۰ نفر

در پی افزایش ناگهانی تعرفه سوخت استخراج رمزارز؛

ماینرهای کشور باز هم زیر تیغ وزارت نفت / شیوه عجیب افزایش تعرفه گاز!

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۰۴
کد خبر: 678657
ماینرهای کشور باز هم زیر تیغ وزارت نفت / شیوه عجیب افزایش تعرفه گاز!

وزارت نفت در اواخر شهریور مصوبه جدیدی اعلام کرده که بر اساس آن، تعرفه گاز برای ماینرهای کشور حدود دو برابر شده و همچنین اعلام کرده که این تعرفه از ابتدای سال ۱۴۰۱ باید اعمال شود. این عمل از سوی فعالان صنعت استخراج رمزارزها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و به نظر آنها کاملا تخلف است.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ شرکت‌های استخراج رمزارز در ایران که از گاز برای فعالیت خود استفاده می‌کنند، مجددا با افزایش قابل توجه تعرفه سوخت مورد نیاز خود مواجه هستند. در حال حاضر، تعرفه جدیدی که توسط وزارت نفت تعیین شده، تقریبا دو برابر تعرفه قبلی است و مسلما فعالان این صنعت را با مشکلات قابل توجهی مواجه می‌کند. از طرفی، این تعرفه جدید که از ابتدای سال در نظر گرفته شده، در اواخر شهریور ماه اعلام شده و به نظر فعالان صنعت استخراج رمزارزها این عطف به ماسبق کردن یک تخلف محسوب می‌شود.

در خصوص این مصوبه جدید تعرفه گاز که از سوی وزارت نفت اعلام شده، مصاحبه‌ای با عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آشتیانی در خصوص تعرفه برق و گاز قبلی برای ماینرها توضیح داد: طبق مصوبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیات وزیران که تا امروز نیز تنها مصوبه موجود در کشور بوده و لازم‌لاجرا است، قرار بود تعرفه برق برای فعالان استخراج رمزارز در کشور، میانگین صادراتی و گاز ۷۰ درصد میانگین صادراتی باشد.

وی افزود: پس از اینکه دستورالعمل‌ها ابلاغ شد، قیمت برق حدود ۱۸۰۰ تومان و قیمت گاز نیز ۳ هزار تومان از سوی وزارت نیرو اعلام شد. این عدد، تابع دو پارامتر متغیر است که یک مورد آن قیمت جهانی گاز یا همان قیمت صادراتی گاز ما است که با دلار تعیین می‌شود، مورد دیگر نیز قیمت دلار به ریال است.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در مورد تعرفه جدیدی که توسط وزارت نفت تعیین شده اظهار کرد: مشکل این است که وزارت نفت، در انتهای فصل تابستان، یعنی اواخر شهریور، تعرفه گاز را حدود ۵۳۲۶ تومان اعلام کرده و در دستوری که ابلاغ کرده گفته عطف به ماسبق از ابتدای سال اعمال شود.

آشتیانی با اشاره به اینکه این دستور به صورت آشکار یک تخلف از سمت وزارت نفت محسوب می‌شود، گفت: چنین دستوری باعث می‌شود ماینرها با انبوهی از بدهی‌ها به وزارت نفت از ابتدای سال مواجه شوند. عطف به ماسبق امکان‌پذیر نیست و این کار کاملا تخلف است.

وی در انتقاد خود از عملکرد وزارت نفت در این زمینه خاطرنشان کرد: دومین نکته این است که چرا وزارت نفت هر زمان که تمایل دارد این کار را انجام می‌دهد. این بدان معنی است که ما یک بنای مشخص برای اینکه نرخ گاز صادراتی و نرخ دلار به ریال هم اعلام شود در کشور نداریم و هر زمان که تمایل داشته باشند، این کار را انجام می‌دهند.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در مورد روند قیمتی اخیر گاز اذعان داشت: در شهریور به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، قیمت‌های جهانی گاز به میزان قابل توجهی بالا بود، اما پنج روز پیش، قیمت جهانی گاز به دلیل پر شدن مخازن انرژی اروپا سقوط کرد و برای لحظاتی حتی به نزدیک صفر هم رسید.

آشتیانی در مورد آسیبی که وزارت نفت به صنعت استخراج رمزارزها می‌زند گفت: اگر وزارت نفت بخواهد پارامتری را برای مدتی طولانی وضع کند، در حالی که قیمت دلار و صادراتی گاز ایران به میزان قابل توجهی متغیر است، باعث می‌شود ضربه دیگری بر پیکر یکی دیگر از صنایع فناوری محور کشور وارد شود.

وی در ادامه توضیح داد: از طرفی، مسئولان کشور به میزان قابل توجهی علاقه نشان می‌دهند که از رمزارز تازه استخراج شده برای تبادل تجارت خارجی استفاده شود. علیرضا پیمان پاک، رییس کل سازمان توسعه تجارت نیز پایلوت ۱۰ میلیون دلاری در این زمینه اجرا می‌کند، اما از طرفی هر کارشکنی که ممکن است در حال حاضر برای این صنعت انجام می‌دهند.

آشتیانی در مورد اقدامات خود در خصوص این افزایش تعرفه اظهار کرد: انجمن بلاکچین ایران، قطعا شکایتی را در خصوص این تخلف تنظیم خواهد کرد. کارگروه استخراج رمزارزها برای این موضوع با وکلا وارد مذاکره شده است. این تخلف به حدی آشکار است که قطعا از این عطف به ماسبق کردن تعرفه و از اینکه وزارت نفت به صورت سرخود تعرفه را افزایش داده، شکایت خواهیم کرد.

وی در مورد مشکلی که وزارت صمت نیز برای ماینرهای کشور ایجاد کرده گفت: همچنین از وزارت صنعت معدن تجارت بابت عدم پیگیری حقوق فعالان استخراج رمزارز برای جوازهای تاسیس و پروانه بهره‌برداری نیز شکایتی تنظیم خواهد شد؛ چرا که طبق مصوبه هیات وزیران قبلی همچنان تمام شرایط این مصوبات پابرجاست و تعللی که وزارت صمت برای صدور جواز انجام می‌دهد نیز یک تخلف است که از سوی دیوان عدالت اداری پیگیری خواهد شد.