۰ نفر

انتقادها به دیفای ادامه دارد؛

دولت ها به دنبال اعمال قدرت خود بر کریپتو!

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۰۹
کد خبر: 679886
دولت ها به دنبال اعمال قدرت خود بر کریپتو!

در حالی که انتظار میرود تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) دیفای، با ارتقای مکانیزمهای مالی سنتی پنجرهای جدید به روی آزادی مالی برای بشر بگشاید، قطعا ممانعت از دسترسی کاربران به صرافیهای غیرمتمرکز با استفاده از مسدود کردن کیف پولهایشان یک حرکت رو به عقب است.

اقتصاد آنلاین- مهرداد فرامهر؛ دیفای یا انجام امور مالی با تاکید بر غیر متمرکز بودن برای این مفهوم خلق شد که دولت های متمرکز در عصر جدید نظارت کمتری بر تراکنش ها داشته باشند چرا که این مسئله به آزادی مالی بیشتری منجر می شود. اساس خلق بیتکوین و آنچه که ساتوشی ناکاماتو خالق بیتکوین تلاش داشت انجام دهد بر همین مبنا بوده است. براد میلز که یک کارآفرین است در توییتی از  DeFi به دلیل ممانعت از دسترسی کاربران به صرافی های غیرمتمرکز (DEX) به دلیل عوامل مختلفی مانند موقعیت مکانی و محتوای کیف پول انتقاد کرد. به همین دلیل، میلز آینده وب 3 را به عنوان یک "برج دیدهبان نظارتی" توصیف کرد و گفت که همه چیز را مانند اشتباهات وال استریت بازسازی کرده است.  او در توییت خود، تصویری از یک پیام از برنامه غیرمتمرکز شبکه 1inch (DApp) را به اشتراک گذاشت که دسترسی را به دلیل آدرس کیف پول استفاده شده محدود می کند.

سرگئی ماسلنیکوف، مدیر ارشد ارتباطات در 1inch، در بیانیهای به خبرگزاری کوینتلگراف گفت که محدود کردن کیف پول بخشی از تلاش های آنها برای ارائه یک محیط امن و سازگار جامعه است.  

ماسلنیکوف توضیح داد:  از تعامل کیفپولهای کاربرانی که مرتبط با رفتار آشکار غیرقانونی مانند تحریمها، تامین مالی تروریسم، وجوه هک شده یا سرقت شده، قاچاق انسان و مواد، سوء استفاده جنسی از کودکان هستند، با سرویس غیرمتمرکز وان اینچ جلوگیری میشود.

به گفته ماسلنیکوف، تجمیع کننده DeFi با تمام تحریم ها و لیست های تحریمها مطابقت دارد. جدای از این، DEX همچنین از مقررات ضد پولشویی (AML) و پیشگیری از تامین مالی تروریسم و همچنین تلاش های جامعه جهانی پیروی می کند.

در همین حال، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اخیراً خاطرنشان کرد که کشورهایی که قوانین مربوط به AML کریپتو را نادیده میگیرند، ممکن است در فهرست خاکستری سازمان دیدهبان قرار بگیرند که فهرستی تحت نظارت حداکثری این گروه است. در حال حاضر، 23 کشور در این لیست وجود دارد، از جمله هاب های رمزنگاری مانند امارات متحده عربی و فیلیپین.

 سوتلانا مارتینووا، هماهنگ کننده مقابله با تامین مالی تروریسم در سازمان ملل، در یک نشست ویژه گفت که در حالی که پول نقد هنوز روش غالب برای تامین مالی تروریسم است، تروریست ها می توانند خود را با فناوری های جدید وفق دهند و این شامل رمزارزها نیز می شود.

منتقدان این روند اما همچنان می گویند که سازمان های متمرکز و دولت ها به طور مشخص به دنبال محدود کردن آزادی های افراد هستند و این مباحث مطرح شده در مورد ارتباط کریپتو با تروریسم و یا پولشویی صرفا دست آویزی برای حداکثری کردن قدرت مالی به نفع دولت هایی است که آزادی افراد را نادیده می گیرند.