۰ نفر

پس از هک شبکه BNB اتفاق افتاد؛

فرار رو به جلوی مدیرعامل بایننس

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۹:۴۷
کد خبر: 673244
فرار رو به جلوی مدیرعامل بایننس

چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار و مدیرعامل بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات، اهمیت تمرکززدایی و ارتباط آن با امنیت و آزادی را مورد بررسی قرار داد. ژائو بیان کرد که جنبه‌های مختلفی از تمرکززدایی وجود دارد و این بخشی مهمی از حرکت به سمت مقیاس پذیری است و نشانه های مختلفی وجود دارد که حتی بیت‌کوین را می‌توان متمرکز دید.

اقتصاد آنلاین - مهرداد فرامهر؛ پنگ ژائو گفت: درباره مزایایی که تمرکززدایی برای پروژه‌های ارزهای دیجیتال و اینکه چگونه برخی از ابتکارات در این زمینه یک پروژه را از دیگر پروژه ها متمایز می‌کند، مطالب زیادی گفته شده است، اما در مورد اهمیت تمرکززدایی و اینکه چگونه این ویژگی نباید هدف باشد، بلکه ابزاری برای دستیابی به چندین هدف مرتبط با یک پروژه ارز دیجیتال باشد، باید مجددا فکر کرد.

در یک پست وبلاگی که در 9 اکتبر منتشر شد، ژائو توضیح داد که تمرکززدایی مطلق نیست و چندین جنبه کلیدی در آن وجود دارد. او تشریح کرد:

هر جنبه ارز دیجیتال یک بخش از مقیاس پذیری است، نه صرفاً سیاه و نه سفید است. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که تمرکززدایی وسیله ای برای رسیدن به هدف است، نه خود هدف. هدف آزادی، امنیت و سهولت استفاده است.

به گفته ژائو، هر یک از این جنبه‌ها ممکن است پروژه‌های مختلف (حتی بیت‌کوین) را بسته به آنچه در نظر گرفته می‌شود متمرکز به‌نظر برسانند.

با این تفاسیر از نظر مدیرعامل بایننس صرافی های متمرکز یا  CEXها هنوز مهم هستند. ژائو به اهمیتی که صرافی‌های متمرکز (CEX) هنوز دارند، در پست خود اشاره کرد. به گفته او، اکثر مردم همچنان از صرافی های متمرکز به عنوان راهی برای ایمن نگه داشتن ارزهای دیجیتال خود استفاده می کنند، زیرا اکثر مردم هنوز نمی توانند سرمایه خود را با ابزارهای موجود امروزی ایمن نگه دارند. وی اعلام کرد:

به همین دلیل است که امروزه CEX ها محبوبیت بیشتری دارند. صرافی های متمرکز گامی افزایشی برای دسترسی کاربران به رمزارزها ارائه می کنند و می توانند به عنوان پلی بین سیستم های متمرکز و غیرمتمرکز عمل کنند.

ژائو این اظهارات را پس از یک هک بزرگ شبکه تحت مدیریت خود بیان می کند که در آن یک مهاجم ناشناس توانست کنترل 2 میلیون BNB را در دست بگیرد و باعث شد تا اعتبارسنجی های زنجیره بلوکی هوشمند Binance را برای اصلاح هک شدن شبکه آن متوقف کنند. این اقدام به دلیل سرعتی که اعتباردهندگان شبکه با هماهنگی برای متوقف کردن زنجیره برای جلوگیری از تلفات بیشتر انجام‌ دادند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

با این حال، ژائو خود را معتقد به تمرکززدایی اعلام می‌کند و می‌گوید که صرافی او به سرمایه‌گذاری در توسعه راه‌حل‌هایی ادامه می‌دهد که به امنیت و آزادی اجازه می‌دهد در آینده دست به دست هم دهند.

به نظر می رسد مدیرعامل بایننس تلاش می کند تا برای فرار از انتقادها علیه شبکه متمرکز تحت نظارت و مدیریت صرافی خود حتی بیتکوین را تخریب کند و بگوید که حتی بیتکوین هم یک شبکه غیرمتمرکز نیست. این اظهارات چانگ پنگ ژائو احتمالا در آینده ای نزدیک برای او دردسرساز خواهد شد. چرا که با هک شدن بسیاری از پروژه های تحت رهبری بایننس می توان گفت که تمرکزگرایی صرافی و شبکه ی تحت نظارت او چندان به امنیت و آزادی بیشتر در فضای کریپتو منجر نشده است. همچنین بایننس که یک صرافی متمرکز است به شدت به قوانین مالی خزانه داری آمریکا پایبند است که این در تضاد آشکار با آرمان های ساتوشی برای خلق شبکه ای آزاد از دست قوانین دولت ها قرار دارد.