۰ نفر

ظهور توکن غیر قابل تعویض جدید؛

NFT سی سی صفر چیست و چرا اهمیت دارد؟

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۷
کد خبر: 674273
NFT سی سی صفر چیست و چرا اهمیت دارد؟

از آنجایی که توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در چند سال گذشته به شهرت رسیدند، به عنوان راه حلی برای مالکیت دیجیتال و مالکیت معنوی مورد استقبال قرار گرفتند. با این حال، دسته جدیدی از توکن‌های غیرقابل تعویض به نام NFTهای سی سی صفر ظهور کرده اند.

اقتصادآنلاین - حسین عسکری؛ توکن های غیرقابل تعویض CC0 برای سازندگان NFT مانند نرم افزار منبع باز برای توسعه دهندگان نرم افزار است.

 مالکیت دیجیتال و حفاظت از مالکیت معنوی اصل طراحی پشت NFTها در زمان راه اندازی آنها بود.

دارندگان توکن های غیرقابل تعویض می‌توانند با فروش nft های خود به سازندگان، کسب‌وکارها و برندها برای استفاده از آثار هنری، فرصت‌های درآمدی برای خود ایجاد کنند.

اخیراً جنبشی به نام CC0 NFTs دنیای NFT را زیر و رو کرده است. اصطلاح CC0 NFT از مدل مجوز

 (Creative Commons Zero) یا مشترکات خلاقانه صفر الهام گرفته شده است. طبق این مدل، سازندگان می‌توانند از حقوق خود در مورد هنر خود چشم پوشی کنند و به دیگران اجازه دهند آزادانه از اثر هنری برای ساختن هنر، محصول یا نام تجاری بیشتری بر روی آن استفاده کنند.

CC0 NFT شبیه به جنبش منبع باز در سیستم عامل ها است، مانند لینوکس که تصمیم گرفت اکوسیستم های خود را برای استفاده رایگان باز کند. مجموعه های CC0 NFT انتظار دارند که پایگاه بزرگ تری از پروژه ها، آثار هنری و برندها از آثار هنری NFT را برای استفاده عموم رایگان کنند.

ظهور CC0 NFT چگونه اتفاق افتاد؟

جنبش  CC0 NFT در سال 2021 شروع به کار کرد. به دنبال آن  در سال 2022 این جنبش به اوج خود رسید.

 در تابستان 2022 شاهد رونمایی بسیاری از پروژه‌های بزرگ CC0 NFT بودیم.

مهم ترین پروژه NFT که درها را به روی مدل مجوز CC0 باز کرد، پروژه “Nouns” بود. به دنبال آن پروژه‌های دیگری از جمله Moonbirds، Cryptoadz، Cryptoteddies و Loot، مدل مجوز CC0 را انتخاب کردند.

CC0 NFT به مجموعه های مشتق NFT آزادی بیشتری در الهام گرفتن از این مجموعه های CC0 داده است. NFTهای مشتق شده معمولاً آنهایی هستند که از  طراحی و هنر مجموعه NFT مادر الهام می گیرند که اغلب باعث افزایش دامنه برند مجموعه مادر می شود. با افزایش CC0 ها، مشتقات آزادی بیشتری پیدا می‌کنند.

پیامدهای CC0 NFT برای جامعه NFT چیست؟

CC0 NFT بدون چالش نیست، به ویژه برای دارندگان NFTهای فردی که مشتاق کسب درآمد از حقوق مالکیت خود هستند.

CC0 NFT با حذف نقاط اصطکاک مالکیت معنوی امکان استفاده بسیار باز از برند و هنر NFT را فراهم می کند.

 از این رو با انتخاب مسیر CC0 NFT توسط سازندگان، آنها فرصت های درآمد زایی قابل توجهی را از دست داده می‌دهند.

در خصوص مزایا و معایب CC0 NFT باید بگوییم که رویکرد منبع باز به NFT مانند رویکرد منبع باز به نرم افزار است. پیامدهای منفی کوتاه مدت برای اعضای جامعه که می خواهند از حقوق مالکیت معنوی NFT خود استفاده کنند و مزیت بلندمدت ساخت برند برای بسیاری از سرمایه گذاران.

پیامدهای  CC0 NFT برای تیم طراح NFT چیست؟

از آنجایی که دنیای Web3 تا حد زیادی شفافیت و باز بودن را با کد ارتقا داده است، سازندگان و تیم های NFT نیز همین کار را با هنر انجام می‌دهند.

 با این حال، این آغاز سفر است و این سازندگان و جوامع توکن غیرقابل تعویض باید این را درک کنند.

CC0 گاهی اوقات می تواند به عنوان یک اثر هنری پخته تر به تصویر کشیده شود که در آن سازندگان NFT فرآیند ساخت خود را به جامعه خود و فراتر از آن واگذار می کنند. برخی از مجموعه‌های NFT چندین پروژه مشتق دارند که فرهنگ NFT را تقریباً به عنوان پسوند برند ترویج می‌کنند. با این حال، اعلام یک پروژه به عنوان CC0 تنها آغاز کار است.

تیم‌های پروژه NFT و سازندگانی که مسیر CC0 را انتخاب می‌کنند، باید به طور فعال استفاده از افزونه‌های نام تجاری را برای مجموعه‌های NFT خود ترویج کنند.

هیچ پروژه نرم افزاری منبع باز نمی توانست بدون یک پایگاه کد قوی مقیاس پذیر باشد. به طور مشابه، پروژه‌های CC0 NFT به یک جامعه سازندگان قوی نیاز دارد تا بتوانند محبوبیت خود را افزایش دهند.

بنابراین با پیمودن مسیر CC0، سازندگان NFT تقریباً بار روی دوش دارندگان توکن غیرقابل تعویض را برای تبلیغ برند کاهش داده اند. درعوض، پیمودن مسیر CC0 مسئولیت قابل توجهی را در رابطه با برندها، محصولات و آثار هنری موجود در توکن های غیرقابل تعویض، به دوش سازندگان و دارندگان NFT می اندازد.

آینده پروژه های CC0 NFT چگونه است؟

دنیای NFT در مراحل ابتدایی خود است. همانطور که هنرمندان و سازندگان راه‌هایی را برای ایجاد و کسب درآمد از محتوای خود جستجو می‌کنند، محصولات و پلتفرم‌ها در حال ظهور هستند تا چارچوب‌هایی را برای سازندگان ارائه دهند تا بتوانند برندهای خود را بسازند و از آنها کسب درآمد کنند.

در یکی دو سال اخیر شاهد ظهور یک مدل اقتصادی برای هنرمندان و سازندگان NFT بوده ایم. با هر مدل کسب‌وکار جدید، باید استراتژی‌های توزیع جدیدی ظاهر شود.

NFT ها نشان داده اند که چگونه می توان از برندها درآمدزایی کرد. با این حال، تکیه بر یک جامعه کوچک برای ایجاد قابلیت توزیع برای برند، مقیاس پذیر نیست.

یکی دیگر از مشکلات اساسی برای توکن های غیرقابل تعویض به منظور افزایش دسترسی آنها، قابلیت همکاری است.

 دنیای NFT هنوز در میان بلاکچین‌های مختلف پنهان است. حتی فرهنگ ‌ NFT مجموعه‌های اتریوم و سولانا نیز به طور قابل توجهی متفاوت هستند.

دنیای NFT برای تکامل نیاز به قابلیت همکاری بهتر در میان بلاکچین ها دارد و فرهنگ‌های مربوط به NFT باید نسبت به زیرساخت‌هایی که بر اساس آن ایجاد می‌شوند، یکسان باشند.