۰ نفر

کسب درآمد از طریق استخراج کریپتو؛

با موبایل خود می‌توانیم رمزارز استخراج کنیم؟

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۱۲
کد خبر: 679524
با موبایل خود می‌توانیم رمزارز استخراج کنیم؟

شما از رایانه برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنید، بنابراین منطقی است که بتوانید از تلفن هوشمند نیز استفاده کنید، درست است؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از طریق استخراج ارزهای دیجیتال پول در می‎آورند. با استخراج کریپتو نه تنها شبکه‌های بلاکچین را از طریق ماینینگ ایمن می‌کنید، بلکه می‌‌توانید یک جریان ثابت درآمد کسب کنید. در حالی که ASIC‌ها و GPU‌ها معمولا برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، سایر سخت افزارها دارای قابلیت‌های مشابهی هستند. اما آیا گوشی هوشمند شما می‌تواند ارز دیجیتال را استخراج کند؟ و اگر چنین است، آیا ایده خوبی است؟

الزامات استخراج کریپتو

دو عنصر کلیدی در استخراج کریپتو مورد نیاز است:

۱.    نرم افزار تخصصی

۲.    یک دستگاه سخت افزار.

برای استخراج ارز دیجیتال، به سخت افزاری نیاز دارید که بتواند چیزی به نام «قدرت هش» ارائه دهد. قدرت هش چیزی است که ماینرها برای حل برنامه‌های پیچیده محاسباتی به آن نیاز دارند تا بتوانند با موفقیت یک بلاک را استخراج کنند و پاداش بلاک را دریافت کنند. "هش ریت" اصطلاحی است که برای اندازه گیری میزان توانایی که یک دستگاه معین می‌تواند در فرآیند استخراج کمک کند، استفاده می‌شود.

به طور کلی، هرچه نرخ هش بالاتر باشد، شانس شما برای استخراج یک بلاک بیشتر است. بنابراین، دستگاه‌های با نرخ هش بالا مانند ASIC و ریگ‌های GPU اغلب در استخراج ارزهای دیجیتال به‌ جای سخت‌افزار با قدرت کمتر، استفاده می‌شوند. نرم افزار مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال نیز در صورتی که برای چنین وظایفی مناسب نباشد، می‌تواند برای دستگاه شما بسیار سخت باشد. اما آیا هنوز هم می‌توان از سخت‌افزار کم‌قدرت‌تر، مانند گوشی‌های هوشمند، برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کرد یا ارزش تلاش را ندارد؟

استخراج کریپتو در گوشی‌های هوشمند

گ.شی  هوشمند و استخراج ارز

استخراج ارز دیجیتال در گوشی هوشمند در واقع امکان پذیر است. برنامه‌های مختلفی برای استخراج ارز دیجیتال وجود دارد که می‌توانید از آنها به طور مستقیم از طریق سخت افزار گوشی هوشمند خود استفاده کنید. این برنامه‌ها اغلب به شما امکان می‌دهند به استخرهای ماینینگ بپیوندید که بخشی از قدرت تلفن شما را در فرآیند استخراج استفاده می‌کنند. این به این دلیل است که استخراج ارز دیجیتال به صورت جداگانه با استفاده از یک گوشی هوشمند احتمالاً سودآور نخواهد بود.

اما حتی اگر بخواهید با استفاده از گوشی هوشمند خود به یک استخر استخراج ارز دیجیتال بپیوندید، نباید انتظار سود زیادی داشته باشید. فراموش نکنید که تلفن‌های هوشمند به اندازه دستگاه‌های استخراج معمولی قدرتمند نیستند، به این معنی که نمی‌توانید به اندازه قدرت هش آن‌ها به استخر کمک کنید. استخرهای ماینینگ اغلب به نسبت میزان مصرف انرژی که یک کاربر کمک می‌کند، سود پرداخت می کنند. بنابراین اگر مقدار بسیار کمی از قدرت را اختصاص داده باشید، پاداش شما نیز ناچیز خواهد بود.

اما واضح است که پاداش‌های کوچک بهتر از بی پاداشی است. استفاده از گوشی هوشمند در صورتی امکان پذیر است که فقط از استخراج کریپتو برای ایجاد درآمد جانبی کمی استفاده می‌کنید. اما آیا این واقعا ایده خوبی برای دستگاه شما است؟

استخراج کریپتو به گوشی شما آسیب می‌رساند

رمز ارز

در نظر داشته باشید که گوشی هوشمند شما برای استخراج ارز دیجیتال طراحی نشده است. به همین دلیل، در صورت استفاده از گوشی هوشمند خود در این راه، ممکن است با مشکلات عملیاتی مواجه شوید. استخراج کریپتو یک فرآیند شدید است و به برق زیادی نیاز دارد. بنابراین اگر از یک برنامه ماینینگ روی گوشی خود در حالی که از آن برای فعالیت‌های روزمره با آن کار می‌کنید، استفاده ‌کنید، ممکن است متوجه شوید که سرعت عملکرد گوشی کلی کم شده است.

استخراج کریپتو در گوشی هوشمند شما نیز می‌تواند تأثیر منفی بر طول عمر آن داشته باشد. هر چه فشار بیشتری به گوشی خود وارد کنید، کارایی سخت افزار آن بیشتر کاهش می‌یابد. این موضوع برای ماینینگ انفرادی بسیار بیشتر از استخراج از طریق استخر‌ها صدق می‌کند، اما برای هر دو مورد صدق می‌کند. همچنین شایان ذکر است که برنامه‌های استخراج کریپتو برای انتشار بدافزار استفاده می‌شوند. صنعت کریپتو مملو از عوامل مخربی است که به دنبال سوء استفاده از قربانیان هستند و این مورد در حوزه استخراج نیز وجود دارد. حتی اگر یک برنامه ماینینگ برای آلوده کردن دستگاه شما طراحی نشده باشد، اپراتورهای برنامه ممکن است بدون اطلاع شما سود شما را بدزدند. علاوه بر این برنامه‌های تقلبی در کریپتو رایج هستند، بنابراین باید قبل از نصب از معتبر و قابل اعتماد بودن برنامه ماینینگ احتمالی خود اطمینان حاصل کنید.

ارزهای دیجیتالی نیز وجود دارند که برای استخراج در گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها مشکوک هستند. چنین پروژه‌هایی شده اغلب توسط اکثر صرافی‌ها پشتیبانی نمی‌شوند و بنابراین نمی‌توان آنها را برای نقد کردن معامله کرد یا فروخت. این دسته از رمزارزها نیز ارزش کمی دارند یا اصلاً ارزشی ندارند، بنابراین استخراج آن‌ها چندان سودآور نخواهد بود. به طور کلی، استفاده از گوشی هوشمند برای استخراج ارز دیجیتال چندان سودآور نیست. بنابراین اگرچه ممکن است راحت و کم هزینه به نظر برسد، اما تمرکز شما باید بر روی پاداش‌هایی باشد که می‌توانید از این فرآیند کسب کنید. به هر حال، به همین دلیل است که اکثر مردم ارز دیجیتال را استخراج می‌کنند.

اگر گوشی‌های هوشمند ایده خوبی برای استخراج ارز دیجیتال نیستند، آیا جایگزین‌های ارزان‌تری برای سخت‌افزار استخراج معمولی وجود دارد؟

جایگزین‌های ارزان ماینرهای حرفه‌ای

استخراج ارز دیجیتال

در استخراج کریپتو، مردم دائماً به دنبال راه‌های ارزان‌تر برای انجام فرآیند هستند. در حالی که استخراج کریپتو مطمئناً می‌تواند سودآور باشد، این سود اغلب توسط هزینه‌های اولیه و تعمیر و نگهداری صرف می‌شود. سخت‌افزار تخصصی ماینینگ گران است و اغلب مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کند، به این معنی که قبض‌های انرژی شما نیز آسیب خواهند دید. بنابراین، آیا جایگزین ارزانی برای استخراج کریپتو وجود دارد؟

این موضوع به نوع ارز دیجیتالی که می‌خواهید استخراج کنید، بستگی دارد. اگر به دنبال استخراج دارایی بسیار محبوب مانند بیت‌کوین هستید، واقعاً راهی برای انجام موفقیت آمیز آن با بودجه کم وجود ندارد. علاوه بر این استخراج بیت‌کوین در حال حاضر بسیار دشوار است، به این معنی که اگر می‌خواهید شانسی داشته باشید، به سخت افزار قدرتمندی مانند استخراج کننده ASIC نیاز است.

از سوی دیگر، ارزهای دیجیتال کوچکتری نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را با واحدهای گرافیکی یا حتی پردازنده‌های مرکزی استخراج کرد. برخی از ارزهای دیجیتال حتی در برابر ASIC مقاوم هستند، به این معنی که الگوریتم‌های استخراج آن‌ها به نفع GPU و CPU است و استفاده از ASIC را بسیار بی‌سود می‌کند. نمونه‌هایی از رمزارزهای مقاوم در برابر ASICها عبارتند از ریون‌کوین (Ravencoin)، ورت‌کوین (Vertcoin) و هون پروتکل (Haven Protocol).

ماینینگ

استخراج کریپتو نیز از نظر تئوری با استفاده از یک USB ساده امکان پذیر است. استخراج بیت‌کوین با USB موج کوتاهی از محبوبیت را در اوایل سال ۲۰۲۲ دریافت کرد، زمانی که یک ماینر ظاهراً سود ۲۱۵٫۰۰۰ دلاری پاداش بیت‌کوین را از طریق USB به دست آورد. اما شایان ذکر است که این روش گزینه مناسبی برای سود بالا نیست، زیرا میله‌های USB به سادگی نمی‌توانند سطح بالایی از قدرت ارائه شده توسط ماینرهای ASIC را ارائه دهند. به طور کلی، ریگ‌های استخراج USB از نرخ هش ۱۰ Th/s فراتر نمی‌روند، در حالی که ASICها می‌توانند از نرخ هش ۱۱۰ Th/s فراتر بروند.

همیشه می‌توانید از CPU رایانه خود برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد از هزینه‌های سخت‌افزاری اولیه جلوگیری کنید. اما توجه داشته باشید که استخراج کریپتو یک فرآیند پر انرژی است، بنابراین احتمالاً نمی‌توانید از رایانه خود همانطور که معمولاً در حین اجرای نرم‌افزار استخراج استفاده می‌کنید، استفاده کنید.

بیت کوین

کلام آخر

در حالی که از نظر فنی می‌توانید با استفاده از گوشی هوشمند خود ارزهای دیجیتال را استخراج کنید، اما استخراج کریپتو با گوشی‌های هوشمند سودآور نیست و دستگاه شما را نابود می‌کند. بنابراین احتمالاً این کار ارزش تلاش را نخواهد داشت. در نتیجه نمی‌توانید در این سرمایه‌گذاری سود قابل‌ توجهی به دست آورید، گوشی هوشمند خود را بدون هیچ سودی خسته می‌کنید. علاوه بر این، برنامه‌های استخراج کریپتو می‌توانند مخرب باشند. بنابراین، قبل از اینکه به استخراج رمز‌ارز از طریق گوشی‌های هوشمند بپردازید، ابتدا معایب و خطرات مختلف را در نظر بگیرید.