۰ نفر

آمازون در مقابل فیس بوک؛

پیشرفت غول های فناوری در فضای کریپتو

۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۴
کد خبر: 672542
 پیشرفت غول های فناوری در فضای کریپتو

در صحنه جهان کنونی، شرکت های غول پیکری مانند آمازون و فیسبوک تکنولوژی را متحول کرده‌اند و مرزهای وجودی انسان را جابجا کرده‌اند. این تحولات باعث شده تا نام شرکت ها در سراسر جهان شناخته شود. آمازون و فیسبوک نفوذ بی نظیری در فضای کریپتویی داشته اند و محدودیت‌های ممکن را اتا حد ممکن برطرف کرده‌اند. در این مقاله، این دو شرکت و نقش آنها در پیشبرد صحنه کریپتو بررسی خواهد شد.

اقتصاد آنلاین – مهرداد فرامهر؛ تحت سرپرستی جف بزوس، آمازون به برجسته ‌ترین شرکت خرده ‌فروشی الکترونیکی جهان تبدیل شد. آمازون که در سال 1994 ایجاد شد، از یک فروشگاه آنلاین کتاب به ارائه دهنده کامل ترین تجربه خرده فروشی در جهان تبدیل شد. این رشد باعث شد ارزش خالص این شرکت به بیش از 1159.14 میلیارد دلار تا سپتامبر 2022 برسد. با این حال، برخلاف فیس بوک، نفوذ آمازون به فضای کریپتو بسیار محدود بوده است.

آمازون در تلاش برای مدرن‌ سازی، استفاده از فناوری بلاک چین را در عملیات خود انتخاب کرده است. این شرکت قرار است فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) را در ردیابی بسته ها قبل از تحویل، استفاده کند.

فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی در سال 2004 ظهور و رشد کرد. این رشد باعث شد که فیس بوک به یک شرکت میلیارد دلاری تبدیل شود. با این حال، تغییر جهت باعث شد که این شرکت عمدتاً در صحنه کریپتو مشارکت داشته باشد. فیس بوک که اکنون به متا تغییر نام داده است، ارتباط گسترده ای با اجزای مختلف در دنیای کریپتویی دارد. فیس بوک در چند سال گذشته در حوزه ارزهای دیجیتال و سایر پروژه های کریپتویی فعال بوده است. این پروژه ها را در ادامه مطلب معرفی کردیم.

Libra ارز دیجیتال پیشنهادی فیس بوک بود. پروژه کریپتو بعداً به Diem تغییر نام داد. اولین استیبل کوین فیس بوک در می 2019 رونمایی شد. لیبرا یک پروژه جاه طلبانه بود که شامل تمرکززدایی از فیسبوک بود. این پروژه قرار بود عملیات فیس بوک را تغییر دهد و آنها را به شورای حاکمیتی واگذار کند. این پروژه قرار بود توسط انجمن Libra رهبری شود، گروهی متشکل از 28 تا 100 شرکت که برای نظارت در مورد توسعه شبکه و بازیابی آن کار می کنند.

فیس‌بوک در اواخر سال 2021 به متا تغییر نام داد. متا به رهبری مارک زاکربرگ، قرار بود عصر "متاورس" را آغاز کند. در این زمینه، متاورس یک تجربه واقعیت مجازی فراگیر بود که به افراد کمک می کرد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و کسب و کار خود را رشد دهند. این تجربه برای متحول کردن تجربه آنلاین انسان در دنیایی از امکانات بی حد و حصر تبلیغ شد.

آمازون و فیس بوک (متا) امروزه به نام های معروفی تبدیل شده اند. شرکت های چند میلیاردی از گمنامی رشد کردند و به برخی از تأثیرگذارترین بازیگران در عصر مدرن تبدیل شدند. در نتیجه، مشارکت آنها در بسیاری از حوزه‌های مختلف، مانند فضای کریپتو، نیز احساس شده است. فیسبوک با دو پروژه مهم، تاریخچه درخشانی را با فضای کریپتو به اشتراک گذاشته است: Diem و Metaverse.

مطابق با پیش‌بینی‌های کنونی، به احتمال زیاد در سال‌های آینده شاهد انجام پروژه‌های مرتبط با کریپتو بیشتری از سوی این دو شرکت خواهیم بود.