۰ نفر

تاثیر منفی CBDCها بر اقتصاد؛

بانک ها و بیتکوینرها علیه ارز دیجیتال بانک مرکزی؟

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۳۴
کد خبر: 679439
بانک ها و بیتکوینرها علیه ارز دیجیتال بانک مرکزی؟

طرفداران بیت کوین که از ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) متنفرهستند، ممکن است در این زمینه اتحاد بانک‌ها را به دست آورند. آرتور هیز، مدیرعامل سابق پلتفرم ارز دیجیتال بیت مکس، در آخرین پست وبلاگ خود، استدلال کرد که بانک ها ممکن است تحت تاثیر داستان های ترسناک CBDC قرار گرفته باشند.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در حال حاضر در مراحل مختلف توسعه در سراسر جهان هستند.

طرفداران اقتصاد متمرکز، یا همان افرادی که علاقه مند به CBDCها هستند به طور طبیعی از بیت کوین می ترسند و حتی طرفداران بیت‌کوین را تحقیر می کنند.

با این حال، در میان مخالفان CBDCها، فقط بیت کوین داران نیستند، احتمالاً بانک های تجاری هم شریک آنها هستند.

آرتور هیز در یک پست وبلاگی توضیح داده است: «من معتقدم که بی‌تفاوتی اکثریت به دولت‌ها این امکان را می‌دهد که به راحتی پول فیزیکی ما را بردارند و آن را با CBDC جایگزین کنند و یک مدینه فاضله (یا دیستوپیا) نظارت مالی را ایجاد کنند.

اما، ما یک متحد خوب و محکم داریم که به اعتقاد من مانع از اجرای CBDC توسط دولت ها می شود و آن متحد بانک های تجاری هستند.

در اجرای CBDC، یک دولت می‌تواند بانک مرکزی را به تنها «گره» در شبکه دیجیتال تبدیل کند، یا از بانک‌های تجاری به عنوان گره‌ها در یک بازنگری نه چندان اساسی در سیستم مالی استفاده کند.

هیز این سیستم ها را به ترتیب مدل مستقیم و مدل عمده فروشی می نامد.

او می گوید: با توجه به اینکه هر کشوری که حداقل به مرحله انتخاب مدل CBDC رسیده است، مدل عمده فروشی را انتخاب کرده است، واضح است که هیچ بانک مرکزی نمی خواهد بانک های تجاری داخلی خود را ورشکست کند.

بانک ها و بیتکوینرها علیه ارز دیجیتال بانک مرکزی؟

توضیحات در مورد CBDC توسط آرتور هیز

هیز می‌افزاید: برای سیاستمدارانی که بیشتر به قدرت اهمیت می‌دهند تا سود، برای آنها خوب است که نفوذ بانک‌های تجاری بزرگ را کاملاً از بین ببرند ولی با این حال، به نظر می‌رسد که از نظر سیاسی قادر به انجام این کار نیستند.

کنترل سرمایه در راه است

موضوع CBDCها، حتی فراتر از صنعت کریپتو، توجه گسترده ای را به خود جلب می کند، زیرا نشان دهنده یک تغییر عمده در پول و سیاست است.

ریچارد ورنر اقتصاددان توسعه و استاد دانشگاه دی مونتفورت در مصاحبه ای با کوین تلگراف هفته گذشته، CBDC را به عنوان "اعلام جنگ" با بانک ها توصیف کرد.

به عبارت دیگر، رگولاتور بانکی که همان بانک مرکزی است اکنون می‌خواهد با بانک‌ها رقابت ‌کنیم که این به معنی از بین رفتن نقش بانک ها در اقتصاد آینده است.

در همین حال، هیز بیت‌کوین را به‌عنوان یک پناهگاه امن برای کسانی که مخالف اقتصاد متمرکز هستند می‌داند.

پس از اجرای CBDC، خرید بیت کوین به طور فزاینده ای دشوار یا شاید کاملاً غیرممکن خواهد شد

کنترل سرمایه در راه است و زمانی که کل پول های جهان دیجیتال باشد و تراکنش‌های خاصی مجاز نباشند، توانایی خرید بیت‌کوین به سرعت از بین می‌رود.

در واقع بهترین روز برای خرید بیت‌کوین دیروز بوده است.