۰ نفر

مجازات ماینینگ غیرقانونی چیست؟

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۴۵
کد خبر: 656318
مجازات ماینینگ غیرقانونی چیست؟

بسیاری از افراد به دلیل نداشتن آگاهی کافی در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های ماینر هزینه زیادی را صرف می کنند و سرانجام به دلیل نبود علم کافی در این زمینه با شکست مواجه می‌شوند، ضمن اینکه اطلاع از قوانین وضع شده برای فعالیت استخراج به بدون چالش بودن این مسیر کمک می‌کند.

پس از قانونی شدن واردات دستگاه‌های ماینر ارز دیجیتال در ایران، این صنعت بیش از پیش مورد استقبال علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری قرار گرفت و براساس مصوبه قانونی بودن دستگاه‌های استخراج، واردات این دستگاه‌ها منوط به دریافت مجوز از دفتر صنایع الکترونیک، برق و مخابرات و همچنین ثبت قانونی آن بعد از خرید است. دارا ماینر نیز جزو شرکت‌هایی است که در این زمینه از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دارد و به صورت قانونی نیز به واردات و فروش محصولات ماینینگ می‌پردازد.

اما لازم است بدانیم خرید ماینر قانونی انتهای کار نیست و محلی که ماینینگ برای فرآیند استخراج در آن قرار می‌گیرد و درواقع برق مصرفی نیز از اهمیت برخوردار است؛ به این معنی که برای این که بتوانیم از دستگاه‌های ماینر استفاده کنیم باید برق صنعتی و قانونی داشته باشیم و هزینه‌هایی از قبیل هزینه های استخراج و نگهداری در این بخش وجود دارد.  

دارا ماینر با ارائه خدمات هاستینگ ماینینگ و اجاره فارم قانونی در این بخش نیز به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ  خدمت‌رسانی می‌کند.

اما چرا باید قانونی ماین کنیم؟

فعالان و سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال ضمن ترید و معامله این ارزها به استخراج آن نیز می‌پردازند. اما این کار نیز باید به صورت قانونی صوررت گیرد اگر نه مشمول مجازات خواهد بود و تنها رمزارزهایی که دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند را می‌توان استخراج نمود و درصورت استخراج سایر ارزها، نهادهای نظارتی پیگیر تخلفات خواهند شد.

 انواع جرم ماینر غیر قانونی

استخراج و فعالیت پیرامون ارزهای دیجیتال به‌خصوص بیت کوین در کشور ما منع قانونی ندارد اما باید با مجوز رسمی از سازمان صنعت معدن و تجارت انجام شود. برخی اوقات ممکن است این وزارت خانه به افرادی اجازه استفاده از این دستگاه را ندهد که می‌تواند به دلایل مختلف باشد. برخی از عناوین مجرمانه و غیرقانونی پیرامون استخراج ارزهای دیجیتال عبارت‌اند از:

استفاده از انشعاب برق به صورت غیر مجاز

یکی از مهم‌ترین مواردی که در کشور ما باید به صورت قانونی و با مجوز مورد استفاده قرار بگیرد، حق انشعاب برق، آب، گاز و غیره است. از طرفی دیگر همان‌طور که گفته شد استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نیازمند استفاده از برق زیاد است که باید تأمین گردد. برق مصرفی دستگاه‌های ماینر باید خارج از شبکه سراسری بوده و به صورت مخصوص از نیروگاه‌ها انجام شود. در صورت استفاده از انشعاب برق غیر مجاز برای استخراج این ارزها، دو عنوان مجرمانه مطرح می‌شود.

طبق ماده ۱ این قانون افرادی که به‌صورت غیرقانونی و بدون داشتن مجوز استفاده از انشعاب برق برای استخراج بیت کوین به این عمل اقدام نماید و ارزهای دیجیتال غیرقانونی دیگر را استخراج نماید علاوه بر الزام به پرداخت بهای برق مصرفی و جبران خسارت‌های واردشده، به شرح زیر محکوم خواهد شد.

در صورت مصرف خانگی محکوم به پرداخت جزای نقدی درجه شش ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ و در مصارف غیرخانگی محکوم به پرداخت یک تا دو برابر بهای برق مصرفی خواهد شد. این افراد در صورت تکرار خطا و استفاده غیرقانونی از انشعابات برق محکوم به پرداخت جریمه مقرر در بند الف می‌شوند و برق مصرفی آنها سه تا ۶ ماه قطع می‌شود.

همچنین ماده ۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ به این موضوع تاکید دارد که هر فردی در دستگاه‌های اندازه گیری برق مصرفی تغییر یا اخلالی ایجاد نماید علاوه بر انجام هزینه رفع این اخلال، محکوم به پرداخت بهای مصرفی و جبران خسارت‌های وارد خواهد شد.

احتمال ایجاد آسیب به بهداشت عمومی و محیط زیست

قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۸۸ به این موضوع تأکید دارد که در صورت آسیب رساندن فرد یا افرادی به بهداشت عمومی و محیط زیست، قانون گذار می‌تواند مجازاتی در حد یک سال زندان برای شخص در نظر بگیرد. برای استفاده کنندگان غیرمجاز از دستگاه‌های استخراج کننده ارز دیجیتال نیز که احتمال ایجاد آسیب به بهداشت عمومی و محیط زیست وجود دارد، در صورت در نظر نگرفتن مجازات شدیدتر، مجازات این ماده لازم اجراست. آسیب رسان بودن ماینرها نیز باید توسط کارشناس بهداشت و یا کارشناسان محیط زیست تأیید گردد.

احتمال ایجاد آسیب به تأسیسات و وسایل مورد استفاده عمومی

وسایل و تأسیسات مورداستفاده عمومی مانند انشعابات برق، نفت، گاز، فرکانس‌های رادیو و تلویزیون و متعلقات آن‌ها، انشعابات نیروگاه‌های برق و گاز، کابل‌های هوایی انتقال نیرو و مخابرات و غیره تحت مراقبت قانون قرار دارد هرگونه احتمال آسیب و تهدید این موارد عملی مجرمانه محسوب شده و قانون‌گذار برای فرد اخلال‌گر قوانینی را وضع کرده است. استفاده غیرقانونی از ماینرها نیز ممکن است سبب آسیب به انشعابات و کابل‌های برق گردد که نمونه بازر این اخلال است.

هرگونه ایجاد تخریب، حریق از کار انداختن این تأسیسات و وسایل اخلال در نظم و امنیت عمومی محسوب شده و سه تا ده سال زندان را در طی دارد. این مجازات برای افرادی که به‌منظور آسیب به‌نظام و حکومت اسلامی اقدام می‌کنند، معادل مجازات محارب خواهد بود.

قاچاق ماینرها وحمل و نگهداری غیرمجاز این دستگاه‌ها

درصورتی‌که افراد از ماینرهای قاچاق و بدون مجوز استفاده نمایند محکوم ‌به مجازات اعلام شده و جریمه خواهند شد. شرکت داراماینر با فروش ماینر دارای مجوز از وزارت صنعت و معدن این امکان را فراهم کرده است که به صورت کاملا قانونی در راستای خرید ماینر گام بردارید.

بر طبق ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حمل و نگهداری مشروط به‌صورت قاچاق و بدون مجوز ممنوع بوده و مرتکب به باید جریمه نقدی معادل یک تا سه برابر ارزش کالا را باید پرداخت کند و دستگاه ارز دیجیتال نیز باید ضبط گردد.

مجازات و جریمه ماینرهای غیر قانونی که از طریق قاچاق به کشور وارد شده‌اند بسیار سنگین است.

افرادی که نسبت به حمل و نگهداری این دستگاه‌ها که به‌صورت غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند، اقدام کنند تخلف کرده و علاوه بر تحویل دستگاه مشمول جریمه‌های زیر خواهند شد:

بار اول: جریمه نقدی معادل دو برابر ارزش دستگاه استخراج کننده ارز دیجیتال در صورت انجام تخلف

در بار دوم:جریمه نقدی معادل چهار برابر ارزش دستگاه  در صورت تخلف برای بار سوم:جریمه نقدی معادل شش برابر ارزش دستگاه ماینر و همچنین معرفی به‌عنوان  فرد یا واحد صنفی متخلف به مراجع قانونی.

مزایای استخراج رمزارز بیت‌کوین

استخراج بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال مجاز دارای ویژگی‌های خاصی است که سبب متمایز شدن آن از سایر پول‌های رایج در دنیا می‌شود؛

  • عدم تایید و اثبات معامله و عدم نیاز به نظارت سازمانی خاص
  • راحت و آسان بود فرآیند استخراج به دلیل عدم وجود قوانین پیچیده
  • بالا بودن امنیت شبکه
  • عدم شناسایی هویت افراد استفاده کننده از ماینر
  • عدم تعلق گرفتن مالیات به دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال
  • برگشت پذیر نبودن تراکنش‌ها