۰ نفر

اندیشکده بیت کوین مطرح کرد؛

CBDC ها را رها کنید / نگاهتان به بیت کوین و استیبل کوین ها باشد!

۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۸:۴۳
کد خبر: 670817
CBDC ها را رها کنید /  نگاهتان به بیت کوین و استیبل کوین ها باشد!

نویسندگان مقاله مربوط به CBDC و بیت‌کوین می گویند ارزهای دیجیتال بانک مرکزی برای آینده آزادی فردی و اقتصادی مشکل ساز هستند، اما رمزارز یک جایگزین مناسب است.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ اندیشکده سیاست‌گذاری بیت‌کوین در ایالات متحده از این کشور می‌خواهد که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را کنار بگذارند و به بیت‌کوین و استیبل‌کوین‌ها به عنوان جایگزین توجه کنند.

در وایت پیپری که روز سه‌شنبه به اشتراک گذاشته شد، نویسندگانی از جمله مدیر اجرایی بنیاد بیت‌کوین تگزاس، ناتالی اسمولنسکی و رهبر رشد سابق کراکن، دن هلد، استدلال می‌کنند که CBDCها کنترل مالی، حریم خصوصی و آزادی را از عموم سلب می‌کنند.

اسمولنسکی و هلد استدلال کردند که CBDCها اساساً «دسترسی مستقیم به هر تراکنشی که توسط هر فردی در هر نقطه از جهان انجام می شود را برای دولت ها فراهم می کند» و افزودند که این امر می تواند برای «مطالعه جهانی» در دسترس قرار گیرد، زیرا زیرساخت های دولتی "هدف حملات سایبری مداوم و فزاینده" است.

این دو نویسنده همچنین استدلال کردند که CBDCها به دولت‌ها اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را منع، الزامی، محرک یا معکوس کرده و آنها را به ابزارهای سانسور و کنترل مالی تبدیل کنند.

به عنوان یک مسئولیت مستقیم بانک های مرکزی، CBDC ها به یک طلایه‎‌دار جدید برای تحمیل سیاست پولی به صورت مستقیم بر مصرف کنندگان تبدیل می شوند: چنین سیاست هایی شامل، اما نه محدود به، نرخ های بهره منفی، مالیات های پس انداز، افزایش مالیات، و مصادره ارز است.

اسمولنسکی و هلد اظهار کردند که این تمرکز بیشتر بر نظارت، «تلاش‌های نظارتی دولت چین» را تقلید می‌کند تا همه تراکنش‌های مالی که قبلاً از طریق سیستم بانکداری دیجیتال مشاهده نشده‌اند، دیده شود.

آنها استدلال کردند: "در حالی که جهان در قرن بیست و یکم راه چین را در پیش گرفته، ایالات متحده باید از چیزی متفاوت دفاع کند."

این نویسندگان گفتند که بسیاری از عملکردهایی که CBDC ها ارائه می دهند را می توان با ترکیبی از بیت کوین، استیبل کوین های صادر شده خصوصی و حتی دلار آمریکا حل کرد.

آنها در ادامه خاطرنشان کردند: برای اکثر مردم، ترکیبی از پول نقد فیزیکی، بیت کوین، دلارهای دیجیتال و استیبل کوین‌های تضمین شده، تقریباً تمام موارد استفاده پولی را پوشش می‌دهد.

اسمولنسکی استدلال کرد که بیت کوین و استیبل کوین های خصوصی امکان تراکنش های دیجیتالی آنی و کم هزینه را در داخل و خارج از مرزها فراهم می کنند، در حالی که دلارهای دیجیتال و استیبل کوین ها همچنان مشمول مبارزه با پولشویی و انطباق با مشتری خود از طریق پلتفرم هایی هستند که تراکنش با آن را تسهیل می کنند.

این نویسندگان همچنین در ادامه افزودند: " "ایجاد CBDCها کاملا غیرضروری است."

در این وایت پیپر همچنین اذعان شده که دولت‌ها اغلب با فناوری‌های جدید آشنا نیستند و به حادثه‌ای در اوایل سال جاری اشاره می‌کند که CBDC بانک مرکزی کارائیب شرقی، DCash، آفلاین شد.

آنها نوشتند: "در واقع، جایی که دولت‌ها اجرای CBDCها را هدایت می‌کنند، مسائل جدی ثبات و قابلیت اطمینان ایجاد می‌شود."

CBDCها در حال حاضر در برخی کشورها مانند چین در مسیر توسعه قرار دارند، اما در اوایل ماه جاری، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، پس از دستور اداره سیاست علم و فناوری (OSTP) برای ارائه گزارشی در مورد تجزیه و تحلیل 18 سیستم CBDC، نشان داد که ایالات متحده در حال بررسی این موضوع است.

بحث‌های قبلی در مورد CBDCها در ایالات متحده همراه با اختلاف و سردرگمی بوده‌اند که یکی از مسائل اصلی این نویسنده در خصوص CBDC‌ها است. در این بحث‌ها فقدان تخصص توسط دولت‌ها، همراه با نقض احتمالی حریم خصوصی و کنترل مشاهده می‌شود.

از این رو دن هلد اظهار کرد: " CBDCها تهدیدی برای آزادی انسان هستند."

اسمولنسکی و هلد برای مبارزه با آنچه به عنوان نگرانی‌های CBDC می‌دانند، استیبل‌کوین‌ها را پیشنهاد می‌کنند که پشتوانه آنها دلار آمریکا است و می‌تواند توسط بانک‌های خصوصی در سراسر جهان صادر شود.

آنها گفتند: "استیبل‌کوین‌ها مزایای ادعایی CBDCها را برای کاربران نهایی فراهم کرده و در عین حال از سطوح نظارت و کنترلی که CBDC ها به ایالت ارائه می کنند جلوگیری می کند."

" ایالات متحده باید از آزادی دفاع کند. به همین دلیل، ایالات متحده باید ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را رد کند."

لازم است اشاره شود که موسسه سیاست بیت کوین خود را به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی غیرحزبی توصیف می کند که در مورد سیاست و پیامدهای اجتماعی بیت کوین و شبکه های پولی نوظهور تحقیق می کند.