۰ نفر

تفاوت صرافی ارز دیجیتال CEX و DEX چیست؟

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۳۵
کد خبر: 703574
تفاوت صرافی ارز دیجیتال CEX و DEX چیست؟

ارزشمند بودن صرافی‌های ارز دیجیتال در این بازار بزرگ بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

آن‌ها انواع مختلفی دارند که به صرافی ارز دیجیتال متمرکز، غیرمتمرکز و ترکیبی تقسیم‌بندی می‌شود. اگرچه بیش از ۹۰ درصد آمار صرافی‌های ارز دیجیتال به صرافی متمرکز مربوط می‌شود، ولی معامله‌گران صرافی‌های غیرمتمرکز در یک سال اخیر، رشد ده‌برابری داشته‌اند.

در این مطلب با چیستی صرافی رمز ارزها آشنا خواهید شد، صرافی متمرکز و غیرمتمرکز را خواهید شناخت و تفاوت‌های آن‌ها را خواهید دانست. درنهایت با بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی که کارمزد بسیار مناسبی به‌نسبت سایر صرافی‌ها دارد آشنا می‌شوید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

در تعریفی ساده، صرافی رمز ارز محلی برای تبادل یا معاملۀ دارایی‌های دیجیتال است. این صرافی‌ها در بستر وب فعالیت می‌کنند. انتقال دارایی به کیف‌پول‌های مختلف، امکان معاملۀ ارزهای فیات مانند یورو، امنیت بالا در محافظت از دارایی‌ها، تنوع رمزارزها و... از ویژگی‌های آن‌هاست.

همان‌طور که گفته شد، صرافی رمزارزها انواع مختلفی دارد که شامل صرافی متمرکز، صرافی غیرمتمرکز و صرافی ترکیبی می‌شود. صرافی ارز دیجیتال والکس یک صرافی ایرانی برپایۀ بلاک‌چین است که خطر ازدست‌رفتن سرمایه و تحریم را برای کاربران ایرانی غیرممکن کرده‌است.

صرافی متمرکز چیست؟ (CEX)

CEX یا صرافی آنلاین ارز دیجیتال متمرکز به سبب قابل‌اعتماد بودن بسیار موردتوجه هستند. کاربران می‌توانند به‌راحتی دارایی‌های خود را در CEX سرمایه‌گذاری کرده و به مدیریت آن‌ها بپردازند. این مدل از صرافی‌ها عملکردی مشابه صرافی سنتی سهام دارند.

اصلی‌ترین ویژگی‌های این صرافی‌های CEX قابلیت اطمینان بالا، قیمت و نمودار لحظه‌ای، امکان استفاده از ارزهای فیات (مانند دلار، یورو و...)، پشتیبانی از جفت‌ارزها (برای مثال خرید بیت‌کوین بر پایه اتریوم)، خریدوفروش به‌صورت رمزنگاری‌شده با امنیت بالا و... است.

شایان ذکر است معمولاً این صرافی‌ها برای انجام معاملات خود کارمزدهای درصدی تعیین می‌کنند که باعث می‌شود در تراکنش‌های بزرگ‌تر، هدررفت سرمایۀ زیادی برای کاربران داشته باشند.

CEX یک انتخاب مناسب برای افرادی است که به‌تازگی خرید ارز دیجیتال را شروع کرده و تجربۀ کمتری دارند.

تفاوت صرافی ارز دیجیتال CEX و DEX چیست؟

صرافی غیرمتمرکز چیست؟ (DEX)

هرچند صرافی ارز دیجیتال DEX در چند سال گذشته محبوب‌تر شده‌است، ولی هنوز حجم معاملات بسیار پایین‌تری به‌نسبت صرافی CEX دارد. این صرافی برای آسان‌کردن معاملات فردبه‌فرد (همتا‌به‌همتا) رواج یافته‌است. خریدار و فروشنده در بستر آنلاین گرد هم جمع شده و به معاملات می‌پردازند و دراین‌بین هیچ‌گونه واسطه‌ای وجود ندارد.

از ویژگی‌های مثبت خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی، می‌توان به امنیت بالا اشاره کرد. البته این صرافی‌ها به‌دلیل محبوبیت کمتر، حجم معاملات و نقدینگی کمتری دارند. معمولاً صرافی‌های DEX از کارمزدهای ثابت و ناچیز استفاده می‌کنند که باعث می‌شود سود بیشتری در معاملات خریدوفروش به طرفین معامله برسد.

تفاوت صرافی ارز دیجیتال CEX و DEX چیست؟

تفاوت صرافی‌ متمرکز (CEX) و صرافی غیرمتمرکز(DEX) چیست؟

در بالا به‌صورت مستقل صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت. در بیان ساده، تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز می‌توان به هزینۀ کارمزد پایین صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز به‌نسبت دیگری و فراوانی معاملات صرافی متمرکز اشاره کرد. در ادامه برخی از اصلی‌ترین وجوه تمایز این صرافی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • حق مالیکت

در هر دو صرافی CEX و DEX، دارایی‌ها در مالکیت خود کاربران است. وجه تمایز این دو، زمان معامله ارزهای دیجیتال مشخص می‌شود. در صرافی DEX، دارایی کاربران در همۀ مراحل توسط خودشان نگه‌داری شده و نیازی به انتقال به غیر وجود ندارد. صرافی‌های CEX حضانت دارایی کاربران در زمان معاملات را برعهده می‌گیرد تا از بروز هرگونه مشکلی در طی روند معاملات جلوگیری کند.

  • سرعت انجام تراکنش

همان‌طور که بیان شد، تراکنش‌های صرافی ارز دیجیتال متمرکز توسط واسط صورت می‌گیرد که اگرچه این مسئله می‌تواند باعث اتلاف زمان بیشتر شود، ولی سرعت نهایی‌شدن تراکنش‌ها بسیار بالاتر خواهد بود. صرافی‌های غیرمتمرکز به‌صورت خودگردان اداره می‌شوند و همین مسبب نیاز به زمان بیشتر برای تأیید تراکنش‌ها است.

  • نقدینگی

حجم نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز پایین‌تر است. دلیل این مسئله استقبال کمتر افراد برای انجام معاملات به این شیوه است. صرافی‌های متمرکز خرید ارز دیجیتال مشکلات کمتری دراین‌خصوص دارند. البته در یک سال اخیر، با افزایش استفاده از سیستم‌های DEX، این مشکل تا حد بسیار زیادی برطرف شده‌است.

  • امنیت

امنیت در صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال بسیار بیشتر است. عملکرد این صرافی‌ها به بلاک‌چین شبیه بوده که احتمال هک را تا حد خیلی زیادی کاهش می‌دهد. صرافی‌های متمرکز اطلاعات دارایی‌های افراد را نزد خود نگه می‌دارند. با انجام این کار هک‌شدن صرافی به‌منزلۀ سرقت اطلاعات کاربران و متضرر شدن آن‌هاست.

البته مسائل امنیتی با استفاده از کدنویسی بروز، ارتقا سطح امنیت، ارائه بیمه دارایی افراد و... تا حد بسیار مطلوبی تأمین می‌شود.

  • کارمزد تراکنش‌ها

همیشه صرافی‌های متمرکز کارمزد بالاتری به‌نسبت DEXها دارند. معمولاً کارمزد CEX برای خرید ارز دیجیتال به‌صورت درصدی محاسبه می‌گردد. در نقطۀ مقابل، صرافی‌های غیرمتمرکز کارمزد ثابت دارند که آن را در ازای هر تراکنش از کاربران کسر می‌کنند. مبلغ این کارمزدها در مقایسه با محاسبۀ درصدی CEX، برای تراکنش‌های عظیم معمولاً بسیار ناچیز است.

  • قوانین نظارتی

در صرافی‌های متمرکز به‌دلیل داشتن مدیریت مشخص، امکان اعمال‌نظر دولت‌ها یا قانون اساسی کشور خاص همچنین قوانین تعیین‌شدۀ اشخاص وجود دارد. البته سیستم نظارتی در صرافی DEX غیرمتمرکز نیز وجود دارد که بیشتر در قالب قرارداد هوشمند در شبکۀ بلاک‌چین آن‌ها قرار می‌گیرد، به همین دلیل صرافی‌های غیرمتمرکز بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری در حوزۀ ارز دیجیتال از ایران است.

تفاوت صرافی ارز دیجیتال CEX و DEX چیست؟

جمع‌بندی

در مطلب فوق با صرافی ارز دیجیتال آشنا شدیم، روش‌های خرید ارز دیجیتال را آموختیم و دانستیم سیستم‌های مدیریت آن بر چه اساسی کار می‌کند. تفاوت صرافی ارز CEX و DEX را به‌صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم تا توانایی انتخاب بهترین گزینه برای خرید و فروش ارز دیجیتال را فراهم کنیم.

درکل صرافی‌های متمرکز از فراوانی بیشتری برخوردار هستند. امکان کلاهبرداری در معاملات آن‌ها بسیار کمتر است. به‌دلیل مدیریت فرد خاص، در برخی موارد اعمال قدرت دولت‌ها در قوانین آن‌ها مشهود خواهد بود. در نقطۀ مقابل، صرافی‌های غیرمتمرکز به‌دلیل استفاده از بلاک‌چین امن‌تر هستند؛ حجم معاملات پایین‌تری دارند و اعمال‌نظر دولت‌ها در قوانین آن‌ها دشوارتر است.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.