۰ نفر

بررسی نسبت پوزیشن های فیوچرز به ارزش بازار؛

حرکت بزرگی برای بیت کوین در راه است؟

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 673863
حرکت بزرگی برای بیت کوین در راه است؟

اختلاف بین میزان اوپن اینترست یا همان نرخ پوزیشن های باز فیوچرز به مارکت کپ (کل ارزش بازار) نشان می دهد که احتمالا به زودی شاهد حرکت بزرگی برای بیت کوین و اتریوم خواهیم بود.

اقتصاد آنلاین - مهرداد فرامهر؛ دو ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، یعنی بیت‌کوین و اتریوم ، در چند هفته گذشته افزایش قابل توجهی در میزان پوزیشن های باز فیوچرز خود داشته‌اند. این امر حتی زمانی که بازار در تشخیص جهت خود دچار مشکل است نیز اتفاق می‌افتد و سرمایه‌گذاران شروع به اتخاذ مواضع محافظه‌کارانه‌تر در بازار می‌کنند. افزایش شدید نرخ بهره پوزیشن های فیوچرز در بین این دو ارز دیجیتال می‌تواند پیامدهای مهمی برای کل بازار کریپتو داشته باشد.

نرخ بهره پوزیشن های فیوچرز باز بیت کوین طی دو هفته گذشته در حال افزایش بوده است که منجر به پیش بینی های جالبی برای این دارایی دیجیتال شده است و اکنون، اتریوم نیز همین روند را آغاز کرده است. در هفته گذشته، نرخ بهره پوزیشن های فیوچرز باز در اتریوم نسبت به ارزش بازار در کنار بیت کوین افزایش یافته بود .

 بالا رفتن نرخ بهره پوزیشن های باز فیوچرز برای اولین بار به بالاترین سطح خود از ژوئن ۲۰۲۲ رسیده‌ است.

نرخ بهره پوزیشن های باز فیوچرز به ارزش بازار بیت کوین به ۳.۲۱ درصد رسیده است در حالی که اتریوم در همین دوره زمانی به اوج خود در حدود ۴.۲۴ درصد رسیده است. بنابراین اتریوم در مقایسه با بیت کوین ارقام بزرگتری را مشاهده می‌کند که احتمالا میزان حرکت قیمتی در آن بیشتر خواهد بود.

برای در نظر گرفتن این موضوع، نسبت بهره پوزیشن های باز فیوچرز به ارزش بازار اتریوم در مقایسه با بیت‌کوین از سال ۲۰۱۹ همیشه در حدود ۰.۴۶ درصد بوده که نشان دهنده حاشیه اختلاف نسبتاً کمی است. با این حال، این مسئله در دو سال گذشته تغییر کرده است و این شکاف روز به روز بیشتر می شود.

مرج اتریوم دلیل اصلی این افزایش بوده است. از آنجایی که با نزدیک‌تر شدن به به‌روزرسانی، علاقه به دومین ارز دیجیتال بزرگ به اوج خود رسیده بود، سرمایه‌گذاران نهادی شروع به خرید و فروش گسترده اتریوم کردند که منجر به شکاف گسترده‌ای شد که اکنون مشاهده می‌شود.

افزایش  اوپن اینترست یا نرخ بهره پوزیشن‌های باز در بازار فیوچرز، به ویژه در مواردی که این نرخ به سطوح بالایی رسیده، حتی اگر این مسئله در کوتاه مدت بوده باشد، همیشه پیامدهای زیادی برای بازار کریپتو داشته است. سطوح فعلی نشان می‌دهد که بازار مشتقات یا فیوچرز در هر دو دارایی دیجیتال در حال حاضر در سطح بسیار بالایی هستند و منجر به معاملات اهرمی شدید و احتمالا حرکت قیمتی زیادی می شود.

با چنین اختلافی در سطح پوزیشن های باز فیوچرز مهم است که به خاطر داشته باشید اگرچه فشار کوتاه مدتی در قیمت بیشتر محتمل است، اما می تواند به هر سمتی پیش برود. یعنی در نهایت اگر چه می دانیم که قیمت به زودی به یک سمت حرکت خواهد کرد اما نمی‌توان جهت دقیق آن را تشخیص داد چرا که تصمیم معامله گران فیوچرز در لحظه به شدت بر جهت بازار اثرگذار است. در نهایت، هنگامی که معاملات اهرمی شروع به کاهش خواهند کرد، در آن زمان انتظار می‌رود که حرکت قیمت اتفاق بیفتد. در نهایت به هر سمتی که حرکت کند، پیامدهای آن برای بازار می تواند بسیار عمیق و تاثیرگذار باشد.

نوسانات و بی ثباتی بزرگ بازار در زمان وقوع این اتفاق امری عادی خواهد بود. برای سرمایه گذاران، این مسئله در این مقطع زمانی مهم است چرا که باید برای گرفتار نشدن در بحران از معاملات پرریسک اجتناب کنند. روندهای تثبیت شده خرسی در بازار و همچنین حجم شدید معاملات اهرمی می تواند بنزینی بر آتش یک فاجعه برای پورتفوی سرمایه گذاری شما باشد.  پس در روزهای آینده به شدت مراقب باشید.

سلب مسئولیت: این مقاله صرفا برای افزایش دانش و آگاهی شماست و به هیچ وجه توصیه‌ای برای خرید و یا فروش دارایی های دیجیتال نیست. لطفا از معاملات بر مبنای این مقاله و تحلیل خودداری کنید و بر اساس دانش و مطالعات خودتان و با ریسک کم اقدام به سرمایه گذاری در بازار پرریسک ارزهای دیجیتال کنید.