۰ نفر

اصطلاحات تخصصی پروژه اتریوم؛

گوئی (Gwei) در بلاکچین اتریوم چیست؟

۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۳۲
کد خبر: 654774
گوئی (Gwei)  در بلاکچین اتریوم چیست؟

مانند ارزهای فیات، بسیاری از ارزهای دیجیتال را می‌توان به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد. اتریوم (ETH) نیز دارای چندین ریز قسمت‌های کوچکتر از خود ETH است، اما مهمترین آنها گوئی است. زیرا برای نشان دادن کارمزد تراکنش‌ها در شبکه (فی شبکه) استفاده می‌شود.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ از آنجایی که پروژه‌های زیادی بر روی اتریوم ساخته شده‌اند، بهتر است در صورت نیاز به پرداخت هزینه‌ای در مورد گوئی اطلاعات کافی داشته باشید.

گوئی (Gwei) چیست؟

Gwei واحدی به ارزش یک میلیاردم ETH، ارز دیجیتال بومی بلاکچین اتریوم است. این نام کوتاه برای gigawei است که ترکیبی از دو کلمه "giga" و "وی" (Wei) است که کوچکترین فرقه اتر است. در واقع، هر یک گوئی برابر با یک میلیارد وی است.

گوئی از کجا آمد؟

Gwei یک واحد ارزی است که در اتریوم، یک پلتفرم بلاکچینی که توسط برنامه نویس ویتالیک بوترین با بنیانگذاران گاوین وود (Gavin Wood)، چارلز هاسکینسون، آنتونی دی ایوریو(Anthony Di Iorio)  و جوزف لوبین (Joseph Lubin) ایجاد شده است، استفاده می‌شود. بوترین ایده اتریوم را در سال 2013 مطرح کرد، توسعه آن در سال 2014 آغاز شد و اتریوم در 30 جولای 2015 راه اندازی شد.
گویی
تیم اتریوم تصمیم گرفت از عبارت "وی" برای کوچکترین واحد اتریوم به عنوان اشاره‌ای به وی دای (Wei Dai)، دانشمند کامپیوتری که سهم قابل توجهی در زمینه‌های رمزنگاری و ارزهای دیجیتال داشته است، استفاده کند. سپس تغییراتی در نام "وی" برای سایر واحدهای اتریوم، از جمله گوئی ایجاد شد.

گوئی چگونه کار می کند؟

Gwei یکی از هفت واحد اتریوم است که همگی بر اساس ارقام قابل توجه نام مستعار خود را دارند. جدول زیر هر واحد را به همراه مقدار و نام مستعار آن نشان می‌دهد:
گویی1
 
منبع تصویر: The Motley Fool. منبع داده: Gwei.io.

در ادامه به اینکه هر یک از این نام مستعار‌ها از کجا آمده است، اشاره می‌کنیم.

- همان طور که در بالا ذکر شد، Wei برای وی دای است که در زمینه‌های رمزنگاری و ارزهای دیجیتال به خوبی شناخته شده است.
 
- بابیج (Babbage)، برگرفته از نام چارلز بابیج (Charles Babbage) است که ایده یک کامپیوتر قابل برنامه ریزی دیجیتال را مطرح کرد.
 
- لاولیس(Lovelace)  برای آدا لاولیس  (Ada Lovelace)است که روی کامپیوتر بابیج کار می‌کرد و به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر شناخته می‌شود.
 
- شانون (Shannon) ناشی از نام کلود شانون (Claude Shannon)، رمزنگاری است که پدر نظریه اطلاعات نامیده می‌شود.
 
- سابو (Szabo) برای نیک سابو (Nick Szabo)، یک دانشمند کامپیوتر است که ایده قراردادهای هوشمند را مطرح کرد که اتریوم از آن استفاده می‌کند و برخی معتقد هستند که خالق ناشناخته بیت‌کوین است.
 
- فینی (Finney) بر گرفته از نام هال فینی (Hal Finney)، توسعه دهنده اولیه بیت‌کوین و ظاهراً اولین دریافت کننده بیت‌کوین است و یکی دیگر از اعضای محتمل برای خالق ناشناخته بیت‌کوین است.
 
- بوترین (Buterin) نیز از نام خود ویتالیک بوترین است که وایت پیپر اتریوم را منتشر کرد و یکی از بنیانگذاران آن است.
 
همه این واحدها را می‌توان برای نشان دادن، مقادیر اتریوم مورد استفاده قرار داد که هنگام برخورد با کسرهای کوچک، مفید هستند. زیرا در غیر این صورت نیاز به یک رشته طولانی از صفر پس از یک نقطه اعشار دارند. در عمل گوئی بیشترین استفاده را دارد، زیرا واحدی برای تعیین کارمزد تراکنش است.

هزینه‌های گوئی چگونه محاسبه می‌شود؟

گویی3

کارمزدهای گاز (فی) در اتریوم مبالغی است که برای یک تراکنش موفق لازم است. آنها برای تراکنش‌های انجام شده با اتریوم و همچنین برای توکن‌های رمزنگاری و قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم هزینه می‌شوند. هزینه‌های گاز به اتر پرداخت می‌شود و با گوئی نشان داده می‌شود.
دو روش برای محاسبه هزینه‌های گوئی در اتریوم استفاده شده است. روش فعلی پس از ارتقاء شبکه لندن (network's London Upgrade) در 5 آگوست 2021 اجرا شد. با استفاده از این روش، کاربر یک محدودیت گاز را انتخاب می‌کند که حداکثر مبلغی است که می‌خواهد برای تراکنش خود، خرج کند. حد استاندارد گاز 21.000 واحد است. حد گاز در مجموع هزینه پایه و هر انعامی که کاربر می‌خواهد اضافه کند، ضرب می‌شود. کارمزد پایه توسط بلاک‌های تایید معاملات تعیین می‌شود، زیرا هر بلاک کارمزد پایه خود را دارد. اما حداکثر و سقف آن توسط کاربر تعیین می‌شود. فرض کنید حد گاز استاندارد 21.000 واحد است، قیمت گاز 100 گوئی است و کاربر انعام 10 گوئی اضافه می‌کند. در محاسبه کارمزد 21.000 ضربدر 110 می‌شود، در نتیجه هزینه کل 2.310.000 گوئی خواهد بود.
عکس

کلام آخر

گوئی یکی از اصطلاحاتی است که در صورت استفاده از اتریوم با آن مواجه خواهید شد. اگر در حال حاضر به خرید اتریوم یا بررسی سایر سرمایه گذاری‌های ارزهای دیجیتال فکر می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این یک بازار بسیار پرخطر و بی ثبات است. اکیداً توصیه می‌شود که بیش از حدی که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه‌گذاری نکنید و به آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.