ٢٠روز چه کسی بعد از محسن جلال‌پور به صندلی ریاست در طبقه هفتم ساختمان اتاق بازرگانی در خیابان طالقانی تکیه ‌زند.