۰ نفر

پیش بینی تورم دارایی ها؛

بیت کوین قابل پیش بینی تر از طلا و ارز؟

۲۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۱۴
کد خبر: 660249
بیت کوین قابل پیش بینی تر از طلا و ارز؟

با توجه به اینکه میزان عرضه بیت کوین مشخص بوده در حالی که میزان عرضه طلا و ارزهای فیات مشخص نیست، برخی از کارشناسان بر این باورند که میزان تغییرات قیمت بیت کوین نسبت به سایر دارایی ها قابل پیش بینی تر است.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ در ماه آوریل، تعداد بیت‌کوین‌های استخراج شده به ۱۹میلیون رسید و اکنون با گذشت ۱۳۳ روز تنها ۱.۸۸ میلیون بیت‌کوین برای استخراج باقی مانده است. انتظار می‌رود هاوینگ بعدی بیت‌کوین در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ یا حدود آن اتفاق بیفتد، زیرا تا آن زمان کمتر از ۹۱هزار بیت کوین برای استخراج باقی مانده است.

در حالی که نرخ تورم سالانه بیت کوین امروز ۱.۷۳درصد است، پس از هاوینگ در سال ۲۰۲۴، نرخ تورم سالانه این دارایی رمزارزی به ۱.۱درصد کاهش خواهد یافت.

موسسه ریاضیات: "بیت‌کوین تنها به دلیل ریاضیات هوشمندانه‌ای که در پس‌زمینه خود برای به وجود آمدن دارد، می‌تواند کار کند."

زمان به سرعت می گذرد و در حال حاضر، کمتر از دو سال دیگر هاوینگ بعدی بیت‌کوین انجام می‌شود. بیت کوین هر بار که یک بلاک توسط یک ماینر کشف می‌شود، به ماینرها پاداش می دهد.

در زمان نوشتن این گزارش، ماینرها ۶.۲۵ بیت کوین به ازای هر بلاک دریافت می کنند و در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۲۴، این پاداش بلاک به نصف کاهش می یابد و به ۳.۱۲۵ بیت کوین در هر بلوک می رسد.

در آن زمان، به دست آوردن بیت کوین از طریق فرآیند استخراج بسیار دشوارتر خواهد بود و امروز، تنها ۱.۸۸ میلیون بیت کوین برای استخراج باقی مانده است.

بیت کوین قابل پیش بینی تر از طلا و ارز؟1

بیت کوین یک شبکه پولی بسیار قابل پیش بینی است که به صورت مستقل عمل می کند. برخلاف نرخ تورم غیرقابل پیش بینی در ایالات متحده، مردم می توانند با خیال راحت نرخ تورم بیت کوین را در سال پیش بینی کنند.

هیچ محرکی به این معادله اضافه نشده است و بانک‌های مرکزی نمی‌توانند مانند کاری که در مواقع اضطراری انجام می‌دهند، نرخ انتشار بیت‌کوین را در هر سال تغییر دهند.

زمانی که هاوینگ بعدی بیت‌کوین انجام شود، نرخ سالانه انتشار بیت‌کوین ۱.۱ درصد خواهد بود. با شبکه باز بیت کوین، عموم مردم این را به درستی می دانند. از سوی دیگر، فدرال رزرو می تواند با افزایش عرضه پولی و افزایش و کاهش نرخ وجوه معیار فدرال، رکود و رونق ایجاد کند.

همبستگی طلا با تورم و به اصطلاح کمیاب بودن فلزات گرانبها

در حالی که طلا به عنوان یک فلز گرانبها و کمیاب تلقی می‌شود و مردم گمان می کنند که قیمت طلا در شرایط عدم اطمینان اقتصادی افزایش می یابد، این موضوع لزوما یک واقعیت نیست.

تحقیقات نشان می دهد که طلا "همبستگی بسیار کمی با تورم" دارد. در حالی که بیت کوین یک سیستم مالی بسیار قابل پیش بینی است، خود این دارایی رمزارزی همبستگی کمی با تورم دارد.

با افزایش شاخص قیمت مصرف کننده در ایالات متحده و نرخ تورم در سراسر جهان، ارزش بیت کوین کاهش یافت در حالی که تورم ماه به ماه به اوج خود رسید.

بیت کوین قابل پیش بینی تر از طلا و ارز؟2

میزان همبستگی طلا با شاخص قیمت مصرف‌کننده

در حالی که بیت کوین رابطه چندانی با تورم نداشته - مانند طلا و نقره - هنوز یک طبقه دارایی قابل پیش بینی تر از فلزات گرانبها است.

ما تخمین های تقریبی در مورد میزان استخراج طلا در سال داریم، زیرا آمارها نشان می دهد که سالانه تقریباً ۲۵۰۰ تن فلز زرد از زمین استخراج می شود. اما به دلیل قاچاق طلا، این تخمین در واقع فقط یک حدس علمی است.

ذخایر طلا بسیار زیاد است، اما از آنجا که به بسیاری از منابع طلا در اعماق اقیانوس و سیارک‌ها در فضا نمی‌توان دسترسی داشت، این فلز زرد همچنان کمیاب تلقی می‌شود.

برآورد سازمان زمین شناسی ایالات متحده می گوید که تقریباً ۵۰ هزار تن طلا در زیر سطح زمین وجود دارد، اما این برآورد به عنوان "عدد متغیر" ارزیابی می شود.

نرخ انتشار طلا و ارز فیات قابل اعتماد نیست، در حالی که بیت کوین یک دارایی پولی قابل پیش بینی تر است.

تا آنجا که به عرضه پولی بیت کوین مربوط می شود، عموم مردم به درستی می دانند که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت. در خصوص طلا می دانیم که تقریباً ۲۰درصد از طلای زمین باقی مانده است، اما از آنجایی که برخی از روش‌های استخراج در حال حاضر پرهزینه هستند، این احتمال وجود دارد که در آینده سودآور شوند.

به این معنی، این احتمال وجود دارد که فناوری به اندازه کافی پیشرفت کند تا ماینرهای طلا بتوانند به فلزات گرانبهای مدفون شده در کف اقیانوس یا سیارک‌ها در فضا دسترسی داشته باشند.

اگر این اتفاق بیفتد، احتمالا از کمیاب بودن طلا و سایر فلزات گرانبها کاسته شود، درست مانند ارز‌های فیات که بانک‌های مرکزی به راحتی چاپ می‌کنند. در مورد بیت کوین، ما می دانیم که اینطور نیست و نخواهد بود، زیرا نرخ تورم شبکه در سال به کاهش خود ادامه خواهد داد.

بیت کوین قابل پیش بینی تر از طلا و ارز؟4

نرخ سالانه تورم بیت‌کوین

در زمان نوشتن این گزارش، می دانیم که نرخ تورم بیت کوین حدود ۱.۷۳درصد است و همانطور که در بالا ذکر شد، تا هاوینگ بعدی به ۱.۱درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش می یابد. یک سال بعد از آن یعنی در ۲۰۲۵، نرخ تورم بیت کوین در سال به زیر ۱درصد کاهش می یابد و تا هاوینگ سال ۲۰۲۸، نرخ انتشار حدود ۰.۵درصد در هر سال خواهد بود.

همچنین می دانیم که آخرین بیت کوین ها در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهند شد، اما در مورد نهایی بودن استخراج طلا مطمئن نیستیم. علاوه بر این، پس از سیاست پولی انبساطی بانک مرکزی در دو سال گذشته، تخمین نرخ تورمی که بانک‌داران تعیین می‌کنند، بسیار سخت خواهد بود.

در حالی که بیت کوین ممکن است بهترین پوشش در برابر تورم نباشد، حداقل در حال حاضر، ما می توانیم تضمین کنیم که این دارایی کمیاب است و بسیار قابل پیش بینی تر از هر دارایی پولی رایجی است که امروز منتشر یا استخراج می شود.