۰ نفر

اجرای طرح تکاپو در ۲۲ استان کشور

۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۸
کد خبر: 138591
اجرای طرح تکاپو در ۲۲ استان کشور

به گفته رئیس طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار کشور طرح تکاپو طی ۱.۵ سال گذشته در ۲۲ استان انجام شده است.

 رضا تازیکی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری لرستان، افزود: طرح تکاپو طی ۱.۵ سال در چند استان به صورت پایلوت انجام شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در ۲۲ استان در حال اجراست، اظهارکرد: فرآیند و سیستم طرح تکاپو به این شکل است که در هر استان یک کارگزار توسعه اشتغال استان که از بخش خصوصی بوده و آموزش‌های تخصصی لازم را در این زمینه دیده انتخاب می‌کنیم.

رئیس طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار کشور تصریح کرد: در کنار آن سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و صندوق کارآفرینی امید به عنوان دو بازوی اجرایی این طرح هستند که پس از رصد استان متخصصان بین‌المللی هر تخصص و رسته را دعوت کرده و از آن بازدید می‌کنند.

تازیکی اضافه کرد: در صورت نیاز مراکز تخصصی آن رسته ایجاد می‌شود به عنوان مثال ما در مشهد که رسته کفش را آغاز کردیم، بزرگترین مدرسه توسعه مصنوعات چرمی و کفش کشور را در آنجا با منابع سازمان توسعه صنعتی ملل متحد احداث کردیم.

وی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت کار و سازمان‌های مسئول در سطح ملی بسته شده است و بسیج، میراث فرهنگی، وزارت ارتباطات و حتی وزارت نفت و چندین دستگاه دیگر تفاهم‌نامه‌هایی برای اجرای مشترک و استفاده مشترک از منابع بسته شده و هماهنگی‌های لازم در سطح ملی انجام شده است.

رئیس طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار کشور خاطرنشان کرد: طرح تکاپو یک پروژه ملی و فراگیر است و در مقیاس استانی در تمامی دستگاه‌های اجرایی باید نهادینه شده و همه دستگاه‌ها با کمک یکدیگر می‌توانیم آن را اجرا کنیم.

تازیکی افزود: در طرح تکاپو برای لرستان اشتغال ۱۲ هزار نفری پیش‌بینی شده است که این طرح از تابستان سال‌جاری تا تابستان سال آینده است که ظرف یک سال ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت بیکار استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ایجاد یک بنگاه اقتصادی جدید به مشکلات بنگاه‌های قبل اضافه کرده و رقابت را تشدید می‌کند، اظهار کرد: توسعه بنگاه‌های موجود سبب رونق کسب و کار می‌شود و توانمندسازی در بحث عرضه و تقاضا موضوع دیگری است که در طرح تکاپو مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار کشور تصریح کرد: در بحث عرضه باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش با نیاز استان تناسب داشته باشد. در مطالعاتی که در بسیاری از استان‌های کشور انجام شده تطابق رشته‌های دانشگاهی با نیازهای صنعت زیر ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه تا طرف تقاضا تحریک نشود، شغل ایجاد نمی‌شود، بیان کرد: توجه به بنگاه‌های موجود و حل مشکلات آنها و ارتقای زنجیره ارزش در آنها سبب رونق کسب و کار می‌شود.

رئیس طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار کشور گفت: در طرح تکاپو به ملاحظات زیست محیطی توجه ویژه شده است.