۰ نفر

عوامل بنیادی مؤثر در رشد مجدد بازار ارزهای دیجیتال؛

اتفاقات لازم برای رشد دوباره رمزارزها کدامند؟

۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۳۳
کد خبر: 706261
اتفاقات لازم برای رشد دوباره رمزارزها کدامند؟

ارزهای دیجیتال به عنوان یک کلاس از دارایی‌های مالی نوپا از اواخر سال ۲۰۲۱ کاهش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند که بخشی از آن به دلیل بحران‌های مالی، ورشکستگی برخی شرکت‌های فعال در این حوزه و شرایط اقتصاد کلان بوده است. با این ‌وجود، الگو‌های جدید ارائه شده در امور مالی توسط برنامه‌‎های کاربردی وب ۳ و مالی غیرمتمرکز در کنار مقررات شفاف‌تر می‌تواند از رشد بیشتر قیمت رمزارزها در آینده پشتیبانی کند.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ در این مقاله به چند عامل اشاره شده است که می‌تواند به رشد بعدی ارزهای دیجیتال کمک کنند.

دنیای پرنوسان ارزهای دیجیتال فضایی است که در آن ثروت‌ سریع‌تر از آنچه که می‌توان انتظار داشت، به دست می‌آید و از دست می‌رود. بازار ارزهای دیجیتال نسبت به اوج خود در اواخر سال ۲۰۲۱ بسیار افت کرده است. در جدول زیر به طور خلاصه نحوه عملکرد برخی از برترین و محبوب‌ترین رمزارزها در یکی دو سال گذشته آمده است:

اتفاقات لازم برای رشد دوباره رمزارزها کدامند؟

برخی از دلایل این افت قیمت چشمگیر از یک رمزارز به رمزارزی دیگر متفاوت است، اما همه آن‌ها در چند دلیل ریزش مشترک هستند. ماهیت چرخشی بازار کریپتو منجر به نزول‌ها و جریان‌های گسترده در ارزش می‌شود و می‌توان دوره‌ای فعلی را به‌عنوان یک زمستان طولانی کریپتو توصیف کرد. علاوه بر این، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل ورشکستگی و بحران‌های مالی در این بخش در سال ۲۰۲۲، اعتماد خود را به ارزهای دیجیتال به عنوان یک طبقه دارایی معتبر از دست داده‌اند.

با این وجود، برخی از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که ارزهای دیجیتال و شبکه‌های مبنی بر بلاکچین در حدود یک دهه آینده سیستم‌های مالی را در سطح جهانی تغییر خواهند داد. تا زمانی که این تز سرمایه‌گذاری بلندمدت در رمزارزها پابرجاست، چند عامل در مورد اینکه چه چیزی ممکن است، روند نزولی فعلی قیمت‌ ارزهای دیجیتال را به روند صعودی بعدی آن‌ها تبدیل کنند، وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • مقررات ارزهای دیجیتال مهم است

اولاً دولت‌ها باید مقررات قوی‌تری را در مورد تجارت ارزهای دیجیتال وضع کنند. البته ممکن است این مورد موضوع سختی برای بسیاری از طرف‌داران کریپتو باشد، زیرا آن‌ها فکر می‌کنند که قوانین نوآوری را از بین می‌برند و بازار آزاد را خفه می‌کنند. قوانین قدرت بیشتری به دولت می‌دهند و کنترل کمتری را در اختیار شهروندان عادی قرار می‌دهند؛ بنابراین آن‌ها فکر می‌کنند که مقررات بیشتر باید برای بازار ارزهای دیجیتال که بر اساس آرمان‌های آزادی فردی، نفوذ کمتر دولت و نوآوری‌های مالی بیشتر بنا شده‌ است، بد باشد.

اما از طرفی دیگر، برخی از متخصصان صنعت رمزارزها معتقدند که در این باره همه چیز متفاوت است و ارزهای دیجیتال به شدت به برخی مسئولیت‌ها و ساختارها نیاز دارند. وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، ما همچنان با غرب وحشی یک صنعت، با نظارت کمی و شخصیت‌های مشکوک فراوان روبرو هستیم. سرمایه‌گذاران کریپتو از طریق رویدادهای مکرری از جمله ورشکستگی FTX، فاجعه پروژه ترا کلاسیک و سرکوب تأیید رمزارزهای کیم کارداشیان که منجر به از دست رفتن سرمایه هزاران نفر شدند، درس‌های سختی یاد گرفته‌اند.

اتفاقات لازم برای رشد دوباره رمزارزها کدامند؟2

اگر صنعت کریپتو می‌خواهد سرمایه‌گذاران نهادی با سرمایه‌های سنگین را جذب کند، باید در چارچوب قانونی و نظارتی کار کند که سرمایه‌پذیرتر باشد. مقررات مناسب به سرمایه‌گذاران نهادی و سایرین اجازه می‌دهد تا با اطمینان وجوه خود را در این بخش قرار دهند.

  • ظهور و توسعه امور مالی غیرمتمرکز

رشد واقعی در صنعت کریپتو زمانی اتفاق می‌افتد که افزایش علاقه به برنامه‌های کاربردی مالی غیرمتمرکز (DeFi) و وب ۳ را ببینیم. در اینجا وقتی از یک پارادایم جدید در امور مالی صحبت می‌کنیم، منظور الگویی غیرمتمرکز، غیرقابل‌اعتماد و برای همه شفاف و در دسترس است. لایه‌هایی از واسطه‌ها مانند بانک‌ها، نمایندگان بیمه و پردازشگرهای پرداخت در شرف جایگزینی با سیستم‌های رمزنگاری شده‌ خودکار هستند.

سیستمی که در آن نقل و انتقالات پول سریع‌تر خواهد بود، کارمزدها کاهش می‌یابد. درنتیجه می‌توان گفت، سیستم مالی به طور کلی به زودی بسیار کارآمدتر خواهد شد. چه کسی ایده مالی غیرمتمرکز را دوست ندارد؟

با ظهور پلتفرم‌ها و برنامه‌های کاربردی DeFi، ما شاهد ظهور نوع جدیدی از اکوسیستم مالی هستیم که توسط مردم و نه بانک‌ها تأمین می‌شود و با توسعه بیشتر در این زمینه، می‌توان انتظار داشت که شاهد نوآوری و رشد جدی در بازار ارزهای دیجیتال باشیم.

  • رویداد هاوینگ بیت‌کوین و سایر پیشرفت‌های فناوری

در آخر، اما مطمئناً نه کم اهمیت، روند غیر قابل‌ توقف پیشرفت تکنولوژی را در پیش داریم. رویداد بزرگ سال گذشته آپدیت مرج اتریوم بود. بعدی، چهارمین هاوینگ بیت‌کوین است که برای بهار سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی‌شده است. در این رویداد خودکار، تعداد بیت‌کوینی که استخراج‌کنندگان به عنوان پاداش خود برای اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه دریافت می‌کنند، به نصف کاهش می‌یابد که به شدت عرضه کوین‌های جدید BTC را کاهش می‌دهد. در گذشته، این امر منجر به افزایش قیمت‌ رمزارزها در ماه‌های قبل و بعد هاوینگ شده است.

به عنوان مثال، هاوینگ سال ۲۰۱۶ را در نظر بگیرید. به دنبال آن قیمت بیت‌کوین حدود ۳۶۰ درصد افزایش یافت و از ۶۵۰ دلار تا نزدیک به ۳ هزار دلار در کمتر از یک سال رشد کرد. به طور مشابه، هاوینگ سال ۲۰۲۰ قبل از یک جهش قیمت حدوداً ۵۲۰ درصدی از ۹ هزار دلار به ۵۶ هزار دلار در یک سال بود.

اتفاقات لازم برای رشد دوباره رمزارزها کدامند؟3

هیچ تضمینی وجود ندارد که هاوینگ بعدی قیمت بیت‌کوین را تا این حد افزایش دهد، اما نمودار قیمت این رمزارز باید در سال ۲۰۲۴ شکل مشابهی به خود بگیرد. تاریخ تکرار نمی‌شود، اما اغلب آینده را شکل می‌دهد.

اگر بخواهیم از دیگر پیشرفت‌های فناوری در سایر ارزهای دیجیتال غافل نشویم. می‌توانیم در مورد تراکنش‌های سریع‌تر، افزایش امنیت و موارد استفاده بیشتر صحبت کنیم. مرج اتریوم، تنها یک پله برای پیشرفت‌های بیشتر این ارز دیجیتال بود. سولانا نیز در حال تثبیت ساختار شبکه خود است. شیبا اینو در حال معرفی شبکه شیباریوم (Shibarium) است که سرعت تراکنش‌های این ارز دیجیتال و مقیاس‌پذیری آن را افزایش می‌دهد و چندها مورد دیگر از پروژه‌ها که در همواره در تلاش هستند، شبکه و پروژه خود را توسعه دهند.

تکنولوژی و فناوری بهتر به سادگی به ارزهای دیجیتال کمک می‌کند تا سیستم‌های DeFi و وب ۳ بهتری بسازند، همچنین تقاضای بیشتر در ارزهای دیجیتال را به دنبال خواهد داشت که در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.