۰ نفر

در مقیاس کشورهای جنوب جهانی؛

بیت کوین فقط برای میلیاردها است؟

۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 654501
بیت کوین فقط برای میلیاردها است؟

فدیمینت (Fedimint)، یک انجمن حفاظت از برابری جامعه‌ها، می‌خواهد شبکه بیت‌کوین را به یک میلیارد کاربر مستقر در مناطق جنوب جهانی بسط دهد. به گفته این انجمن عبارت " بیت‌کوین برای میلیاردها است، نه میلیاردرها" می‌تواند به زودی به واقعیت تبدیل شود.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ جنوب جهانی اصطلاحی به کار رفته در مطالعات فراملیتی و پسااستعماری است و برای اشاره به آنچه که ممکن است "جهان سوم" نامیده شده است (یعنی آفریقا و آمریکای لاتین و کشورهای در حال توسعه در آسیا) استفاده می‌شود. اصطلاح فدیمینت که برای اولین بار توسط محقق سرمایه گذاری لین آلدن (Lyn Alden) ابداع شد، از ترکیب دو عبارت " فدرال شده" (federated) و "مینت" (mint) ساخته شده است. انجمن فدیمینت معتقد است که عبارت "بیت‌کوین برای میلیاردها است، نه میلیاردرها" (Bitcoin is for billions, not billionaires) به زودی به واقعیت تبدیل می‌شود.

 

بیت کوین فقط برای میلیاردها است؟1

پروتکل فدیمینت، پروتکلی زیر نظر انجمن فدیمینت که هدف آن مقیاس بندی بیت‌کوین (BTC) و در عین حال خصوصی تر کردن آن است، توسط یک سرمایه اولیه ۴.۲ میلیون دلاری برای برنامه خود تقویت شده است. طبق گزارش‌ها، کوین تلگراف با اوبی نوسو (Obi Nwosu)، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل فدیمینت، در مورد گروه باور نکردنی از افراد الهام بخش که کوین‌ تلگراف با آنها برای حمایت از فعالیت‌های آنها در افزایش آزادی برخی از مظلوم ترین مناطق جهان کار می‌کند، صحبت کرد و مطرح کرد که چرا اپلیکیشن موبایل فدیمینت (Fedi) می‌تواند مسائل مربوط به مقیاس بندی، حضانت و حریم خصوصی را حل کند؟

در واقع لیودمیلا کوزلوفسکا (Lyudmyla Kozlovska)، رئیس بنیاد یک گفتگوی باز که بر حمایت از مردم در اروپای پس از شوروی متمرکز است، فریدا بمبا نابورما (Farida Bemba Nabourema)، یک فعال حقوق بشر جمهوری توگو و فادی السلامین (Fadi Elsalameen)، رئیس پروژه امنیت فلسطین و یکی از همکاران موسسه سیاست خارجی در مدرسه مطالعات بین المللی پیشرفته جان هاپکینز (Johns Hopkins School)، از جمله افراد مشهوری هستند که از توسعه اپلیکیشن Fedi و تاثیر آن در جنوب جهانی و اقتصادهای نوظهور پشتیبانی می‎کنند.

برنامه کیف پول Fedi

برنامه کیف پول Fedi کاربران را به فدراسیون‌های پروتکل فدیمینت متصل می‌کند. همچنین پروتکل فدیمینت از فناوری چند امضایی (multisig) و اعضای مورد اعتماد جامعه به نام "نگهبان" استفاده می‌کند.

نوسو به کوین تلگراف گفت که Fedi امیدوار است، بیشترین تأثیر را بر آنهایی که در جنوب جهانی قرار دارند، داشته باشد و این شرکت "به طور منحصر به فردی برای کمک آمده است، به همین دلیل است که ما تمرکز ویژه‌ای بر روی استقرار در این جوامع خواهیم داشت". فریدا نابورما، فعال حقوق بشر توگو، به کوین تلگراف توضیح داد که در نقاط فقیر جهان، دستیابی به کیف پول سخت افزاری تقریبا غیرممکن است. توزیع کنندگان کیف پول سخت افزاری از جمله؛ لجر، کولد کارت و ترزور در قاره آفریقا حضور ندارند، علیرغم این واقعیت که طبق گزارش ۲۰۲۱ Chainalysis، "آفریقا سریع ترین نرخ پذیرش را در حوزه ارزهای دیجیتال دارد و به عنوان مثال، توگو در فهرست ۱۰ کشور برتر قرار گرفت که سریع ترین پذیرش سرانه را دارند".

میزان سهم کشوره‌ها از کل حجم معاملات

 میزان سهم کشوره‌ها از کل حجم معاملات P۲P در جولای ۲۰۲ تا ژوئن ۲۰۲۱-منبع: Chainalysis

نابورما در ادامه گفت: برنامه Fedi ممکن است تا حدودی این مشکلات را حل کند و امکان قرار گرفتن بیشتر مردم در معرض بیت‌کوین و فضای ارزهای دیجتال را در آفریقا را فراهم کند. وی بیان کرد که " فدیمینت بسیاری از مشکلات ما را در یک سیستم حل می‌کند. این یک لایه امنیتی اضافی به ما ارائه می‌دهد تا خرید و مالکیت بیت‌کوین را کاملاً غیر متمرکز، ناشناس نگه داریم و یک لایه اضافی از مالکیت را ارائه می‌دهد". نابورما توضیح می‌دهد که روش کیف پول فدرال شده، از روش‌های سنتی پس انداز مورد استفاده در سراسر آفریقا و بازارهای نوظهور در کارائیب و آمریکای لاتین الهام می‌گیرد. این ابزارهای پس انداز اجتماعی که در غرب آفریقا به نام «تونتین» (tontine)، «سوسو» (sousou) در نیجریه، یا «زو-زو» (zu-zu) در ترینیداد و توباگو شناخته می‌شوند، به هزاران نفر کمک می‌کنند تا برای آینده خود برنامه ریزی کنند. این یکی از قدیمی ترین فناوری‌های پس انداز همتا به همتا است. در این باره نابورما می‌گوید "این مدل به میلیون‌ها نفر، به‌ویژه زنانی که به‌طور سنتی از سیستم بانکی کنار گذاشته شده‌اند، کمک کرده است تا برای کسب ‌و کار، تحصیل فرزندان‌شان، سرمایه‌گذاری کنند تا دارایی‌هایی در میان دیگران به دست آورند".

فدیمینت

فدیمینت از این رویکرد حمایت شده توسط جامعه، برای تامین مالی استفاده می‌کند، با این تفاوت که از یک ارز غیر متمرکز و غیر قابل تغییر یعنی بیت‌کوین استفاده می‌کند. نابورما تاکید می‌کند: "علاوه بر این، فدیمینت یک لایه امنیتی اضافی و مهمتر از آن حفظ حریم خصوصی اضافه می‌کند، زیرا متولیان می‌توانند، موجودی را که دارند کاملاً خصوصی از دیگران حفظ و نگهداری کنند".

در این باره  نورو (Nourou)، بنیانگذار بیت‎کوین سنگال (Bitcoin Senegal)، یک کمپین مردمی پذیرش بیت‌کوین واقع در شهر پرجمعیت داکار (Dakar) در غرب آفریقا، به کوین تلگراف توضیح داد که رویکرد حمایت شده توسط جامعه فدیمینت بازتابی از نحوه اجرای گره‌های خاص از طرفداران بیت‌کوین است. با این حال، نحوه تعامل گروه‌های اعضای جامعه مورد اعتماد به نام «نگهبان» با بیت‌کوین با استفاده از Fedi در این مرحله نامشخص است و می‌تواند خطراتی ایجاد کند. وی گفت "در این پروتکل، نگهبان‌ها نسبت به سایرین در شبکه از قدرت بیشتری برخوردار خواهند بود که می‌تواند چالش‌های تمرکز را ایجاد کند. به علاوه، ممکن است این خطر وجود داشته باشد که افراد خاصی از مسئولیت‌های بالای خود سوء استفاده کنند".

نوسو

نوسو توضیح داد که " فدیمینت یک پروتکل نگهبانی فدرال شده است که مکمل پروتکل پولی بیت‌کوین و پروتکل پرداخت لایتنینگ است، به طوری که  راه حلی کامل برای نگهداری، استفاده و ایمن سازی بیت‌کوین در مقیاس جهانی ارائه دهد". حضانت از برابری جوامع یک پیشرفت کاملاً جدید در پروتکل بیت‌کوین است، در حالی که چند امضایی (multisig) (که در آن دو یا چند امضاکننده برای انتقال بیت‌کوین مورد نیاز هستند) تقریباً یک دهه است که وجود دارد.

مقیاس همه‌گیری بیت‌کوین

اگرچه آفریقا یک کاندیدای واضح برای مقیاس همه‌گیری بیت‌کوین و پیشرفت‌های مبتنی بر برابری جوامع است، نوسو به کوین تلگراف گفت که لئوپولدو لوپز (Leopoldo Lopez)، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که یکی از بنیانگذاران حزب سیاسی Primero Justicia در سال ۲۰۰۰ بود، نیز به این موضوع علاقه نشان داده است. بر اساس گزارش‌ها، راه‌حلی که Fedi ارائه می‌کند، می‌تواند «نیازهای مردم آمریکای لاتین را در مقیاس بزرگ برآورده کند».

نابورما

نابورما به این نتیجه رسید که پروتکل فدیمینت نجات دهنده‌ای برای میلیون‌ها شهروندی خواهد بود که در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته زندگی می‌کنند و مهمتر از همه آنهایی که با استبداد وحشیانه توسط دولت خود مواجه هستند که تمایل دارد پول آنها و نحوه استفاده از آن را کنترل کند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.