۰ نفر

نظر نوبلیست اقتصاد درباره ارزهای دیجیتال؛

تحلیل جالب نوبلیست اقتصاد ۲۰۲۲ از رمزارزها!

۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۵
کد خبر: 673556
تحلیل جالب نوبلیست اقتصاد ۲۰۲۲ از رمزارزها!

در کنفرانس خبری جایزه نوبل ۲۰۲۲، از یکی از برندگان این جایزه، یعنی داگلاس دایموند، در مورد بازار رمزارزها پرسیده شد. وی بر این باور است که ارزهای دیجیتال، احتمالا کلاهبرداری هستند!

اقتصاد آنلاین – شیما احمدی؛ داگلاس دایموند، یکی از برندگان جایزه نوبل اقتصاد در سال 2022 اعلام شد. وی در انتهای سخنان خود در کنفرانس خبری جایزه نوبل 2022، در مورد بازار رمزارزها صحبت کرد.

دایموند در پاسخ به این سوال که آیا در مورد افرادی که از ارزهای دیجیتال و صرافی‌های رمزارز استفاده می‌کنند، نظری دارید؟ گفت: اجازه بدهید همانطور که شما در ۲بخش پرسیدید، من هم در ۲بخش پاسخ بدهم. همانطور که می‌دانید ارز دیجیتال اساسا ذخیره‌ ارزش از کمبود چیزی است و بسیار شبیه اسکناس‌های دلار، اساساً یک حباب است که تنها به این دلیل ارزش دارد که مردم فکر می‌کنند با ارزش است.

وی افزود: بنابراین بدیهی است که حباب‌ها بترکند و ما تورم‌های قابل توجهی داشته‌ باشیم و می‌بینیم که تنها دلیلی که اگر ارز دیجیتال ارزش دارد این است که برای مصارفی مفید است که چیزهای دیگر برای آن مفید نیستند. 

دایموند در خصوص موارد استفاده از رمزارزها خاطرنشان کرد: بنابراین شما نمی‌توانید به سادگی از آن دور شوید؛ برای تراکنش‌های غیرقانونی و مواردی از این دست عالی است، اما می‌دانید که من فکر می‌کنم این بخشی از تقاضا برای چیزهایی مانند بیت‌کوین است و بخش‌های تسویه، بخش‌هایی از قراردادهای هوشمند مانند اتریوم که ارزش واقعی دارد.

این نوبلیست اقتصاد در ادامه تشریح کرد: اما جدا از آن، من را شگفت‌زده می‌کند، زیرا یک ذخیره ارزش است، یک ذخیره ارزش پرریسک. پس خیلی با پول مرتبط نیست.

دایموند در ادامه سخنان خود در مورد اتفاقی که برای استیبل‌کوین ترا افتاد، گفت: سپس بخش دوم چیزهایی مانند صرافی‌ها یا استیبل کوین‌ها است. مانند مواردی که اخیراً ریزش داشتند یعنی لونا و ترا. اساسا لونا و ترا به نوعی نسخه خاص از وام گرفتن کوتاه مدت و وام دادن بلند مدت برای ایجاد یک دارایی ایمن و نقدشونده جعلی بودند.

این نوبلیست اقتصاد در ادامه افزود: تا زمانی که همه فکر می‌کردند این دارایی ایمن و جعلی، غیر جعلی و در واقع امن است، ارزش ترکیبی ارزهای دیجیتال ترا و لونا واقعاً بالا بود. اما به محض اینکه فکر کردند جعلی است، متوجه شدند آنقدر عالی نخواهد بود (که اگر فقط به آن نگاه می‌کردید، مشخص بود که قرار نبود عالی باشد).

وی با اشاره به اینکه زمانی که ارزش ترکیبی پایین می‌آید، یک هجوم برای فروش در بازار رمزارز ایجاد می‌شود، اذعان داشت: بنابراین من فکر می‌کنم که سیستم مالی انگیزه‌های قوی برای انجام این عدم تطابق سررسید دارد. آن‌ها می‌توانند دارایی‌های نقدشونده ایجاد کنند و تا زمانی که هجوم برای فروش نباشد، عالی است، اما واقعاً باید به خوبی تنظیم شده باشد که هجوم‌های فروش زیادی اتفاق نیفتد و من فکر می‌کنم که اگر محصولاتی را به افراد و خانواده‌های ساده می‌فروشید، (این همان کاری است که بسیاری از این صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌دهند).

دایموند با اشاره به اینکه اگر آنها همه را به مشاغل یا مدیران سرمایه‌گذاری ماهر می فروختند، اظهار کرد: می‌توانستید تصور کنید که فقط آنهایی که به خوبی ساختار یافته بودند موفق خواهند شد، اما تقریباً هر چیزی که به نظر می‌رسد ممکن است برای مردم پول زیادی ایجاد کند.

این نوبلیست اقتصاد در ادامه گفت: آنها وارد می‌شوند، مثلا اگر در ترا پول قرض می‌دادید، ۱۴درصد دریافت می‌کردید، ما در ترا بازدهی داشتیم. بنابراین زمانی که نرخ بهره صفر بود، شخصی نرخ بهره ۱۴درصدی پیشنهاد می‌داد، می‌دانستید که این بازدهی واقعی به شما نخواهد داد و این درصد بسیار بالایی است.

دایموند به عنوان سخن پایانی خود ذعان داشت: بنابراین توصیه من این است که محصولات مالی در فضای رمزارز که به سمت خانواده‌های ساده هدایت می شوند احتمالاً کلاهبرداری هستند و این احتمالاً بهترین نکته من است.