۰ نفر

بایدهای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال؛

در استفاده از صرافی های رمزارز به چه نکاتی باید توجه کرد؟

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۰۹
کد خبر: 655677
در استفاده از صرافی های رمزارز به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بازار رمزارزها روز به روز گسترده تر می شود و افراد زیادی به فعالیت در این حوزه علاقه مند می شوند. اما کاربران پیش از فعالیت و انتخاب یک صرافی معتبر باید تحقیقات لازم را انجام دهند و از پلتفرم معاملاتی مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امروزه، از افراد عادی گرفته تا موسسات مالی بزرگ، در تلاش هستند تا در مورد قابلیت‌ها و مزایای بازار رمزارزها اطلاعات کسب کنند. از همه مهم‌تر، بسیاری از افراد به دنبال کسب سود از این بازار هستند.

اما با رشد روزافزون بازار ارزهای دیجیتال و پذیرش گسترده‌تر، برای افراد بیشتری این سوال مطرح می‌شود که چه پلتفرمی برای خرید و فروش رمزارز مناسب است و می‌توان با خیال راحت از آنها استفاده کرد.

لازم است اشاره شود که ده‌ها ویژگی برای بررسی صرافی‌ها وجود دارد و از طرفی، سطح دانش رمزارزی و سرمایه‌گذاری کاربران نیز متفاوت است.

در ادامه، به چند نکته مهم که باید در زمان استفاده از صرافی ارز دیجیتال در نظر داشت، اشاره می‌شود.

1-معتبر بودن و امنیت

انجام تحقیق و بررسی ضمانت یک پلتفرم امن، ضروری است. بارها اخباری در مورد هک شدن صرافی‌ها و به سرقت رفتن دارایی مردم به گوش رسیده است. از این رو بررسی پروتکل‌های امنیتی یک صرافی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

یکی از بزرگترین مسائل در صنعت ارزهای دیجیتال امروزه بر طرح های پمپ و دامپ متمرکز است و صرافی ها مسئول جلوگیری از این کلاهبرداری هستند. مسئولیت بررسی توکن‌ها و جلوگیری از چنین کلاهبرداری‌هایی بر عهده صرافی است.

2-روش خرید

روش خرید ارز دیجیتال بین پلتفرم ها متفاوت است. برخی از صرافی ها به سپرده گذاری از طریق انتقال بانکی نیاز دارند، برخی از پی‌پل استفاده می کنند، برخی کارت های اعتباری و نقدی را می پذیرند و برخی نیز صرفاً از ارز دیجیتال برای خرید استفاده می کنند.

اگر قبل از پیوستن به یک صرافی هیچ ارز دیجیتالی ندارید، ضروری است که پلتفرمی را انتخاب کنید که ارز فیات را بپذیرد تا بتوانید وارد بازار شوید. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که خرید چقدر طول می کشد تا تکمیل شود. برخی از پلتفرم ها تقریباً فورا تراکنش ها را پردازش می کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد.

3-توکن‌های پشتیبانی شده

بیشتر صرافی‌ها از بیت‌کوین و اتریوم پشتیبانی می‌کنند، اما سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتال می‌دانند که این تنها بخش کوچکی از دنیای رمزارزها است. تنوع قابل توجهی در رمزارزهای پشتیبانی شده در صرافی های مختلف وجود دارد. برخی از پلتفرم‌ها، مانند بایننس، فهرست بلندبالایی از آلت‌کوین‌ها را معامله می‌کنند، در حالی که کوین‌بیس تنها چهار ارز دیجیتال اصلی را لیست کرده است.

صرف نظر از ریسک پذیری شما، مطمئن شوید که صرافی یا صرافی هایی را انتخاب می کنید که از تمام توکن‌های ارز دیجیتالی که می خواهید خریداری کنید پشتیبانی می کند. معیارها، از جمله حجم معاملات 24 ساعته و ارزش بازار، بر این رتبه‌بندی صرافی‌ها تأثیر می‌گذارند و باید نظارت شوند.

4-پلتفرم معاملاتی، صرافی P2P یا بروکر

سه نوع اصلی صرافی ارزهای دیجیتال وجود دارد، بنابراین قبل از انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال کاربران باید به نیاز خود و خدماتی که صرافی‌های مختلف ارائه می‌دهند، توجه کنند.

پلتفرم های معاملاتی رایج ترین نوع هستند و شامل بایننس و کوین‌بیس می‌شوند. این‌ها بسترهایی هستند که در آن کاربران می توانند سفارش خرید یا فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهند. هر کاربر فقط با پلتفرم تعامل دارد. علاوه بر این، برای هر تراکنش یک کارمزد وجود دارد.

   صرافی‌های P2P، خریداران و فروشندگان را برای تعامل مستقیم، با تکیه بر هر دو طرف برای توافق با هر معامله معین، به یکدیگر متصل می‌کند. صرافی‌های P2P به کاهش ازدحام شبکه و حفظ یک سیستم امن برای مبادله ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که انجام معاملات در صرافی‌های P2P به کاهش مشکلاتی که ممکن است از مبادلات سنتی ناشی شود، کمک می‌کند.

بروکرهای رمزارز مشابه بروکرهای فارکس عمل می کنند. این بروکرها قیمت ها را تعیین می کنند و خریداران می توانند ارزهای دیجیتال را از طریق این پلتفرم خریداری کنند.

5-ساختار هزینه

کارمزد تراکنش ها و ساختار کارمزد در صرافی های مختلف متفاوت بوده که در انتخاب صرافی ارز دیجیتال بسیار مهم است. برخی از صرافی‌ها در کارمزدهای خود تخفیف می‌دهند. این زمانی اتفاق می‌افتد که یک توکن خود صرافی برای تکمیل تراکنش‌ها استفاده شود.

6-موسسان صرافی

یکی دیگر از مواردی که بر اساس آن می‌توان به یک صرافی اعتماد کرد، این است که اطلاعاتی در مورد موسس و اعضای تشکیل دهنده صرافی کسب کرد. صرافی‌هایی که موسسان مشخصی ندارند، تا حد زیادی قابل اعتماد نیستند

سنجیدن همه عوامل

هنگام انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال، مهم است که تعدادی از ملاحظات مختلف را در نظر گرفت. به طور کلی، علاقه‌مندان به بازار رمزارزها باید چندین عامل را برای فعالیت در یک صرافی در نظر بگیرند و با آگاهی کامل وارد این بازار شوند.

صرافی آنلاین او ام پی فینکس، اولین بازار معاملات ارزهای دیجیتال با قابلیت حساب دمو در ایران است که بستری امن و سریع برای خرید و فروش بیت کوین و آلت کوین ها بر پایه تومان و تتر فراهم کرده‌است.

در او ام پی فینکس می‌توانید به صورت آنی نسبت به کیف پول خود واریز و برداشت آنی ریالی و ارزی داشته باشید، رمزارزهای گوناگون را با کم ترین کارمزد انتقال دهید و در حساب دمو با سرمایه مجازی 100 میلیون تومان و تمامی امکانات بازار واقعی به کسب تجربه و تمرین معامله گری در بازار ارزهای دیجیتال بپردازید.