۰ نفر

مشهد هوشمند می‌شود

۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۹:۳۵
کد خبر: 135961
 مشهد هوشمند می‌شود

مشهد برای سال ۲۰۱۷ از بسته شهر هوشمند برخوردار می‌شود.

رئیس سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات با اشاره به ظرفیت‌های استان خراسان و شهر مشهد و همچنین در پیش‌ بودن رویداد مشهد ۲۰۱۷ اظهار کرد: وزارت ارتباطات برای این رویداد بسته شهر هوشمند را برای این شهر در نظر گرفته است. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نصرالله جهانگرد صبح امروز ۲۴ تیر ماه در نشست بهره‌برداری از مراکز سه‌گانه تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات در استانداری خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه ما در وزارت‌خانه ۱۳ پروژه در این بخش قبول کرده‌ایم، گفت: باید در سطح شهر مشهد سیستم وای‌فای ایجاد شده تا دستگاه‌های استان از هماهنگی بیشتری برخوردار باشند.  

وی ادامه داد: در آغاز حرکت دولت متوجه شدیم که کلیه اهداف توسعه‌ای در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کمتر از ۱۵ درصد به انجام رسیده و سهم پیاده‌سازی ارتباطات کشور ۵۰۰ گیکابایت بود. ما این میزان را به ۴۰ ترابایت رساندیم.

جهانگرد با بیان اینکه سهم پیاده‌سازی ارتباطات کشور بیش از ۸۰ برابر رشد داشته است، تصریح کرد: در حوزه تلفن همراه نیز ما از فناوری‌های نسل ۲ و ۲.۵ برخوردار بودیم. با محوریت سازمان تنظیم مقررات، فناوری‌های نسل ۳ ایجاد شد و امروز ما شاهد پیشرفته‌ترین وضعیت در مراکزی مانند شهر مشهد هستیم.  

رئیس سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات خاطرنشان کرد:  همه این تلاش‌ها باعث شده تا ما کمی از نقطه صفر فاصله بگیریم. ایجاد مراکز سه‌گانه تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات نقطه عطفی برای کشور است که طی آن ساختار سنتی مبتنی بر صوت ما به دیتا تغییر یافته است.

وی با اشاره به  بخش بین‌الملل فعالیت‌های وزارت ارتباطات عنوان کرد: فعالیت ما در این بخش بیش از هشت برابر رشد داشته و با ورود نسل سه و چهار فناوری‌های تلفن همراه امکان تولید محتوا توسط نخبگان برای تعالی کشور ایجاد شده است. امروز ما بیش از ۷۰ هزار اپلیکیشن داخلی تولید کرده‌ایم.

جهانگرد اضافه کرد: طی سه سال گذشته ما بین ۳۰، ۳۵ و ۷۰ هزار فرصت شغلی از همین طریق ایجاد کرده‌ایم. در همین راستا نزدیک به دو ماه است که پرتال دولت الکترونیک نیز راه‌اندازی شده و از مراحل مقدماتی عبور کرده‌ایم.

رئیس سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات با بیان اینکه با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات این اهداف عینیت یافته است، گفت: امیدواریم بخش کاملی از این شبکه در هفته دولت افتتاح شود.

در ادامه این مراسم محمدرضا خلیلی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی، با اشاره به فعالیت‌های دولت در حوزه فناوری اطلاعات در استان خاطرنشان کرد: با افزایش فیبرنوری حجم شبکه انتقال مخابراتی استان تا سه برابر افزایش یافته است. با راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات نیز در بخش‌های ترافیک داده‌ها با افزایش سرعت و کاهش هزینه روبه‌رو هستیم.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی این شبکه افزایش دسترسی به اطلاعات صورت خواهد گرفت.  

خلیلی با اشاره به سهم اعتبارات استان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: سهم استان از این جهت بسیار وضعیت خوبی دارد. اعتبارات ما از ۸ درصد به ۱۲ درصد افزایش یافته که امیدواریم سرعت پرداخت این تسهیلات افزایش یابد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی با اشاره به رویداد مشهد ۲۰۱۷ گفت: طرح مشهد ۲۰۱۷ نیازمند ۳۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و دولتی است و ما از وزارت‌خانه می‌خواهیم که در این زمینه دستور حمایت از پروژه‌ها را ابلاغ کند.